- Na dan zaljubljenih sve je u znaku emocija, a nerijetko ljubavnu inspiraciju tražimo i u omiljenim filmovima i serijama
- Filmske ljubavi su nas oduvijek obarale s nogu, neke od njih ćemo pamtiti zauvijek i nadati se da ćemo barem neke od njih moći osjetiti u našim životima
- Valentinovo je idealna prilika da se prisjetimo ljubavnih parova s ekrana zbog kojih smo se veselili ali i plakali
Ne kaže se uzalud da je filmska ljubav uzor za veliku ljubav. Naravno, to je film, ništa nije stvarno, ali upravo su te filmske ljubavi proteklih desetljeća grijale su naša srca, zbog njih smo ronile suze, jecale i sjetno uzdisale. I nadale se da ćemo jednom i mi osjetiti takve emocije. Listu počinjemo s kultnom Bilježnicom. Priznaj, koliko puta si ju pogledala i koliko si puta zaplakala?
Bilježnica (The Notebook, 2004.)
Priča prema romanu Nicholasa Sparksa, s Rachel McAdams i Ryanom Goslingom u glavnim ulogama, počinje na otoku Seabrook u Južnoj Karolini gdje se Noah Calhoun, siromašni radnik u kamenolomu, zaljubljuje se u nasljednicu Allison Hamilton. Njih dvoje su imali klasičnu ljetnu avanturu, ali kako su bili iz različitih društvenih slojeva, ljubav im je bila zabranjena. Nakon što su ih uhvatili zajedno, roditelji su Allie žurno preselili u Charleston i učinili su sve što je bilo u njihovoj moći da ih razdvoje. Godinama kasnije, Allie i Noah ponovno se sreću, a njihova ljubav jedno prema drugome nikad nije ugasla. Na kraju su se vjenčali, a njihova ljubavna priča je nešto za čim žudi svaki obožavatelj Sparksovih romana. Allie u starosti pati od demencije, a Noah joj svakodnevno čita njihovu ljubavnu priču dok ga ona konačno ne prepozna. Nažalost, sjećanje je trajalo samo nekoliko sekundi prije nego što se Allie više nije mogla sjetiti tko je ona ili tko je Noah. Ipak, on ju je i dalje volio svakim djelićem svoga bića. Allie i Noah na kraju filma umiru jedno drugom u naručju, dokazujući da ne mogu živjeti jedno bez dugog i bez ljubavi.
Casablanca (1942.)
Velike ljubavne priče oduvijek su bile su temelj Hollywooda, a "Casablanca" ih je imala čak dvije. I Rick Blaine (Humphrey Bogart) i Victor Laszlo (Paul Henreid) vole Ilsu (Ingrid Bergman). Victor je slučajno oženjen njome. Ali njihov odnos čini se upitnim do kraja filma, kada se ona napokon mora odlučiti između dvojice muškaraca. Činjenica je da je Rick volio Ilsu dok su bili u Parizu. Želio ju je oženiti u vlaku kojim su bježali pred Nijemcima. Ilsino slučajno pojavljivanje u Rickovom baru budi ta sjećanja i na kraju Rick saznaje da ga je ona napustila na stanici kako bi se brinula za svog muža, za kojeg je mislila da je mrtav. Rick i Ilsa ponovno se povezuju, emocionalno i fizički. U konačnici, u velikom finalu, Rick zbog ljubavi pušta Ilsu da ode sa svojim mužem. On ostaje da se bori u ratu. "Casablanca" je velika filmska romansa baš zato što njen sadržaj nema puno dodirnih točaka s ljudskim ponašanjem u stvarnom životu. Zapravo, stope razvoda i nevjere drastično su se povećavale tijekom svih godina rata. No, priča o ljubavnom trokutu u "Casablanci" i njeno visoko moralno razrješenje nudili su nam nadu da čast nema cijenu i da se ne može kupiti. Barem ne u filmu u kojem glumi Humphrey Bogart.
Raspoloženi za ljubav (In the mood for love, 2000.)
