Life&style 26. svibnja 2015.

Vitra - kuća koja je sinonim za dobar dizajn

1/18

U današnje vrijeme, kada detalje za dom mijenjamo svake sezone baš kao i odjeću, teško je zamisliti da bi netko mogao čuvati mamin i bakin namještaj, a još teže da bi isti mogao koristiti u uređenju vlastitog doma.

Ipak, kvalitetan dizajn je uvijek na cijeni i omogućuje nam povezanost s prošlošću, ali i budućnosti, pa nije neobično da se dizajnerski komadi prenose s koljena na koljeno. Upravo o povezanosti vremena i prostora govori nova knjiga u izdanju Gestaltena 'Sve je povezano', koja je posvećena jednom od najvećih proizvođača dizajnerskog namještaja – švicarskoj Vitri.

 | Autor:

Sam naslov knjige inspiriran je izjavom Vitrina suradnika, dizajnera i arhitekta Charlesa Eamesa.

"Na kraju se sve povezuje – ljudi, ideje, predmeti... kvaliteta veza je ključ kvalitete per se", izjavio je autor mnogih popularnih Vitrinih komada. Vitrina filozofija je od samog početka bila definirana povezanošću, i to onom prostornom.

 | Autor:

Osnovao ju je bračni par Willi i Erika Fehlbaum kao kompaniju za uređenje uredskih prostora. Velika želja im je bila u Europu dovesti proizvode američkog proizvođača namještaja Herman Miller. Licencirana proizvodnja namještaja s potpisom Charlesa i Ray Eames, Georgea Nelsona, Isamu Noguchija bila je pun pogodak jer njihovi modernistički komadi su osvojili tržište te postali neizostavan detalj u svakom domu sa stilom čim su 1957. lansirani na tržište. Drugi veliki korak u Vitrinom poslovanju dogodio se 1967. kada je predstavljen Panton stolac.

 | Autor:

Njegov dizajner Verner Panton smatra se najutjecajnijim produkt dizajnerom u povijesti, a posebno je volio rad s tada modernom plastikom. Panton stolac je prvi stolac od lijevane plastike, futurističkog dizajna koji je karakterističan za šezdesete. Pošto je cijeli u jednom komadu, lako se stavljaju jedan na drugi, a iako djeluje nestabilno, odlična je potpora cijelom tijelu tijekom sjedenja zahvaljujući oblom obliku. Upravo je Panton definirao Vitrin smjer, jer iako ima cijeli niz prepoznatljivih komada namještaja, publika najviše voli stolce. C1, Vegetal, Cone, Repos, La Chaise, Eamus i Landi samo su neki od modela najpopularnijih stolaca koji doživljavaju veliki povratak. Iako nikada nisu izašli iz mode, Vitrini stolci su postali neizostavan dodatak u industrijski uređenim domovima, ali i u retrointerijerima.

 | Autor:

Za to je zasigurno zaslužan i sin Willija i Erike, Rolf Fehlbaum, koji je Vitru okrenuo u novom smjeru. Kao strastveni kolekcionar dizajna, smatrao je da je on puno više od pukog namještaja koji mora biti lijep, ali istovremeno i funkcionalan, dapače, imao je pomalo romantičan pristup.

 | Autor:

"Kao voditelj dizajnerske kompanije, morate biti romantična osoba, jer vjerujete da možete učiniti nešto u svijetu kroz dizajn, što za nekoga izvana može izgledati potpuno suludo. Ali mi  dalje vjerujemo u to", istaknuo je jednom prilikom. Osim što je pomalo sentimentalan, Rolf je i veliki vizionar.

Nakon požara koji je 1981. uništio velik dio vitrina postrojenja, napravio je zaokret u filozofiji brenda shvativši kako uredski rpostor nije samo radni, nego i životni te je angažirao najbolje arhitekte poput Franka Gheryja, Zahe Hadid, Tadaoa Anda, Alvara Siza te Herzoga & de Meurona i kolektiva SANAA da kreiraju fantastičan kompleks koji će utjeloviti vitrinu filozofiju, a gradnja kompleksa, kažu, neće nikada biti dovršena, jer budućnost nameće nešto novo.

 | Autor:

Kruna njegova kolekcionarstva i strasti prema dizajnu je Vitrin muzej dizajna u mjestu Weil am Rhein u Njemačkoj u kojem možete pogledati komade od 19. stoljeća naovamo. Iako se 2005. povukao iz aktivnog djelovanja u upravljanju vitrom (naslijedila ga je nećakinja Nora Fehlbaum), njegov duh je i dalje prisutan jer Vitra ne prestaje oduševljavati. O tome najbolje svjedoče brojne kopije njihovih komada koje svojom kvalitetom ipak nikako ne mogu konkurirati originalima.

Više slika pogledaj u galeriji...

Komentari 0