Life&style 25. siječnja 2020.

Bi li radije imala šefa ili šeficu? Prvo počitaj ovaj tekst pa tek onda odgovori na to pitanje

  • Na što vas asocira riječ šefica? Je li to zla babaroga koja zapovijeda i dijeli packe ili žena koja vodi, usmjerava, sluša i pomaže da postignemo najbolje rezultate?
  • Iskoristi li žena svoje prirodne osobine, njezino vodstvo može promijeniti poslovnu kulturu, ali i na sasvim kreativan način donijeti bolje rezultate

Heidi Roizen uspješna je poduzetnica i direktorica u Silikonskoj dolini čiji su profil proučavali studenti prestižne Poslovne škole Sveučilišta u Columbiji. Profesor je napravio zanimljiv eksperiment. Polovici studenata dao je njezin poslovni profil, a drugoj polovici isti taj profil, no njezino je ime promijenio u muško – Howard. Studenti su imali zadatak procijeniti poslovanje i stil vođenja Heidi i Howarda. Zaključili da su oboje kompetentni, no Howard im se na svojoj poziciji svidio, a Heidi nije. Ova je istinita priča sjajan prikaz žena na vodećim položajima.

Možda vas zanima... miss7 magazin te čeka na svim kioscima, požuri po svoj primjerak! Rubrika Life&style Life&style

Iako mnoge studije pokazuju da su žene u mnogim područjima poslovanja (iako ne mnogo, ali ipak) kompetentnije od muškaraca, kad nastupe kao vođe – ne sviđaju nam se. Mnogo puta to ima veze s biološkim i sociološkim uvjetovanjem – kada muškarac pokaže snažne osobine vođe, divimo mu se jer utjelovljuje moć. Kada iste te osobine pokaže žena, nesvjesno nas odbija jer se ne uklapa u tradicionalnu sliku kojom oslikavamo žene. Asertivni, autoritativni, dominantni Howard izazivao je odobravanje, dok je ista takva Heidi među zavaranim studentima ocijenjena kao sebična i orijentirana samo na sebe.  Iako se društvo uvelike promijenilo i ženama su se u posljednjih 50-ak godina otvorile mogućnosti jednake kao i muškarcima, naša se uvjerenja mijenjaju mnogo sporije – jer su duboko usađena i potvrđivana generacijama.

 | Autor: Shutterstock/Instagram Shutterstock/Instagram

Stoga ovu diskriminaciju većinom radimo nesvjesno, vođeni duboko usađenim biološkim poticajima, a manje svjesnim stavovima o rodnim ulogama u društvu. To je jedan od razloga z,ašto je još uvijek samo 15 posto žena na najvišim pozicijama u korporativnom svijetu. No, nije i jedini razlog. I same žene pokazuju manje ambicije za najviše pozicije, dijelom, pokazuju istraživanja, jer često sumnjaju u svoje kompetencije, a s druge strane zato što nisu spremne zbog posla žrtvovati ostale aspekte svojeg života. Muškarci, u lovu na poslovni napredak, nemaju dojam da pretjerano žrtvuju privatni život, dok je to za žene vječna dilema.  Nije tajna da se žene moraju truditi mnogo više od muškaraca da bi dospjele na jednaku poziciju i pritom bile doživljene kao kompetentne. No to se ponajprije događa ako se odluče voditi na muški način, dakle autoritativno i dominantno – a to čine zato što se od vođa u poslovnoj kulturi to često očekuje. Zbog takvog stila mogu postati iscrpljene, narušiti svoju autentičnost i izgubiti kontakt sa svojim zaposlenicima i sa svojom svrhom, a pri tome predrasude u poslovnom svijetu (kako pokazuje eksperiment s Columbije) mogu posve iskriviti njihove kvalitete samo zato što su žene.