Godine 1962. u tada još britanskom Hong Kongu, novinar Chow Mo-wan i tajnica Su Li-shen, unajmljuju sobe u susjednim stanovima. Oboje imaju supružnike koji često rade prekovremeno. Zbližit će ih saznanje da ih njihovi partneri varaju. Chow poziva Su da mu pomogne napisati serijal o borilačkim vještinama. Susjedi postanu znatiželjni zbog toga što puno vremena provode zajedno, pa unajme hotelsku sobu kako bi u miru mogli raditi. S vremenom oni shvate da su između njih događa nešto posebno. Kad Chow dobije posao u Singapuru, zamoli Su da ode s njim. Ona pristane, ali zakasni na put. Su ga je potražila sljedeće godine, ali nije smogla snage da mu se javi. Tri godine kasnije Su se useljava u stan svoje nekadašnje stanodavke koja je emigrirala u Ameriku. Pojavljuje se i Chow koji pak saznaje da su njegovi stanodavci otišli živjeti na Filipine. A što je s obitelji koja je živjela preko puta? Novi vlasnik ne zna što je bilo prije, samo zna da u stanu sad živi neka žena s djetetom. Chow odlazi, ne shvaćajući da je baš Su žena koja tamo živi. Na kraju priče on posjećuje Angkor Wat, šapuće u udubljenje u zidu i potom ga začepi blatom. Ovaj simboličan kraj filma koji je 2000. napisao, producirao i režirao Wong Kar-wai znači samo jedno: prokockali su svaku šansu koju su imali i zato njihova ljubav nikad nije dobila pravu priliku da se razvije.
Kad je Harry sreo Sally (When Harry met Sally, 1989.)
Harry Burns i Sally Albright diplomirali su na Sveučilištu u Chicagu i zajedno otputovali u New York. Njihove ideje o tome kakva bi veza trebala biti prilično se razlikuju: Sally se ne slaže s Harryjevom tvrdnjom da muškarci i žene ne mogu biti prijatelji zbog seksa i na kraju se raziđu u svađi. Pet godina kasnije, Harry i Sally nađu se na istom letu. Ona se zabavlja s Harryjevim susjedom Joeom, a Harry je zaručen s Helen. Šest godina poslije susreću se u knjižari i uz kavu razgovaraju o svojim prijašnjim vezama; Sally i Joe prekinuli su jer je ona željela obitelj, a on se nije želio vjenčati, a Harryja je Helen ostavila zbog drugog muškarca. Harry i Sally se zbliže i postanu prijatelji. Prijateljstvo u jednom trenutku prerasta u seks i njihovo se prijateljstvo hladi sve do žestoke svađe na svadbenoj večeri njihovih prijatelja Jess i Marie. Harry pokušava popraviti svoje prijateljstvo sa Sally, ali ona osjeća da oni ne mogu biti prijatelji. Dolazi još jedna nova godina koju provode svatko na svojoj strani. Sally se osjeća usamljeno, a Harry usamljen lunja gradom. Na kraju priče Harry dolazi do Sally i napokon joj izjavljuje ljubav. Ona mu uzvraća i tri mjeseca kasnije oni se žene, točno 12 godina i tri mjeseca nakon prvog susreta.
Titanic (1997.)
Sedamnaestogodišnja Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) plovi Titanicom prema onome što vidi kao svoju vlastitu propast: majka ju je prisilila na udaju za bogatog snoba Cala Hockleyja (Billy Zane), a njoj se takva budućnost toliko gadi da jedini izlaz vidi u bacanju s broda u ledeno more. Spašava je drski klinac Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) koji je kartu za putovanje zaradio na pokeru. Slijedi jedna od najvećih filmskih priča svih vremena, sazdana od djelića niza priča koje su se doista događale na tada najvećem prekooceanskom brodu koji nije preživio sudar s ledenjakom, baš kao i 1500 njegovih putnika. Rose je preživjela zahvaljujući Jacku koji je zapravo spasio dva puta, kad ju je spriječio da se ubije i kad ju je održavao budnom i prisebnom na maloj splavi u ledenom moru. Kako i dolikuje pravom junaku, on se svjesno žrtvovao za ženu koju voli. Ona je na tom kratkom putovanju u njemu pronašla sve što je tražila u životu. Jer Jack je bio sušta suprotnost njenom zaručniku, čovjeku dovoljno pokvarenom da njenog ljubavnika optuži za krađu koju nije počinio i dovoljno bijedan da uskoči u čamac za spašavanje glumeći oca nestalog djeteta. Godinama poslije ubio se nakon sloma na burzi, a Rose je doživjela duboku starost, vodeći život kakav je obećala Jacku na Titaniku, o čemu su svjedočile i brojne fotografije oko njenog uzglavlja.
