- Koliko god bio kritiziran od strane javnosti, influenserski marketing ozbiljan je posao koji donosi prihode brendovima, jednako kao i onima koji ih reklamiraju - influenserima
- Influensertvo je postojalo oduvijek, ali pojavom društvenih mreža omogućilo je svakome tko ima dovoljan broj pratitelja da postane poznat i na taj način utječe na druge
- Jedna tehnološka tvrtka stvorila je čitav niz izmišljenih influensera za koje je napisala scenarije i od kojih svaki ima svoju priču. Postavlja se pitanje koliko je to moralno i hoće li ugroziti stvarne influensere?
Riječ influencer dodana je u rječnik Merriam Webster 2019. godine, međutim influenserski marketing nije ništa novo. Ljudi su oduvijek slušali savjete bližnjih, obitelji ili prijatelja, te tražili inspiraciju među vlastitim idolima o tome što kupiti. U 17. i 18. stoljeću ti idoli su bili kraljevi i kraljice, a u prošlom stoljeću influenseri su bili poznati sportaši, pjevači, glumci.
Fenomen korištenje celebritija u oglašavanjima eksplodirao je 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća. Michael Jordan promovirao je sve - od vlastitih Air Jordanica sve do McDonaldsa, a Jennifer Aniston uvjerila je žene da bi im L'Oreal mogao dati kosu baš kakvu ima Rachel. The Spice Girls su snimile kultne reklame za Pepsi kojih se i danas sjećamo, a mi smo kao klinke kupovale kričave tenisice s debelim, bijelim džonom baš kakve su imale i one. I njih se dobro sjećamo.
Početkom 2010-ih popularizirale su se društvene mreže koje su iznijedrile novu vrstu influensera - običnih ljudi koji su poznati samo na društvenim mrežama, sve zahvaljujući velikom broju pratitelja. Bio je to svojevrsni presedan budući da se radilo o osobama koje, za razliku od celebrityja, na ulici ne bi nitko prepoznao, međutim na društvenim mrežama su imale vojsku obožavatelja koji su pratili kako se oblače, što rade, što kupuju i generalno - kako žive. S vremenom su influenseri, makar oni najbolji, postali poznati i van mreža, a danas u marketingu imaju veći utjecaj od "običnih" slavnih osoba.
I taman kada su influenseri postali "mainstream" i javnost više toliko javno ne hejta njihovo postojanje ili obezvrjeđuje zanimanje, pojavljuje se novi fenomen - fiktivni influenseri.
Tko su sad fiktivni influenseri?
@sydneyplus Reply to @beckashaw123 Not me about to cry again 😖 but IK my sister needs to see this ##cheater ##exposed ##wedding ##relationship ##fictional ##family
♬ Lofi - Ponder
Ako imalo pratite TikTok, sigurno ste naišli na videe poput ovoga u kojima djevojke pomažu prijateljicama, sestrama, pa i drugim nepoznatim djevojkama otkriti vara li ih dečko. Isti takav video objavila je i TikTokerica @sydneypluss koja na ovoj društvenoj mreži ima više od pola milijuna pratitelja. Gledajući njene videe rekli biste - još jedna influenserica s TikToka koja radi videe o vlastitom životu.
I bili biste djelomično u pravu. Ono što Sydney razlikuje od svih drugih influensera čija je glavna karakteristika da dijele s pratiteljima detalje iz svog života, je to što je Sydney 100% fiktivan lik. Njena priča, videi o sestri, njenom poslu - sve što vidite na TikToku je 100% izmišljeno.
Plavokosa dvadesetogodišnjakinja koja živi sa sestrom i radi u službi za korisnike, kreacija je čitavog tima pisaca, jedne glumice i tehnološko-medijske tvrtke FourFront. Tvrtka je do sada izmislila i plasirala na TikTok čak 22 različite priče to jest osobe.
"U osnovi stvaramo univerzum likova u stilu Marvel Cinematic Studia na TikToku", kaže Benjamin, suvlasnik tvrtke. "Neki uspijevaju, neki ne uspijevaju, a mi ulažemo samo u one koji postanu popularni i koje publika voli - po sistemu pilot sezone serije na TV-u. Tvrtka je dosad prikupila 1.5 milijuna dolara od ulaganja. Sydney, Ollie i ostali likovi, poput Tije, koja otkriva da joj je dečko afrički plemić, i Chris, otac i vojni veteran, postoje unutar istog fikcionalnog svemira, a zajednički imaju ukupno 1.9 milijuna pratitelja i 281 milijun pregleda.
@thatsthetia Reply to @halliwell19 I’m still mad but who tf sent me the flight ticket!!?? ##royal ##dating ##bodyguard ##fiance ##boyfriend ##fictional ##relationship
♬ original sound - Tia
Hoće li stvarni influenseri izgubiti smisao zbog fiktivnih?
Jedan od glavnih razloga uspjeha influensera je upravo taj što im njihovi pratitelji vjeruju. Oni prate njihov život, komentiraju, razgovaraju i upravo to povjerenje influenseri na kraju i unovče. Nitko se ne voli osjećati prevareno. Ako pratitelji ne budu mogli razlučiti iza kojeg profila stoji prava osoba, a koji je izmišljeni lik, hoće li influenseri s društvenih mreža izgubiti smisao?
FourFront tvrdi da je većina publike svjesna da je ono što gleda djelo glumaca i pisaca, no pitanje je koliko je to istinito. Nekoliko medija je već prenijelo priču o nekom videu s profila izmišljenih ljudi bez da su shvatili da se ne radi o stvarnim osobama. Iako je FourFront počeo koristiti hashtag #fictional u svojim videima i riječ "izmišljeno" u opisima likova, teško je očekivati da će korisnici kojima algoritam predloži njihov video to shvatiti.
Izmišljeni influenseri svakako su izazvali reakcije javnosti. Jedni smatraju da je postojanje fiktivnih influensera etički upitno jer iskorištavaju povjerenje lakovjernih ljudi, drugi smatraju da je sadržaj i stvarnih influensera jednako izmišljen. Treći će reći da je sve u redu sve dok je influenser transparentan oko toga da je izmišljen lik. U tom slučaju, na njih gledamo kao na likove iz TV serija.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Miss7 dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Miss7 te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
vi
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.