- Nova generacija poduzetnica redefinira pojam posla - on više nije samo financijski model, već društvena platforma koja odgovara na potrebe zajednice i stavlja svrhu ispred profita
- Kroz priče Martine Molinari (LeaderBoard) i Marije Butković (Marra Altrui) imali smo prilike doznati kako poduzetništvo može rješavati sistemske probleme, vraćati identitet i graditi društveni utjecaj kroz empatiju i podršku
- Njihov pristup dokazuje da budućnost poslovanja ne pripada samo onima koji stvaraju proizvode, već onima koji stvaraju promjenu
Ako postoji konstanta koja povezuje novu generaciju poduzetnica, onda je to ideja da posao više nije samo poslovni model. Posao je i društveni model. Odgovor na potrebe zajednice. Prostor u kojem emocija nije slabost, nego pokretač razvoja, a profit prestaje biti jedina mjera vrijednosti poduhvata.
U trenutku kad su tržište rada, društvena očekivanja i poslovna kultura, unatoč svim reformama i trendovima, i dalje rigidni, žene su sve glasnije u pokazivanju da se uspjeh može mjeriti drugačije. Ne samo rastom, već i utjecajem. Ne samo prihodima, već i time tko i što je na tom putu podržano, osnaženo i promijenjeno.
Na jednom od panela susrele su se dvije žene koje su na različitim stranama poslovnog spektra, ali u istom vrijednosnom sustavu. Martina Molinari, osnivačica platforme LeaderBoard, i Marija Butković, osnivačica humanitarne inicijative Marra Altrui, pričale su o poduzetništvu koje ne gradi samo karijere, nego i ljudske živote.
Foto: Pixsell/Sandra Šimunović
Baš zato ovaj panel nije bio samo još jedno inspirativno gostovanje, već trenutak u kojem se moglo vidjeti što se događa kada se biznis prestane pisati isključivo uz excel tablice i start-up skaliranja, i počne od one najvažnije premise - ljudskosti.
Poduzetnica kao disruptor sustava
Martina je svoju priču započela u korporativnom svijetu i selidbom u Veliku Britaniju. Bilo bi lako sve interpretirati kao logičan karijerni tijek, ali njezina odluka zapravo nije rasla iz ambicije, nego iz frustracije sustavom za koji je shvatila da ne funkcionira. “Zapravo cijeli sustav zapošljavanja uopće ne funkcionira kako bi trebao. AI naglašava razlike, nagrađuje top 1%, a cijela jedna skupina ljudi - najčešće žena, ostaje nevidljiva”, ističe.
Nevidljivost je ključna riječ u njezinoj priči. Nevidljive su žene koje zbog preseljenja, pauza u karijeri ili majčinstva izlaze s tržišta rada. Nevidljive su žene čija iskustva i vještine ne stanu u standardizirani životopis. Nevidljivi su ljudi koji ne ulaze u klasične filtere zapošljavanja.
Foto: Pixsell/Sandra Šimunović
Platforma LeaderBoard nastala je upravo kao odgovor na pitanje koje se rijetko tko usudi postaviti: Što ako je problem u sustavu, a ne u ljudima? Ne radi se o još jednoj HR inovaciji, već o radikalnoj promjeni paradigme: zapošljavanje temeljem vještina, sposobnosti, sadržaja koji osoba stvara, a ne temeljem pozicije, certifikata ili formalnih iskustava. “Nemamo oglase za posao. Nemamo više CV-e. Poslodavci traže zaposlenike prema vještinama i počinju razgovor”, objašnjava.
U svijetu u kojem kompanije stalno govore o raznolikosti, ali i dalje zapošljavaju po starom obrascu, Martina je ponudila nešto što zvuči gotovo subverzivno: zapošljavanje kao dijalog, a ne selekcija putem isključivanja.
Humanitarna inicijativa koja vraća identitet
Za Mariju Butković poduzetništvo traje više od 20 godina. Ipak, ključni trenutak nije bio trenutak rasta, širenja ili prodaje, već trenutak kada je susrela djevojku oboljelu od raka dojke. “Shvatila sam da je podrška potrebna ženi koja je bolesna. Da je to ono što ne smije proći neprimijećeno”, kaže.
Marija je tada pokrenula udrugu koja danas organizira radionice, edukacije, podršku i poseban projekt - besplatne silikonske proteze bradavica i areola za žene nakon mastektomije. Ono što je u startu bio beauty element, postalo je nešto puno važnije: povratak identiteta. “Mi ženi vraćamo dostojanstvo. Mi se bavimo oporavkom”, ističe.
Foto: Pixsell/Sandra Šimunović
Iz njihovih primjera vidimo da nove generacije poduzetnica više nisu samo žene koje proizvode, zapošljavaju, prodaju ili grade tržišni uspjeh, već one koje postavljaju pitanje: Čemu uspjeh, ako je bez svrhe? Marra Altrui nije klasična humanitarna priča - ona je poslovni projekt koji je redefinirao ulogu brandova i kompanija u stvaranju društvenog utjecaja.
