Life&style

Vulgarnost je hit ove jesenske sezone u Londonu

Kroz 500 godina mode i više od 40 dizajnera izložba u Barbicanu okupila je odjeću za koju se tijekom povijesti smatralo da je prenapadna

Koliko zlata je potrebno da nešto od luksuznog postane vulgarno? Ovo pitanje prvo je koje postavlja izložba “The Vulgar: Fashion Redefined”, čiji je smisao poigrati se s ukusom posjetitelja i njihovom estetikom u modi. Pred vama su dvije kreacije napravljene od zlatnoga konca - jedna je dio liturgijske odjeće iz kasnoga srednjeg vijeka, a druga haljina dizajnerice Else Schiaparelli iz 1937. godine. Crkveni komad doista je lijep - teško je ne diviti se detaljima izrade ovog antiknog predmeta. S druge strane, Schiaparellina kreacija je previše: previše sjajna, previše zlatna, previše napadna, previše vulgarna. I tako je kroz samo dvije stvari savršeno objašnjeno što vas čeka u prostorijama Barbicana - nešto što je u određenim okolnostima neprihvatljivo, u drugima je znak dobrog ukusa. Sam ukus toliko je mutirao kroz stoljeća da ga je gotovo nemoguće definirati - njegova promjenjivost čini ga onim što jest.

 | Autor: Barbican Art Gallery Press Barbican Art Gallery Press Čak i pokušaji da objasnimo zašto je nešto neukusno postoje samo u našoj glavi: na kraju, vulgarnost je zločin koji čine samo drugi ljudi. Kustosica izložbe Judith Clark pozvala je psihologa Adama Phillipsa i dala mu zadatak da na nekoliko načina definira vulgarnost, čime je izložba podijeljena u tematske cjeline. Njegove duhovite primjedbe objašnjavaju kako vulgarno može biti nešto što je već postalo normalno, nešto što je jednostavno pretjerano, nešto što je preseksi. Nevjerojatne kreacije iz visoke mode tako su sparene s povijesnim komadima koji su se bavili sličnom problematikom.

 | Autor: Barbican Art Gallery Press Barbican Art Gallery Press Na primjer, odjel “Showing Off” (razmetanje) skriva najluksuznije predmete - od haljine s dvora iz 18. stoljeća, koja je toliko pompozna da je jednako široka i duga, do kreacije Johna Galliana za modnu kuću Christian Dior iz 2005. Galliano kao da je inspiraciju pronašao upravo u dvorskoj haljini, no otišao je korak više: dodao je cvijeće napravljeno od pravog perja te šešir koji izgleda kao da je bijela kožnata torbica zapela na oblaku. Vjerovali ili ne, ovo je jedna od najmanje kičastih stvari u prostoriji.

 | Autor: Barbican Art Gallery Press Barbican Art Gallery Press Naravno, sve moderne kreacije prikazane na izložbi ne nose naziv vulgarnih (zamislite samo da je Clark morala zvati dizajnere i pitati: “Gospodine Lacroix, možemo li posuditi vašu baršunastu, svilenu i zlatnu haljinu za izložbu o lošem ukusu?”) upravo zato što su dizajneri svjesni onog što čine. No neke stvari koje su proglašene vulgarnim iznenadit će i najkontroverznije posjetitelje. Jednostavne haljine Madame Gres iz 1970-ih, koje podsjećaju na grčke toge, nalaze se u ovoj grupi. Zašto? “Kopiranje su nekoć smatrali vulgarnim, a one su jasno inspirirane neoklasicizmom. Problem u kopijama je bio masovna proizvodnja, koju su ljudi dobrog ukusa smatrali neprihvatljivom”, objasnila je Clark. U prostoriji koja se bavi kopiranjem nalazi se i lepeza - u trenutku kada je ovaj “accessoire” postao dostupan običnoj ženi, prestao je biti zanimljiv visokom društvu koji su na njega gledali kao na način da se nezaslužni pokušaju infiltrirati u njihove krugove. “Koncept vulgarnosti uvijek se bavi obranom klasnih granica. Zato smo jednu sobu posvetili pravilima bontona iz 16. st. naovamo - oni doista odvode pojam vulgarnosti u sferu smijeha”, objasnila je Clark. Izložba skriva i nekoliko predmeta koji su podijelili javnost: naslovnicu Voguea s Kim Kardashian i Kanyeom, editorijal Toma Forda za pariški Vogue s curicama (zbog kojeg je navodno bivša urednica Carine Roitfeld bila prisiljena dati otkaz) te fotografiju Davida LaChapellea na kojem žena šmrče crtu dijamanata kao da je kokain.

 | Autor: Barbican Art Gallery Press Barbican Art Gallery Press Ovi komadi izložbu vraćaju u moderna vremena i današnju modnu klimu, gdje su dizajneri prihvatili ideju ružnog kao estetski odabir i namjerno se maknuli od ideje klasične ljepote - sjetite se samo posljednje revije Christophera Kanea na kojoj su manekenke nosile crocsice.

 | Autor: Barbican Art Gallery Press Barbican Art Gallery Press “Danas u modi ima puno ironije - mislim da dizajneri namjerno koriste humor te se igraju s idejom dobrog ukusa i prihvatljivog”, dodala je Clark. U prostoriji “Too Popular” pronaći ćete Warholovu “Souper Dress” (ime je dobila zbog printa juha po kojima je Warhol postao poznat) i haljinu iz kolekcije Jeremyja Scotta za Moschino koja izgleda kao omot bombona; soba “Exaggerated Bodies” (pretjerana tijela) prikazuje majicu Malcoma McLarena i Vivienne Westwood s grudima te dlakave jastučiće za ramena Maison Margiele; u sobi “Common” (obično) nalaze se čizme koje je Rihanna dizajnirala u suradnji s Manolom Blahnikom. Jesu li definicije vulgarnosti na ovoj izložbi jasne? Daleko od toga - posjet pomalo ostavlja dojam kao da su autori htjeli i ovce i novce, no ispitivanje licemjerja koje prožima društvo kad je u pitanju prihvatljivo i neprihvatljivo itekako je zanimljivo. Prostorija imena “Purity” (čednost) puna je čipke - od ovratnika koje su žene nosile preko crne odjeće do modernih kreacija inspiriranih puritanskim haljinama, teško je ne ostati zadivljen nevjerojatnim detaljima ručne izrade. No nije li sama poanta čednosti da se ona ne vidi i ne nameće svakome, da ostane skrivena i neiskvarena? Vrline koje najčešće hvalimo - dobrotu, poniznost, skromnost teško je prenijeti u modni svijet, dok je njihove antonime - zločestoću, ekshibicionizam i seksepil danas moguće vidjeti na svakom koraku i lako ih je prozvati vulgarnim. No kao što je klobučar Stephen Jones rekao: “Ono što nikad ne smijemo zaboraviti jest da je vulgarnost zapravo nevjerojatno zabavna”. Izložba je otvorena u Barbicanu do 7. veljače.

Photo: Barbican Art Gallery Press

Komentari 0