Zamislite kuhinjski dasku za rezanje na kojoj je već ispisan recept ili pak rukavice za držanje za ruke u hladnim zimskim večerima. Možda stol koji je proizveden bez imalo otpada? Sve su to kreativna rješenja produkt dizajnerice Ane Tevšić.
Hrvatski produkt dizajn polako se budi, a jedna od najistaknutijih dizajnerica je Ana Tevšić. Mlada dizajnerica, čiji je rad prepoznat i u inozemstvu, uvijek iznova oduševljava ljubitelje detalja za dom. Njen dizajn se lako uklapa u svaki prostor, a inovativna rješenja izazivaju pozitivne reakcije. Anini radovi bili su izloženi na sajmovima u Tokyu, Berlinu i Milanu, a njen najveći uspjeh je izlaganje na Crenkenwell Design Weeku u Londonu.
"Iznenadila sam se njihovim interesom i nekako smo i jedni i drugi bili u čudu - oni zbog mene, ja zbog njih. Njima nije bilo jasno da smo mi sami napravili prototipove, a meni to što netko od njih uopće ima potrebu razgovarati sa mnom. Moja iskustva sa inozemnih izložbi su samo pozitivna i vrlo rado pričam o njima te bih svima preporučila da, ako ikako mogu, probaju zakoračiti izvan naših granica" objašnjava Ana kroz smijeh i dodaje, "Sad kad pogledam, bila sam prehrabra za svoj karakter, ali sva sreća da često reagiram instinktivno. Da sam dvaput razmislila, vjerojatno bih odustala od straha. Prema meni su u Londonu bili samo dobronakloni, i nekako su me napunili sa pozitivnom energijom. Nadam se da će biti još prilika za inozemna izlaganja."
Situacija u Hrvatskoj je ipak nešto drugačija. Produkt dizajn, iako ima potencijala, egzistira na marginama, a strane nagrade i izlaganja ne jamče uspjeh i kod kuće. Ana ističe kako je u svijet dizajna ušla puna idealizma i nade da će se industrija pokrenuti, ali da su joj sada ciljevi mnogo realniji te da je sama postala mnogo objektivnija. "U budućnosti planiram raditi i raditi te nastojati da ne zeznem ovo što sam dosad napravila. Nemam neki konkretan plan, imam samo jaku želju da uspijem napraviti posao od nečega što volim raditi. Uz malo sreće i jako puno truda, možda i uspijem" kaže Ana.
Neki bi rekli da je Anin dizajn moderan, drugi da je nostalgičan, a treći da je inovativan. Iako se sva tri epiteta mogu koristiti za opis njenih predmeta, Ana kaže kako njen dizajn nema neki skriveni koncept ili filozofiju koja nije odmah vidljiva. "Svi moji proizvodi su rezultat mojih osjećaja (nostalgije, ljubavi..) i zapravo su vrlo jednostavni. Želim raditi stvari koje su zanimljive i pristupačne, pa u početku krenem od sebe, ali nekad i odlutam dalje. Dizajn ne bi trebao biti ozbiljan, nego zabavan i kreativan - ne znam da li uspijevam u tome, ali svakako ciljam da takvu poruku iskomuniciram kroz svoje ideje" objasnila je.
Njena glavna inspiracija je ljubav: prema obitelji, dečku, psu. "Reagiram na te osjećaje tako da radim pomalo neozbiljne stvari, ali tako je kad radiš po instinktu. Moji proizvodi uglavnom krenu od neke polovične skice, koju napravim tek toliko da mogu razgovarati s majstorima. Onda pokupim sve materijale i testiram dok nisam zadovoljna. I sve to radim dosta brzo, ne gubim vrijeme na propitivanje, jer znam da ću na vrijeme shvatiti da li je projekt besmislen ili ima potencijala. Tako da od ideje do realizacije u prosjeku prođe tri dana. Ali tek onda kreće pravi posao, i tu sam perfekcionist-želim da su proizvodi stvarno kvalitetno napravljeni" otkriva dizajnerica koja je dio svojih proizvoda napravila u suradnji s drugim dizajnerima.
Tvrdi kako su suradnje prirodne, jer s nekim ljudima "kliknete" odmah, a s nekima nikada. "Mislim da je sve stvar toga kakav si inače privatno, jer se to odražava i na to kakav si u timu. Ako si samotnjak po prirodi, teško s nekim možeš raditi neki projekt. Meni, recimo, nekad baš odgovara da sam sama sa sobom i da ništa ne govorim naglas. S druge strane, nekad žalim što ne radim sa nekim u timu jer onda su ipak i obaveze podijeljene, uvijek imaš nekoga da ti da drugo mišljenje… Sve ima svoje prednosti i mane. Meni se nekako dogodilo da sam krenula sama, i onda se sve jako brzo dogodilo da nisam stigla ni razmišljati. Sada jedino što znam je da ne stignem sve sama, vjerojatno ću morati uzeti pripravnika" kroz smijeh dodaje simpatična dizajnerica.
Ono što Anu Tevšić razlikuje od njenih kolega je što se ne boji unijeti malo intime u svoj rad. Jedan od njenih najpoznatijih uradaka je Legacy kit ili Nonina Borša – set kuhinjskih pomagala s ispisanim tradicionalnim receptima njene bake. Takav potez traži mnogo hrabrosti, jer otkrivanje intime nas ponekad čini ranjivima, a Ana kaže kako je do toga došlo samo od sebe: "Privatno sve odluke temeljim na emocijama, pa je valjda bilo logično da ću i u poslu biti takva. Najviše me inspiriraju te privatne, intimne stvari. Samo neke uspijem zakamuflirati u šašave proizvode, neke su preemocionalne da bi se sakrile."
Drugi initimni proizvod u Aninoj ponudi su poruke u boci koje je uvijek željela imati: "Zapravo je plan od toga napraviti seriju proizvoda; svaka boca sa inspiracijom iz druge bajke. Tako je bočica "Love Me" inspirirana Alisom u Zemlji Čudesa i njezinim napitkom "Drink Me". Mislim da i ljudi bolje reagiraju kada im nešto pokažeš iz svojih razloga, jer se s time mogu povezati. Kada im pokušavaš prodati neku priču, svi odmah skuže muljažu. Ja želim biti iskrena, i nadam se da će ljudi to prepoznati."
U Anin dizajn lako se zaljubiti, on osvaja na prvi pogled i kod nje princip "za svakoga ponešto" uistinu funkcionira. Gurmani ne mogu odoljeti Noninoj borši, ekološki osviješteni stoliću Crooked, ljubitelji neonskih boja Hexagonu, a oni sa psima I Love My Dog privjescima, ali koji dizajn je Ani najdraži? "Teško mi je procijeniti. Čak ni ne znam koji se proizvod najviše prodaje, jer sam tek počela pa nemam na temelju čega raditi neku statistiku. Recimo, nakon prvog izlaska sa stolićima Crooked i lusterima Twister, najviše oduševljenja je izazvao "Hexagon" pomoćni stolić. Svima se svidio zbog fluorescentnih boja, nekako su svi jako pozitivno reagirali, a ja sam razmišljala da li da ga uopće pokazujem. Nikad nisam sigurna. Meni su najdraži lusteri, jer su bili prvi konkretan proizvod koji je izašao iz moje glave, i vješalice - jer su bile prvi proizvod mimo fakulteta i promišljenih koncepata. Bilo je, ukratko - neuredna sam, to ćemo tako i tako riješiti."
Više o Aninom dizajnu saznajte na njenoj web i Facebook stranici.
Anin dizajn razgledajte i u našoj galeriji.
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.