Life&style 11. svibnja 2018.

Mitovi o sunčanim naočalama koji te mogu koštati zdravlja

Getty Images.

Uz detaljan vodič na što pripaziti pri kupnji naočala (ne, nije oblik okvira, premda nam je svima to najdraži kriterij) evo i nevjerojatnih istina: na primjer, nije ih zdravo nositi cijeli dan. Bez obzira na sunce

Za početak tek nekoliko „početničkih“ savjeta (za koje možda nisi znala) prije nego uopće kreneš u nabavu sunčanih naočala ili kreneš nositi one koje već imaš: stručnjaci kažu da nije dobro nositi sunčane naočale cijeli dan jer će blokirati korisne valne duljine svjetlosti. Sunčane naočale nosi tek kad si jako izložena sunčevoj svjetlosti – kao na skijanju ili aktivnostima na vodi. Šešir sa širokim obodom pružit će adekvatnu zaštitu tvojim očima preostalo vrijeme. Kad biraš sunčane naočale, traži oznaku na kojoj stoji „99-100 posto UV apsorpcije“ ili UV 400 (što znači da blokiraju sve UVA i UVB zrake).   | Autor: Thinkstock Thinkstock

Što bi trebala tražiti kod sunčanih naočala? 

U vrijeme kad ti je potrebna adekvatna zaštita za oči, nisu baš sve sunčane naočale jednake. Cijena ne jamči kvalitetu, jer mnoge naočale su skupe zbog branda, a ne funkcije. Neki brzi savjeti kako ćeš pronaći kvalitetne sunčane naočale: 

• Izbjegavaj sunčane naočale uz koje stoji da „upijaju UV“ („absorbs“ UV), nego potraži oznaku 99-100 posto UV apsorpcije ili UV 400 

• Polarizirana stakla omogućuju smanjenje odsjaja – što omogućuje oštriji vid, ali ne znači nužno bolju zaštitu od sunca 

• Tamnija stakla ne moraju nužno značiti bolju zaštitu od sunca jer UV zaštita može biti dobra i kod svjetlijeg stakla – čak i siva, zelena, žuta ili ružičasta mogu pružiti adekvatnu UV zaštitu

• Sunčane naočale izrađene od prešane plastike dovest će do iskrivljene slike kad pogledaš lijevo ili desno; odaberi sunčane naočale s optičkim lećama za manje izobličenja

• Veći okviri štitit će te od UV zraka bolje od manjih

via GIPHY

Pazi se „sunčanih naočala“ koje se zovu „eyeware“ ili „sunware“

Ako nabavljaš sunčane naočale, onda one moraju pružiti određenu razinu zaštite od sunca. Ta razina može varirati, zato je najbolje tražiti UV 400 ili 100 posto UV apsorpcije – kao što smo već napisali. 

Na tržištu postoje i drugi tipovi naočala koji se također nazivaju „sunčane“, ali nemaju 100 posto UV zaštitu: 

• Blokatori sunca

• Polarizirana stakla

• Eyeware

• Sunware

Neke od tih „modela“ čak ne nude ni najmanju UV zaštitu, nego su takozvane „kozmetičke sunčane naočale“ koje blokiraju obično 70 posto UV zraka. 

via GIPHY

Zašto se preporučuje rijetko nositi sunčane naočale?

Kao što smo već spomenuli, sunčane naočale dobra su zaštita kad (primjerice) snijeg ili voda odbijaju i pojačavaju sunčevu svjetlost, što može biti opasno za oči. Međutim, kad je prosječan sunčan dan, nošenje sunčanih naočala je posljednja stvar koju želiš učiniti za zdravlje svog vida – jer ćeš blokirati potencijalno korisne valne duljine svjetlosti. Postoji više od 1500 valnih duljina svjetlosti koje hrane tvoje oči. Dakle, izbjegavaj sunčane naočale – da bi oči funkcionirale kako treba, trebaju primiti puni spektar svjetlosti. Umjesto sunčanih naočala češće nosi šešir sa širokim obodom koji će zaštiti oči i lice od direktnog sunčevog svjetla.   | Autor: Thinkstock Thinkstock

Tijelo treba biti izloženo svjetlosti tijekom dana 

Postoji još jedan razlog zašto treba biti oprezan kod pretjerane zaštite očiju od sunca. Kada puni spektar svjetlosti ulazi u oči, ne pogađa samo vizualni centar, nego i hipotalamus, a zatim cijelo tijelo. Hipotalamus kontrolira tjelesnu temperaturu, glad i žeđ, balans vode i krvni tlak. Osim toga, kontrolira glavnu žlijezdu tvog tijela – hipofizu – koja izlučuje mnoge esencijalne hormone, uključujući one koji utječu na raspoloženje. Izloženost punom spektru svjetla zapravo je jedina djelotvorna terapija koja se koristi za liječenje depresije, upala i mnogo toga drugoga.  Slijedom toga, sve što ometa izloženost tijela sunčevoj svjetlosti (uključujući i oči), ima dalekosežan utjecaj na funkcioniranje tijela. Najbolji način da se izložimo zdravoj svjetlosti jest i najprirodniji – s golom kožom i „golim“ očima – i to redovito. 

via GIPHY

Iskoristi svoje tijelo kao vodič za sunčane naočale 

Upamti, kad jedeš kvalitetnu hranu, puniš svoje tijelo važnim zaštitnicima – antioksidantima. Ako se kvalitetno hraniš, manja je potreba za sunčanim naočalama – zaštitu možeš povećati unosom biranih antioksidanata – primjerice, astaksantin, karotenoid koji liječi makularnu degeneraciju uzrokovanu starošću. Ima još puno toga što ne znamo o suncu i kako utječe na ljudsko zdravlje… I kako korištenje naprava za blokiranje sunca može negativno utjecati na naše zdravlje. 

Općenito se smatra da možemo koristiti svoje tijelo kao vodiš koji nam govori kada su sunčane naočale uistinu nužne. Ako ti svjetlo smeta očima i škiljiš, stavi šešir, idi u sjenu ili stavi sunčane naočale – privremeno… 

Komentari 0