Planina Brokeback (Brokeback mountain, 2005.)
Koja je posljednja velika ljubavna priča ispričana na filmskom platnu? Ne nekakva limunada nego prava romansa dva bogato definirana lika? "Planina Brokeback" Anga Leeja ima sve adute da zadovolji sve kriterije i još pritom donese nešto novo, što se dotad baš i nije prikazivalo u blockbusterima. Doista, priča o dva kauboja koji otkrivaju duboku međusobnu ljubav izazvala je brojne kontroverze. Da dva muškarca izmjenjuju nježnosti, to bi još i moglo proći; ali dva kauboja?! John Wayne se sigurno milijun puta preokrenuo u grobu. Publika je hrlila u kina, očekujući seks. A dobili su priču o dobrim, pravim kaubojima kojima se, eto, dogodi muška ljubav. A kad se ona napokon i dogodi, to nude pogreška, trenutak slabosti nakon previše pića i previše vremena bez žena u blizini. To valjda svatko može razumjeti. No, njihov drugi susret nudi otkriće, i njima i opčaranoj publici. A njihovo ponovno sjedinjenje nakon nekoliko godina razdvojenosti publiku je, kako onu strejt, tako i homo, prepravilo je neopisivim osjećajem oslobođenja. Ljubav je ljubav i svatko ima pravo na nju, pa i dva muškarca, premda bili kauboji. Ili, da istinu napokon istjeramo na čistac, oni zapravo nisu bili kauboji nego pastiri jer su zajedno napasali ovce, a ne krave.
Kratak susret (Brief encounter, 1945.)
Britanska romantična drama Davida Leana, snimljena prema scenariju pisca Noëla Cowarda, prati strastvenu izvanbračnu aferu u Engleskoj neposredno nakon Drugog svjetskog rata. To je doba u kojem su kratke i strastvene ljubavne veze bile česte, a društvena stratifikacija neprobojna. Laura je supruga i majka čiji se konvencionalni život zakomplicira nakon slučajnog susreta na željezničkoj stanici s oženjenim neznancem, Alecom. Jedan nevini susret vodi drugom, ovaj trećem i par polako tone u nevjeru. Iskušenje je iskušenje, no zajednička im je budućnost nemoguća pa teška srca odlučuju prekinuti vezu u koju su ionako upali slučajno. Alecu nude posao u Južnoj Africi, gdje mu živi brat. Njihov posljednji susret, opet na željezničkoj postaji, upropaštava Laurina brbljava prijateljica, nesvjesna da je upravo prekinula njihov oproštaj. Alec odlazi, a Laura dođe u iskušenje da se baci pod vlak. No, razum prevladava i ona se vraća kući svom suprugu Fredu. On pokazuje da je primijetio njezinu distancu posljednjih tjedana, ali ostaje nejasno je li pogodio i pravi razlog. Zahvaljuje joj što mu se vratila, a ona plače u njegovu zagrljaju. Tako završava jedno od najboljih ostvarenja u povijesti kinematografije; priča neostvarenoj ljubavi koja se slama pod teretom društvenih konvencija.
