- Korona-kriza djelovala je pogubno na gospodarstvo, no postoje oni hrabri pojedinci, pokretači društva koji usprkos nedaćama svom snagom guraju naprijed
- miss7 predstavlja poduzetnice koje nisu dopustile da ih ova kriza zaustavi - one smišljaju inovacije i pronalaze rješenja kako bi spasile radna mjesta i svoje poslovanje
- Irena Nikičić, klijentica Erste banke, vlasnica je 'Orlovog puta', gospodarstva u samoj blizini Kopačkog rita gdje proizvode hranu i gdje su donedavno ugošćavali goste
- "Ubrzo smo shvatili da će sve promjene koje donosi kriza biti možda i pozitivne za nas. Naša hrana za ljude i sve životinje uzgajane su na održivi ekološki način i to će uvijek biti nešto čemu ljudi teže i što žele za sebe. Takav krajnji proizvod će uvijek imati vrijednost. A u krizi ovakve vrste možda i veću".
'Orlov put' je ekogospodarstvo u samoj blizini ulaza u Kopački rit, nedaleko od Osijeka, i ono je ostvarenje vizije koju su Irena Nikičić i njezin suprug Goran godinama imali - život u prirodi, na stolu domaća hrana, na imanju životinje... Bijeg iz grada nije bio ishitrena odluka, već želja za promjenom koja je dugo tinjala, kaže Irena:
"Znali smo da želimo seoski način života, jesti zdravu vlastito proizvedenu ekološku hranu i djecu koja s nama uživaju u prirodi i domaćim životinjama. Gradili smo gospodarstvo vlastitim rukama i mozgom, dan po dan. Cjelokupna vizija našeg gospodarstva temeljila se na tome što želimo za sebe, a nakon toga smo to isto mogli ponuditi prijateljima, a onda i gostima. Svi oni pomogli su nam da je ostvarimo. Danas imamo drvenu eko kuću, nekoliko stotina životinja koje hranimo vlastito proizvedenom hranom, jako puno zemlje koju obrađujemo, prehrambene proizvode iznimne kvalitete koje osim što direktno prodajemo nudimo i gostima na gospodarstvu, i što je najbitnije, imamo gospodarstvo koje je prepoznatljivo i originalno jer smo ga stvarali razmišljajući što bismo mi htjeli. Pokazalo se da drugi cijene i prepoznaju ove vrijednosti. Ostvarili smo mnogo više nego što smo sanjali. Osim materijalnog, koje je jako bitno, postali smo svjesni da sve možemo upornim radom i da trebamo biti dosljedni sebi... A mozak nikad ne spava, i dalje želimo….nema tu kraja!".
"Naš proizvod će uvijek imati vrijednost"
Posao je išao lijepo, bilo ga je puno, a onda je 2020. donijela nešto neočekivano za sve ljude - pandemiju, s njom i sasvim nov način života, koji pogađa sve sfere života, pa čak i seoska gospodarstva. Irena se sjeća tog prvotnog straha, ali i spoznaje koja je uslijedila:
"Prvo je to bio strah od nepoznatog, za posao, ali i za nas osobno. Nešto se događalo na što nikako nismo mogli utjecati, a niti predvidjeti pa da se nekako 'pripremimo'. Bili smo iznenađeni jer odjednom posao nije bio 'normalan'. No, ubrzo smo shvatili da će sve promjene koje donosi kriza biti možda i pozitivne za nas. Naša hrana za ljude i sve životinje uzgajane su na održivi ekološki način i to će uvijek biti nešto čemu ljudi teže i što žele za sebe. Takav krajnji proizvod će uvijek imati vrijednost. A u krizi ovakve vrste možda i veću. Pozitivno je da nam je korona pokazala da smo pametno birali 'posao".
