Lifestyle 2202 prikaza 19. svibnja 2019.

Što se događa tvom tijelu kad piješ previše vode? - Pitali smo i nutricionista

shutterstock.

  • Konzumiranje prevelikih količina vode može biti izrazito nepovoljno za tvoje zdravlje 
  • Kad piješ više vode no što to tvoji bubrezi mogu podnijeti, remetiš prirodnu ravnotežu natrija u krvi 
  • O ozbiljnosti ovog problema smo porazgovarali i s magistricom nutricionizma, Vedranom Dučkić iz nutricionističkog savjetovališta 'Nu3vex'

Voda = život, ali u ograničenim količinama

Voda je esencijalni nutrijent našeg tijela i od izutetne je važnosti za čitav organizam i sve biokemijske procese u tijelu. Sigurno si već nebrojeno mnogo puta čula da moraš unositi dovoljno vode u organizam, ali isto tako trebaš pripaziti da ne pretjeraš. Naime, ukoliko piješ više vode no što to tvoji bubrezi mogu podnijeti, možeš poremetiti prirodnu ravnotežu natrija u krvi i izazvati hipohidraciju i hiperhidraciju koje mogu imati i smrtne posljedice.

Možda vas zanima... Želiš da tvoja koža izgleda mlađe? Onda nikako ne bi trebala zanemariti ovo osnovno pravilo Rubrika Beauty Beauty

 "Kao što su poznate sve posljedice dehidracije tijela i hiperhidracija može štetno djelovati na naš organizam. Unosimo li više vode od naših stvarnih potreba tijelo će se pobrinuti da višak eliminira putem bubrega. Problem nastaje iz razloga što se eliminiranjem viška vode gubi i dio natrija u plazmi te dolazi do promjene u koncentracijama izvanstanične i unutarstanične tekućine te se poveća volumen unutarstanične tekućine i nastaje oticanje stanica svih organa, osobito mozga i pluća", upozorava Vedrana.

Simptomi hiperhidracije

Što se tiče simptoma, oni počinju s oticanjem, visokim krvnim tlakom, mučninom, povraćanjem, konfuzijom, a mogu kulminirati i do slabosti cijelog tijela i grčenja mišića što naposlijetku izaziva i stanje hiponatremije. "Hiponatremija može prourokovati trovanje vodom, komu ili smrt usred zastoja rada srca ili otkazivanja rada drugih vitalnih organa poput pluća i mozga". I dok nema ničeg zabrinjavajućeg u tome da za vrijeme vrućeg dana popiješ veću količinu vode, problem je kada istu tu količinu piješ odjednom i prebrzo.

Možda vas zanima... Što je to banana-voda i zašto bi je trebala piti prije odlaska u krevet? Rubrika Lifestyle Lifestyle

Naime, bubrezi mogu probaviti tek oko pola litre vode po satu pa voda koju ne mogu izbaciti putem mokraće postaje opasna po zdravlje. Vedrana kaže: "Količina vode je potpuno individualna i ovisi o čitavom nizu faktora od zdravstvenog stanja pojedinca do razine tjelesne aktivnosti i znojenja, mase tijela, dobi i spola. Kada bismo odjednom unjeli šest litara vode u tijelo za bi količina predstavljala tzv. letalnu dozu za vodu. No, ovoliku količinu nije moguće popiti odjednom pa je vjerojatnost postizanja letalne doze manje vjerojatna".

Kolike su vjerojatnosti da zaista dođe do trovanja i koje su preporučene doze?

Vedrana kaže da je vjerojatnost za trovanje mala, ali da bismo trebali unositi vodu u količinama koje će tijelo dovesti u stanje euhidracije te pripaziti da ne dođe do hiperhidracije i gubitka elektrolita natrija, kalija, kalcija, magnezija, cinka i dr. Konkretno, postoje neke opće smjernice za preporučeni unos, ali s njima treba oprezno s obzirom na individualno zdravlje pojedinca. "Preporuke za unos tekućine, odnosno vode, za zdravu odraslu osobu su u prosjeku sljedeće: za žene oko 2 litre na dan i za muškarce 2,5 litre na dan i više. No, budući da se stvarne potrebe zaista razlikuju s obzirom na zdravstveno stanje pojedinca, ukupne energetske potrebe, razinu tjelesne aktivnosti ove se potrebe mogu znatno razlikovati i trebaju se individualno prilagođavati", navodi Vedrana. 

Možda vas zanima... Hura! Znamo kako više nikad nećeš ostati s praznom baterijom mobitela Rubrika Lifestyle Lifestyle

Potreba za tekućinom se može čak i izračunati na osnovi izračuna ukupne energetske cjelodnevne potrošnje kalorija. Npr., preporuka je unositi 1 mL vode/kcal prosječne energetske potrošnje kod aktivnosti koje ne podrazumijevaju jači fizički napor ili ekstremnije uvjete okoliša. "Međutim, promjena intenziteta tjelesne aktivnosti, kao i temperaturne promjene u okolišu, mogu znatno utjecati na preporučeni dnevni unos pa to može iznositi i pet ili više litara vode dnevno kod primjerice sportaša, a preporuka je i nadoknada elektrolita".

Prati boju svoje mokraće

Kako bi to izbjegla, doktori općenito preporučaju praćenje mokraće. Ako je tamna, vjerojatno si dehidrirana, a ako je presvijetla znači da mokriš samo vodu i da preopterećuješ bubrege. Rizične skupine su bebe zbog svojih malenih organa, ali i trkači maratona. Jedna je studija pokazala kako 1 od 2 maratonca za života dobije barem jedno, najčešće blago, otrovanje vodom jer su trke same po sebi jako stresne za tijelo i bubrege. Dok je voda zasigurno najzdravije piće, imaj na umu da uz preporučene unose tekućine spada i voda koju unosiš preko hrane ili nekog drugog pića. No, isto kao što ni sa čim u životu ne treba pretjerivati, tako ne treba ni s unosom vode.

 

 

 

 

 

 

Komentari 0