Daleko od nje (Away from Her, 2006)
Grant i Fiona su umirovljeni bračni par koji živi u kanadskoj zabiti. Fiona počinje gubiti pamćenje i postaje očito da ima Alzheimerovu bolest. A kad osjeti da ne može više odgovarati za sebe, prijavi se u starački dom, gdje je jedno od pravila da pacijent zbog prilagodbe ne smije primati posjetitelje prvih 30 dana. Grant joj priznaje davnu nevjeru, a oni unatoč svemu posljednji put vode ljubav. Nakon mjesec dana on posjećuje svoju ženu i otkriva da ga je zaboravila i svoju ljubav usmjerila prema Aubreyju, nijemom čovjeku u invalidskim kolicima. Gledajući kako mu se supruga zbližava s drugim čovjekom, Grant postaje nesretni voajer i počinje se pitati je li Fionina demencija tek čin kojim ga kažnjava zbog njegovih nevjera u prošlosti. A kad Aubrey napusti dom zbog financijskih poteškoća, Fiona tone u duboku depresiju. Grant posjećuje Auberyjevu suprugu i moli je da dopusti Fioni da ga opet vidi. Radije bi svoju ženu vidio sretnu s drugim muškarcem nego jadnu i samu. Na kraju priče Aubrey napokon ulazi u Fioninu sobu, a ona se privremeno sjeti Granta i ljubavi koju je gajila prema njemu. Oni se grle, šmrc...
Zvijezda je rođena (A Star is Born, 1937, 1954, 1976, 2018)
Svejedno glumili Bradley Cooper i Lady Gaga, Barbra Streisand i Kris Kristofferson, Judy Garland i James Mason ili Kathleen Crowley i Conrad Nagel, sve se te filmske (i jedna televizijska) verzije vrte oko istog. Ona je Esther Blodgett je talentirana pjevačica s perspektivom, on bivša filmska zvijezda čiji sjaj polako tamni. Ona ga spasi javne blamaže, on joj zahvaljuje i u njoj otkriva veliki potencijal. Ona mu povjeruje i napusti bend uoči nastupa kako bi se posvetila glumi. Njemu uoči snimanja pozli, a ona misli da ju je ostavio. Radi sve i sva i sastavlja kraj s krajem, uvjerena da može uspjeti, s njim ili bez njega. On je traži i napokon nađe i izbori se da ona dobije malu ulogu. A kad je producenti čuju kako pjeva, daju joj veliku ulogu u važnom glazbenom filmu. Njihova veza cvate i oni se žene. Njena karijera cvjeta, a njegova se srozava i on utjehu nalazi u alkoholu. Pijan upropaštava njen govor na dodjeli Oscara, čak je i slučajno udara u lice. Na stalnom putu prema dnu, on na kraju završava u zatvoru, ona ga dovodi kući, spremna napustiti karijeru kako bi se brinula o njemu. Njega muči grižnja savjesti, kaže da se ide kupati i utopi se u oceanu. Ona se povlači u osamu iz koje je vade članovi nekadašnjeg benda. Show must go on?
Ona (Her, 2013)
Oscarom nagrađeni scenarij u viziji redatelja Spikea Jonzea, ova originalna ljubavna priča istražuje prirodu i rizike intimnosti u suvremenom svijetu. Smještena u Los Angeles, u bliskoj budućnosti, radnja filma prati Theodorea Twomblyja (Joaquin Phoenix), kompleksnog, duševnog čovjeka koji zarađuje za život pišući dirljiva, osobna pisma za druge ljude. Slomljenog srca nakon završetka duge veze, zaintrigira ga novi, napredni operativni sustav, koji obećava da će biti intuitivan i jedinstven entitet sam po sebi. Pokreće ga i s oduševljenjem upoznaje "Samanthu", bistar, ženski glas (Scarlett Johansson) , pronicljiv, osjećajan i iznenađujuće duhovit. Kako njene potrebe i želje rastu, njihovo prijateljstvo se produbljuje u ljubav. No, problem je u tome što je on čovjek od krvi i mesa, a ona umjetna inteligencija koja s drugim umjetnim inteligencija razvija "hiper inteligentni" operativni sustav po uzoru na britanskog filozofa Alana Wattsa. Theodore se zaprepasti kad shvati da on nije jedini u njenom sustavu, da razgovara s tisućama ljudi i da se zaljubila u stotine njih. Samantha na kraju napušta njegov operativni sustav i s drugim umjetnim inteligencijama odlazi u prostor izvan fizičkog svijeta. Theodore i susjeda Amy, koja se u međuvremenu sprijateljila s umjetnom inteligencijom svog bivšeg muža, odlaze na krov zgrade i gledaju kako sunce izlazi nad gradom...
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.