- U Rockmarku je održana promocija monografije Borisa Pleše - 'It’s Not Only Rock ‘N’ Roll'
- U knjizi je svoje mjesto pronašlo 200-tinjak genijalnih radova inspiriranih filmovima, knjigama, pjesmama i stihovima
- Cijela nas je priča zaintrigirala pa smo s Borisom razgovarali o nastanku knjige, ali i u kojim novim oblicima ćemo uskoro moći vidjeti njegove radove
Boris Pleša kao grafički dizajner radi već dva desetljeća, a usred kreiranja raznih vizualnih identiteta za najraznovrsniji spektar klijenata, svoje je sive moždane stanice razgibao stvarajući jedinstvene i sada već dobro prepoznatljive vektorske ilustracije inspirirane pop kulturom kojih se nakupilo više nego što je i sam bio svjestan, a među kojima je izdvojio 200-tinjak najboljih koje je Rockmark pretočio u sjajnu monografiju 'It’s Not Only Rock ‘N’ Roll'.
Iako se, kako sam priznaje, trudi nekim reakcijama na svoje radove ne pridavati previše važnosti, impresivno je što su neke ilustracije zapazili i oni koji su ih inspirirali pa je tako John Cleese lajkao semafor inspiriran Monty Pythonom, dok su oni koji stoje iza službene stranice Blues Brothersa oduševljeni ilustracijom Johna Belushija zamolili da istu i sami podijele. Prošlog je tjedna održana i službena promocija knjige, a nama je otkrio kako je uopće sve krenulo.
"Kao grafički dizajner radim već dvadesetak godina, a posljednjih desetak godina većinom radim na dizajnu i implementaciji vizualnih identiteta. Taj posao podrazumijeva cijeli niz raznih procesa, ali ako bismo ih pokušali svesti na neki vrlo jednostavan jezik, primjerice mojih dviju malodobnih kćeri, one bi rekle: tata crta logotipe.
Ciklus ‘It's Not Only Rock 'N' Roll’ podrazumijeva predloške u kojima je komunikacijski i likovni obrazac vrlo sličan tome. Cilj mi je prikazati neku osobu, popratiti film, knjigu, pjesmu ili stih koristeći minimum grafičkih elemenata i boja. Te vizualne dosjetke su neka vrsta protuteže mom dnevnom poslu koji podrazumijeva i suradnju s klijentima dok u ovom projektu oni ne postoje i mogu raditi potpuno slobodno. Budući da ja zaista volim svojoj posao, mogli bismo reći da se ovdje radi o svojevrsnoj mentalnoj tjelovježbi iz koje proizlazi veliki broj samoiniciranih radova koji su rezultat tog procesa", priča mi Boris.
"A kako je sve počelo? Te vizualne dosjetke zapravo osmišljavam, crtam i pohranjujem na računalu već dugi niz godina, ali su se u fizičkom obliku pojavljivale tek sporadično; kao fora majica za prijateljicu, vizual za frendove koji imaju bend ili otisak na platnenim torbama koje voli nositi moja supruga. U trenutku kada sam ih počeo objavljivati na Instagramu i potom na sugestiju prijateljice krenuo izlagati i prodavati u formi plakata na umjetničkim sajmovima, festivalima i izložbama pojavio se interes šire javnosti i počeli su pristizati mailovi. Tada je nastao i naziv, s obzirom da se radilo o seriji radova koji su imali zajednički idejni i likovni narativ. Parafraza slavne pjesme Rolling Stonesa činila se prikladnom jer se u ovoj seriji zaista najviše bavim glazbom, ali ne i isključivo pa zato postoji i taj ’Not’. Naime, dosta radova vežu se na film, znanost, književnost i digitalno-analogne dileme suvremenog života.
Znam da je umjetnicima uglavnom teško, ako ne i nemoguće izdvojiti omiljeni rad, ali me zanima postoji li jedan ili više njih koji su ti draži nego ostali ili uz koje se veže neka zanimljiva priča?
"Mnogi ljudi koji se bave sličnim projektima vjerojatno bi vam rekli da im je najdraži rad onaj koji će tek napraviti. Tako je i kod mene. Ako ovaj projekt gledamo kao koherentnu cjelinu, on postoji malo više od dvije godine, a kad sam krenuo pripremati knjigu i prolaziti kroz građu, shvatio sam da je u tom periodu nastalo preko 400 novih grafika. Nakon što sam napravio izbor, 200 ih je završilo u knjizi, ali sam zaista bio iznenađen opsegom materijala koji je nastao u relativno kratkom vremenu. Nisam imao pojma da bi sinapse i neuroni u mojoj glavi mogli skuhati toliko toga u toj jedinici vremena. Volio bih misliti da tih vizuala negdje unutra ima još puno i zaista se veselim vidjeti što će još izaći iz tog labirinta!
A što se tiče priča vezanih za pojedine radove, ima ih mnogo i ponekad se na Instagramu uz objavljene grafike raspišem do te mjere da mi i njegovih dozvoljenih 2,200 slovnih znakova ne bude dovoljno! Kad imam vremena, tamo volim napisati nešto više o motivu ili ideji koja me potaknula da napravim određenu grafike i na taj način pružiti neki širi kontekst."
Znam da su i neki akteri sa slika zamijetili i lajkali tvoj rad. Kakav je bio osjećaj dobiti tu vrstu priznanja?
"To se s vremena na vrijeme zaista događa, ali koliko god bilo laskavo, ne mislim da tako nešto znatno mijenja stvari. Ja sam sad već gospodin u godinama pa malo s rezervom uzimam sve što se događa s našim avatarima. Prije dvadeset godina bi mi vjerojatno glava eksplodirala zbog toga, ali danas pokušavam tome ne pridavati preveliki značaj. Metaverse nas je tek počeo iznenađivati svojim mogućnostima, pa tako i ovakvim lijepim incidentima, no mislim da se tek zagrijava."
Kako uopće izgleda kreativni proces u tvom slučaju? Kad se odlučiš za temu, imaš li već viziju kako bi ona točno trebala izgledati ili isprobavaš razne ideje dok na kraju nisi zadovoljan rezultatom?
"Dok ih crtam, cilj mi je što manje vremena provesti za računalom pa se tako velika većina tih radova prvo dugo kuha u mojoj glavi. Za računalo sjedam tek kad imam jasnu sliku o tome što i kako bih to htio izvesti. Mislim da je broj radnih sati u mojoj glavi u odnosu na onaj provednih za računalom u odnosu 20:1, a težim tome da bude 100:1. Naime, većina mojih radova izgleda kao da su nacrtani u dvije minute. I to je zato što doista jesu nacrtani u dvije minute, ali samo za računalom. Vrijeme provedeno da smislim kako to učiniti znatno je dulje."
I last but not least, kako je prošla promocija i kakvi su planovi za dalje? Jesi li ikada razmišljao o pretvaranju postojećih radova u kakav merch - majice, zidne tapete ili nešto slično?
"Promocija je prošla super! Dobio sam tortu, kolače, jednu divnu ilustraciju, puno ljubavi i zagrljaja. Hvala svima koji su došli! I da, dečki iz Rockmarka su mi poklonili bocu svečano zapakirane obične vode, razočarani činjenicom da ne pijem alkohol!
Što se radova tiče, majice, torbe, balance boardove, plakate i knjigu već je moguće kupiti putem moje internetske stranice, a uskoro krećemo i s novim artiklima poput džepnih rokovnika i slagalica. Stay tuned!"
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.