Svrha kao strategija, a ne PR trik
Najveći iskorak u priči ove dvije žene dolazi iz razumijevanja da svrha nije filantropija. Nije kampanja. Nije CSR. I nije povremeni doprinos društvu. Svrha je poslovni model.
Sve je više istraživanja koja potvrđuju: dok su nekad brendovi gradili reputaciju oglašavanjem, danas je grade pitanjima: Što vraćaš društvu? Što mijenjaš? Komu koristiš? Zato je poduzetništvo sa svrhom već sada nova dominantna ekonomija, a potvrđuju je tri trenda:
- potrošači biraju vrijednosti, a ne proizvode
- talenti biraju radno okruženje koje je humano i fleksibilno
- investitori sve više vrednuju impact poduhvate
U tom kontekstu, priče LeaderBoarda i Marra Altrui nisu iznimke, nego najava onoga što dolazi.
Mikro promjena je zapravo makro pomak
Najveća snaga ovog panela nije bila u tome što su obje poduzetnice uspjele, u globalnim ambicijama, rastu ili viziji platforme. Najveća snaga bila je u priznanju da sve počinje malim korakom. “Prije nego što tražiš išta za uzvrat - daj.”
Foto: Pixsell/Sandra Šimunović
Martina je mentorirala žene dok još nije imala vlastiti sustav i mrežu kontakata. Marija je počela s jednom djevojkom. I tu je ključna pouka: transformacija ne počinje veličinom plana, nego veličinom empatije.
Empatija nije osjećaj. Ona je odluka
Citat koji je ostao najglasniji nakon panela, rečenica je koju bi mnogi brendovi trebali zalijepiti na zid: “Empatija je odluka.” Posebno kada govorimo o ženama koje žive kroz bolest, pauzu u karijeri, selidbu u drugu zemlju, povratak na tržište rada ili redefiniranje profesionalnog identiteta. “Kada se žena razboli, ona izađe iz sustava. Iz poslovnog i privatnog okruženja. Društvo ne zna kako komunicirati s njom.” I upravo zato je u njihovim pričama najvažnija poruka da posao ne mora biti samo tržišna transakcija. On može biti društvena transformacija.
Žene kao sustav podrške jedna drugoj
Kad govorimo o zajednici, mreži i mentorstvu, često ih promatramo kao resurse. No, ono što su ove dvije poduzetnice pokazale je da zajednica nije instrument, nego infrastruktura cijelog uspjeha. “Ako razvijate biznis u Velikoj Britaniji, sada imate osobu kojoj se možete javiti”, poručila je Martina.
“Uključite se u rad udruga. U mentorski rad. U podršku drugim ženama”, dodala je Marija.
Foto: Pixsell/Sandra Šimunović
Zbog ovih važnih poruka ‘Poduzetnice 3.0’ nisu samo zajednica. One su model pomoći i prepoznavanja. Model u kojem se uspjeh mjeri time koga povlačiš za sobom, a ne samo time koliko si daleko otišla.
Što znači biti žena u poduzetništvu danas?
Kada su na kraju panela upitane što za njih znači biti žena, odgovor nije bio manifest rodne borbe. Dapače, upravo suprotno! “Ne zanimaju me podjele na muškarce i žene. Ako nekome treba pomoći - pomoći ćemo”, poručila je Martina. “Svaka žena je skup vrlina svojih mentora - majki, baka, učiteljica, zajednica”, dodala je Marija.
U društvu koje i dalje ženama nameće arhetip otpornosti, ovo je važna poruka: snaga nije u borbi. Snaga je u povezanosti.
Poduzetništvo srcem nije slabije. Samo je progresivnije
Ako se iz ovog panela može izvući jedna lekcija, onda je ona jednostavna i revolucionarna: svrha nije suprotnost profitabilnosti. Svrha je njezina budućnost.
Martina gradi sustav koji razbija industriju zapošljavanja. Marija gradi platformu koja vraća identitet ženama u najosjetljivijoj fazi života. Obje mijenjaju svijet - ne zato što moraju, nego zato što su to izabrale.
I to je možda najbolja definicija nove generacije poduzetnica. One nisu ovdje da budu dio sustava.
One su ovdje da ga promijene - tiho, postojano i s razlogom. Jer budućnost poslovanja više ne pripada samo onima koji vode kompanije. Pripada onima koji vode promjenu.
Konferencija Poduzetnice 3.0 održana je uz podršku partnera koji potiču razvoj ženskog poduzetništva i jačanje poslovne zajednice. Zahvaljujemo Philip Morrisu, Fini, Ministarstvu demografije i useljeništva, Hrvatskoj obrtničkoj komori, JYSK-u, marki comma, Samsungu, Croatia Airlinesu i De Rigu na podršci ovogodišnjeg izdanja.
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.