Life&style

Od izblijedjele povijesti do blistave budućnosti: Daniel nam je otkrio kako je stoljetni brend Sljeme vratio u život

  • Još donedavno je bilo malo onih koji su znali da je Zagreb nekoć imao brend koji je, kako dizajnom, tako i vrhunskom kvalitetom proizvoda, mogao parirati vodećim svjetskim proizvođačima luksuznih proizvoda za putovanja
  • Ime brenda je Sljeme, čija je priča započela 1921. godine, a 2012. ju je osnivanjem Arhiva Sljeme nastavio Daniel Tomičić, povjesničar umjetnosti i današnji vlasnik brenda
  • S Danielom smo razgovarali o povijesti brenda, projektu oživljavanja njegove nekadašnje slave, ali i planovima za budućnost na temelju kojih smo zaključili da ono najbolje tek dolazi

Tijekom 19. i ranog 20. stoljeća, u eri parobroda i vlakova, putovanja su izgledala potpuno drugačije no što izgledaju danas. Uglavnom su bila rezervirana za one najimućnije, trajala su dugo, a težina prtljage koja je putnike pratila vjerojatno im je bila posljednja stvar na pameti. Puno je važnija bila kvaliteta samih kovčega pa su tako renomirana imena proizvodila najfinije primjerke vrhunske kvalitete, od velikih garderobnih kovčega i ormara za putovanja, do kovčega za šešire i torbi izrađenih od najfinijih vrsta kože. Francuski i britanski  proizvođači kao što su Louis Vuitton, Goyard, Paul Romand, Finnigans ili Drew & Sons of Piccadilly samo su neka od najistaknutijih imena, no još prije samo nekoliko godina malo je bilo onih koji su znali da je i Zagreb imao brend koji je spomenutima, kako dizajnom, tako i vrhunskom kvalitetom svojih proizvoda, mogao parirati. 

 | Autor: Sljeme Sljeme Foto: Sljeme

Sljeme je 1921. osnovao Samuel Gati, izgradivši u dvorištu Medulićeve ulice na broju 12 prvu tvornicu i trgovinu kovčega i kožnate robe u državi, a brend se od samih početaka pozicionirao kao luksuzna modna marka. Nedugo nakon toga Samuel je trgovinu otvorio i u Ilici na broju 26, a 1941. i na Trgu, u samom srcu grada. Za Sljeme, koje je svoje proizvode izlagalo na svjetskim izložbama u Parizu 1925. i 1937., te Barceloni 1929. godine, gdje je osvojilo i nagrade, bilo je to zlatno vrijeme. Zahvaljujući tome što je Olga, princeza  Grčke i Danske, bila velika zaljubljenica u njihove proizvode, Sljeme je 1931. dobilo i prestižan status Kraljevskog dobavljača, no samo nekoliko godina kasnije započelo je tragično poglavlje jedne od najuspješnijih priča na našim prostorima.  

 | Autor: Sljeme Sljeme Foto: Sljeme

Naime, kako mi priča Daniel Tomičić, povjesničar umjetnosti te današnji vlasnik brenda i čovjek kojemu možemo zahvaliti što se Sljeme polagano, ali sigurno vraća na vrh gdje od prvog dana i pripada, Samuel Gati je kao židov s dolaskom fašizma ostao bez svega te je sa suprugom 1944. nestao u logoru Auschwitz, nakon čega je tvornica nacionalizirana, prvo od strane fašista, a zatim i komunista koji su je do kraja upropastili. 

 | Autor: Sljeme Sljeme

Možda vas zanima Kada akademska slikarica i modna dizajnerica spoji dvije velike ljubavi, rezultat samo može biti čaroban Rubrika Moda Moda

Iako je u narednim desetljećima Sljeme palo u zaborav, garderobni kovčezi, auto-kovčezi koji su bili preteča automobilskih prtljažnika, kovčezi za šešire, neseseri, damske torbe, lisnice, etuiji za cigarete i dokumente, remeni, pa čak i sedla, nastavili su živjeti, nerijetko skriveni u mraku tavana, a sve predmete iz zlatnog doba tvrtke danas čuva Arhiv Sljeme kojeg je Daniel osnovao 2012. godine, kada je i krenuo prikupljati ostavštinu od antikvara i pojedinačnih vlasnika iz obiteljskih kolekcija.