Usluge su na čekanju
S korona-krizom mnogo je toga vezanog za Orlov put postalo upitno, priča Irena. Više direktno na gospodarstvu nisu mogli ponuditi svoje proizvode, ali onda su energiju uložili u dostavljanje na kućni prag. Malo je 'štekalo' u početku, kaže, ali sad je sve u redu: "Što se tiče proizvodnje hrane za životinje, farme s kojima surađujemo, nakon početnog zastoja, i dalje trebaju naše proizvode samo su možda svi oprezniji u količinama i planovima. Što se tiče turizma na 'Orlovom putu', zaključili smo da se nećemo opterećivati s pokušajima njegovog umjetno pozitivnog održavanja. Za sada je tako, malo ćemo na tu temu udahnuti zraka, pokušati iskoristiti vrijeme za popravak i prilagodbu na novu situaciju, a onda kad osjetimo da je za nas i zbog nas došlo vrijeme, nastaviti".
Promjene će se tek vidjeti
Da bi održali svoj posao nakon što je nastupila korona-kriza, prvo su prilagodili poslovanje radu od kuće, u svim dijelovima gdje je to moglo biti primjenjivo. Povukli su se u svoju 'šumu', ali istovremeno još žešće radili na svim elektronskim oblicima poslovanja. Prestali su direktno usluživati hranu i primati goste te reorganizirali proces proizvodnje tako da imaju timove neovisne jedne o drugima i okrenuli se proizvodnji, a ne usluzi.
"Poljoprivreda nije dnevni ili mjesečni posao. Treba nam godinu dana da možemo zaključiti što se sve promijenilo zbog ove krize", priča vlasnica 'Orlovog puta'.
"Treba nam sigurno poslovno okruženje"
Država je, smatra, reagirala brzo s obzirom na nenadanost situacije i pokazala da nije tako inertna kad je stvarno 'frka', no što se 'Orlovog puta' tiče, nisu bili prisiljeni koristiti državnu pomoć već su odlučili samostalno držati poslovanje pod kontrolom makar i u smanjenom, prilagođenom obimu i s manjom krajnjom mogućnošću daljnjih ulaganja.
"Poslovanje nam se ne temelji na jednoj poslovnoj temi pa se nadam da pomoć nećemo niti trebati. Potrebno nam je sigurno poslovno okruženje koje država treba osigurati. Imam osjećaj da nakon prvotne hrabrosti i odlučnosti za borbu s krizom, sada ne znaju niti kako niti što, niti zašto…a najmanje koliko... Nadam se da nisam u pravu. Da bismo mi održali poslovanje potrebno je da svi oko nas isto tako uspiju".
Od 'Orlovog puta' živi cijela Irenina obitelj, njezin sin završava Poljoprivredni fakultet i radi svoj dio na gospodarstvu vezan uz poljoprivredu:
"Još je poslovno mlad, ali sam ponosna što 'Orlov put' smatra svojim i što se trudi. Kći sada treba upisati srednju školu pa za sada samo pomaže bez odgovornosti. Pustit ćemo je da odabere svoj put, nadam se da će biti vezan uz naš. Ja i suprug prezadovoljni smo poslovnim uspjehom i sretni što unatoč krizi možemo osigurati plaće svojim djelatnicima, priča Irena.
"Još osluškujemo potrebe koje će donijeti 'novo normalno'"
Oni razmišljaju što će ako ovo stanje potraje i već, kaže Irena, stvaraju planove:
"Hrana i u krizi treba doći do stola, za sada smo prilagodili njenu proizvodnju na nove uvjete i nadamo se da je ni jača korona-kriza ne može zaustaviti. U kratkoročnom planu nam je dosadašnjoj preradi naših proizvoda dati dodanu vrijednost da bi bila još zanimljivija krajnjem korisniku. Distribucija i marketing su teme koje uvijek možete usavršavati, tu se stalno nešto planira, reorganizira, mijenja… Ugostiteljski dio posla nam je trenutno najveća nepoznanica. Osnove smo isplanirali, ali još osluškujemo potrebe koje donosi ovo 'novo normalno'.
Ono što sve nas povezuje su priče. Kako vidimo svijet, što želimo, što nas nasmijava, što nas rastužuje, što nas čini odvažnima i spremnima da se nosimo sa svime što nam sprema ova nevjerojatna slučajnost zvana život.
Zato ih i pričamo. Ovo može biti i vaša priča. #vjerujusebe
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.