Možda vas zanima... Izvor ženske neovisnosti: Ovaj fakultet je iznjedrio bezbroj briljantnih ženskih umova Rubrika Life&style Life&style

Ženski biološki sustav nije nabijen testosteronom poput muškoga koji muškarcu prirodno omogućuje da vrlo jednostavno ulazi u kompeticiju pa i u konflikt te da se prije svega orijentira na ciljeve i rezultate te pritom „briše“ sve ometače na tom putu. Zapadne li žena u klopku ambicije da se ponaša na muški način, „testosteronski efekt“ mora postići ulažući golem napor. I tada je obično – omražena. No postoji i drugi način – onaj koji joj je dala priroda, a to je vođenje potaknuto oksitocinom. Naime, ovaj hormon, umjesto da žene potiče da se uzdižu i izdvoje, navodi ih da se – udruže. Sasvim prirodno, dakle, ženski stil vođenja koji joj obećava uspješnost jest onaj koji se bazira na suradnji. Studija provedena na Harvardu utemeljena na 30 godina istraživanja potvrdila je da uspješne žene vode tako da „preuzimaju brigu“, a to znači da ulažu trud u izgradnju odnosa, u pomaganje, inspiriranje i motiviranje drugih, potičući osobni razvoj u svojih zaposlenika, što za posljedicu ima podizanje njihove kompetencije i ostvarivanje boljih rezultata. No to ne znači da one ne upravljaju čvrsto, naprotiv. Ista studija pokazuje da one također „preuzimaju vodstvo“, no čini se da to čine na drukčiji način – one su dostupne svojim zaposlenicima i dijele svoje znanje i mentoriraju. U takvom pristupu zaposlenicima rezultati njihova rada postaju vrlo osobni – stoga su se spremniji više truditi. 
Žene su više motivirane unutarnjim smislom koji za njih ima posao koji obavljaju, a manje zahtjevima i ciljevima koji se pred njih postavljaju. Drugim riječima, dajte ženi smisao i ona će donijeti rezultate. 

Možda vas zanima... Garderoba store bazira se na sve popularnijem skandinavskom stilu te je prava oaza za sve ljubiteljice mode Rubrika Life&style Life&style



Upravo suradnički način vođenja ženama ujedno smanjuje stres – one obnavljaju energiju i osnažuju se u kontaktu s drugim ljudima, stvarajući i održavajući mrežu pojedinaca oko sebe s kojima mogu podijeliti ono što ih opterećuje. Mogu li pritom integrirati posao u svoj privatni život, mogu li mu dati vrijednost koja je viša od same činjenice da donosi novac i status, žene će biti uspješniji vođe. U prilog tome govori i činjenica da je u SAD-u više od 50 posto čelnih mjesta u nevladinim organizacijama (koje obično imaju društveno korisne ciljeve) pripadaju ženama, što je daleko veći broj od broja predsjednica i direktorica u korporativnom svijetu. 

 

 | Autor: Shutterstock/Instagram Shutterstock/Instagram
Žensko vodstvo također prirodno podrazumijeva izražene komunikacijske vještine. Šefice koje potiču iskrenu, često i osobnu komunikaciju i koje su svojevrsni coachevi svojim timovima brže dolaze do rezultata. Prirodno su manje sklone sjediti u svom uredu i davati naređenja te primati tek izvještaje o napretku. One vole zavrnuti rukave, dio su radnog procesa i napretka, u žiži su zbivanja, a to podrazumijeva neposrednije odnose. Možda se služenje i vođenje čine kao oprečni pojmovi, no žene u vodećim ulogama dokazuju kako služenje zaposlenicima donosi i uspjeh i zadovoljstvo u cjelokupnom timu. Možemo li kao zaposlenici prihvatiti takvo vodstvo, ovisi o tome možemo li preuzeti odgovornost za vlastiti dio slagalice i osobni razvoj. Jer žene to očekuju.
Možda vas zanima... Boris Kovaček: ''Predstavljam vam Anu Josipović, moju hrabru i nasmijanu prijateljicu'' Rubrika Life&style Life&style
 

Komentari 0