 | Autor: Sljeme Sljeme Foto: Sljeme  | Autor: Sljeme Sljeme Foto: Sljeme

Upravo je osnivanje Arhiva bilo prvi korak u projektu obnove nekadašnjeg uspjeha i slave brenda, a danas služi kao glavni izvor inspiracije za nove proizvode. “Rukavice su bile prve povučene iz proizvodnje kada je počela kriza početkom 1960-ih. Jednostavno, u doba komunizma, nije bilo mjesta za luksuzni, 'buržujski', modni brend”, priča mi Daniel, priznajući da su, simbolički, baš iz tog razloga rukavice prvi proizvod koji su vratili u proizvodnju. Kako je Daniel veliki zaljubljenik u dizajn automobila, zasad su to samo vozačke rukavice, a kao što to pedigreu brenda i pristaje, danas ih nose brojne zvijezde automobilskog svijeta, od Maria Andrettija, motovunske legende autosporta, do Domagoja Đukeca, direktora dizajna Rolls-Roycea. 

 | Autor: Sljeme Sljeme Foto: Sljeme

Rukavice se, kaže mi, proizvode u malim serijama, a često i po narudžbi, te izrađuju od vrhunske talijanske glacé janjeće kože. “Koža za rukavice posebno je fina i drugačija od one za torbe ili cipele, primjerice. Nakon odabira kože, slijedi faza rezanja, a zatim se koža smoči kako bi postala fleksibilnija i rastezljivija. Dva se puta rasteže do maksimuma, da bi se s kartonskim šablonama ucrtali dijelovi rukavica koji se potom režu hidrauličnom prešom, s metalnim kalupima, poput onih za kolače. Na kraju se škarama uklanja višak, a zatim slijedi šivanje, odnosno sastavljanje skrojenih dijelova u gotove rukavice. Idući korak su provjera kvalitete i peglanje - rukavice se navlače na metalne, vruće 'ruke', čime se uklanjaju nabori na koži i rukavicama daje konačan oblik”, opisuje mi Daniel složeni proces izrade, dodajući da osuvremenjeni dizajn modela iz 1950-ih potpisuje on osobno, te otkrivajući kako je sve ovo samo početak. “S vremenom je plan surađivati i s drugim dizajnerima te nastaviti proizvodnju nekoliko modela iz povijesti, poput damskih torbi, aktovki i  kovčega, ali i stvoriti suvremene proizvode u skladu s identitetom Sljemena.”

 | Autor: Sljeme/Sanjin Kaštelan Sljeme/Sanjin Kaštelan Foto: Sljeme/Sanjin Kaštelan

U Muzeju grada Zagreba je početkom rujna prošle godine bila otvorena izložba 'Izblijedjela povijest – tvornica kovčega i kožne galanterije Sljeme' koja je zbog velikog interesa bila produžena sve do prošlog tjedna, a što najbolje potvrđuje da interesa za prošlost, kao ni budućnost Sljemena, definitivno ne nedostaje. Oni koji je nisu imali prilike posjetiti, ali bi voljeli doznati nešto više o brendu i Arhivu Sljeme te razgledati svu prikupljenu građu, imaju priliku posjetiti ga uz prethodnu najavu u showroomu Sljeme na adresi Prilaz Gjure Deželića 32, poručuje Daniel, priznajući da bi voljeli jednog dana predstaviti Arhiv i u formi muzeja otvorenog za javnost.

 | Autor: Sljeme/Sanjin Kaštelan Sljeme/Sanjin Kaštelan Foto: Sljeme/Sanjin Kaštelan

“Želimo oživjeti jednu hrvatsku, luksuznu, modnu marku u punom opsegu. Izgraditi suvremeni brend na povijesnim temeljima. Ponuditi gamu različitih proizvoda, vrhunskih u svakom pogledu, od dizajna i materijala, do izrade”, poručio je Daniel. S puno povjerenja u njegovu viziju, strast s kojom je ovom projektu pristupio, ali i bogato iskustvo te stručnost u svijetu dizajna, nimalo ne sumnjamo da je pred Sljemenom budućnost jednako zlatna kao i prošlost sa samog početka priče.

Možda vas zanima Obožavamo Blankin stil i turbane koje stvara pod brendom TRIBBE i prodaje u svojoj bečkoj trgovini. Pričali smo s dizajnericom Rubrika Moda Moda

 

Photo: Sljeme/Sanjin Kaštelan

Komentari 0