- Galerija Akademije u Veneciji angažirala je Marinu Abramović za samostalnu izložbu tempiranu uz Venecijanski bijenale sljedeće godine - i 80. rođendan umjetnice
- Slavna performans umjetnica bit će prva živuća osoba koja će imati vlastitu izložbu u toj poznatoj instituciji od njezina otvorenja 1817. godine
- Izložba je uvelike inspirirana epskim prelaskom Kineskog zida Marine Abramović, koji su ona i njezin bivši partner, pokojni umjetnik Ulay, poduzeli 1988. godine
Marina Abramović rođena je u Beogradu, 30. studenog 1946. godine, pionirka je na polju konceptualne umjetnosti i performansa čiji rad istražuje umjetnost tijela i izdržljivosti. Njezin rad također istražuje odnos između izvođača i publike, osobito uključivanjem promatrača kako bi otkrila nove pojmove identiteta. Godine 1965., u dobi od 19 godina, upisala se na Akademiju likovnih umjetnosti u Beogradu, gdje je diplomirala 1970. godine. Poslijediplomski studij uslijedio je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, koji je završila 1972. godine. Aktivna već 50 godina, a smatra se „bakom performansa“. Njezin rad dosljedno je pomicao granice onoga što znači stvarati performans kao vizualni oblik.
Foto: Pixsell
Marina Abramović ponovno će ući u povijest izložbom u Galleria dell’Accademia u Veneciji, koja se otvara u svibnju tijekom umjetničkog bijenala sljedeće godine. Ona je prva živuća umjetnica koja je to učinila u više od 250 godina dugoj povijesti akademije. Godine 2023. Abramović je postala prva žena koja je imala samostalnu izložbu u Kraljevskoj akademiji umjetnosti u Londonu, dok je 1997. postala prva žena koja je dobila Zlatnog lava na Venecijanskom bijenalu.
Izložba iz 2026. pod nazivom 'Transforming Energy' prvi je put prikazana prošle godine u Muzeju moderne umjetnosti (MAM) u Šangaju. Uvelike je inspirirana epskim prelaskom Kineskog zida, koji su Marina i njezin bivši partner, pokojni umjetnik Ulay, poduzeli 1988. godine. Par je krenuo na suprotnim krajevima zida i hodao jedno prema drugome 90 dana, susrevši se u sredini kako bi okončali svoju vezu, umjesto da se vjenčaju kako je izvorno planirano. Shai Baitel, umjetnička direktorica MAM-a, kurirala je venecijansku izložbu u suradnji s Marinom Abramović, koja sljedeće godine slavi 80. rođendan.
Foto: Pixsell
Šetnja Kineskim zidom (1988./2008.) bit će predstavljena u Accademiji uz druge povijesne performanse, poput Ritam 0 (1974.), šestosatnog performansa u galeriji u Napulju, za koji je Abramović stajala u sobi i pozivala posjetitelje da na njoj koriste razne rekvizite, uključujući svijeću, češalj, ruž za usne, pištolj i sjekiru, kako žele. Bit će i ponovno izvedena Imponderabilia (1997.), u kojoj su Marina i Ulay stajali goli na vratima prisiljavajući promatrače da se provuku pored njih. Bit će izloženi i noviji radovi koji uključuju drago kamenje poput kvarca i ametista, kao i Pietà (s Ulayem) (1983.), fotografija Marine Abramović kako drži Ulayevo tijelo u krilu. Potonji rad bit će obješen s Tizianovom slikom Pietà, nedovršenom, posljednjom slikom renesansnog majstora, koja ove godine slavi 450. obljetnicu.
U izjavi za medije, Abramović se prisjeća prvog posjeta Venecijanskom bijenalu sa svojom majkom u dobi od 14 godina. „Putovali smo vlakom iz Beograda i kada sam izašla iz kolodvora i prvi put vidjela Veneciju, počela sam plakati. Bilo je tako nevjerojatno lijepo - za razliku od svega što sam ikada vidjela“, kaže. „Od tada je povratak u Veneciju postao tradicija, a nakon što sam 1997. primila Zlatnog lava, grad je uvijek imao posebno mjesto u mom životu.“
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.