Life&style
1/26

Kreativni detalji s hrvatskim potpisom

Otac, majka i dijete, i to do 32. godine pod istim krovom, obično u stanu od 60 “kvadrata”. Stan su naslijedili ili kupili po nekoj povlaštenoj cijeni, a uz njega vrlo često imaju još neku nekretninu, vikendicu, apartman na moru, zemljište. Nakon 46. godine samo deset posto Hrvata živi u unajmljenom stanu. Zarađuju manje nego što bi htjeli, obično oko 8000 kuna po kućanstvu, a troše u prosjeku oko 11.000 kuna na mjesec. Tridesetak posto prihoda odlazi na hranu i piće, oko 15 posto na režije, a 13 posto na prijevoz. Na uređenje doma i kupnju kućanskih uređaja troše oko 3500 kuna na godinu. Tako, prema statističkim podacima Zavoda za statistiku i Agencije GfK, izgleda prosječno hrvatsko kućanstvo.

Računalo, laptop, mobiteli, televizor, DVD, perilica, hladnjak i deseci drugih uređaja nalaze se u tom našem prosječnom kućanstvu, koje i dalje puno više novca troši na kupnju odjeće, obuće i automobila nego na uređenje doma.

 | Autor: arhiva arhiva

Zašto nas to ne čudi? Dovoljno se samo prošetati Ilicom, zagrebačkim high streetom, i primijetiti tek nekoliko usamljenih dućana za uređenje doma koji se utapaju u dućanima s odjećom, obućom, kozmetikom. U Kopenhagenu u high streetu, pak, potpuno obrnuti omjer trgovina s odjećom i stvarima za dom te nas zato uopće ne čudi što je Danska u svijetu poznata po svom skandinavskom stilu uređenja, a mi unatoč naporima pojedinaca i dalje nemamo svoj stil.

 | Autor: arhiva arhiva

Kakav bi to bio hrvatski stil uređenja? Ako je mjerilo ovih dana otvorena Ambienta, najveći sajam namještaja i uređenja doma, onda Hrvati imaju domove s jeftinim uvoznim namještajem, stolarima koji kopiraju svjetske trendove, masivnim, često kičastim namještajem i ponekim sjajnim komadom koji su smislili uglavnom mladi hrvatski dizajneri. Sintagma mladi samo je djelomice točna jer većina ima više od 30, pa i 40 godina, i još se mora dokazivati da je njihov dizajn jednako vrijedan, kvalitetan, inovativan, funkcionalan, svjež kao i inozemni te da ta skuplja cijena nije zbog toga da bi si oni nakon godinu dana kupili Mercedes nego za pokrivanje troškova i pokretanje vlastite produkcije. Prvi su to shvatili Numeni (Nikola Radeljković, Sven Jonke i Christoph Katzle), trio koji je devedesetih godina svojim kombijem obilazio sve moguće talijanske tvornice namještaja, pokazivao im svoje prototipe i molio za sastanak, za suradnju. Iza Numena je uspješna suradnja s Morosom, ClassiConom, Interom, Regeneracijom, Prostorijom, ali i nizom drugih domaćih i stranih tvrtki, kao i mentorstvo mnogim mlađim dizajnerima.

 | Autor: arhiva arhiva

A 2000-ih, umjesto nabolje, stvari su krenule nagore. Nekoliko tvrtki koje je željelo ulagati u hrvatski dizajn nije dobilo očekivane rezultate. I s dolaskom krize hrvatski dizajneri shvatili su da moraju postati biznismeni i da, ako išta žele raditi, cijeli proces od osmišljavanja proizvoda, izrade prototipa, proizvodnje, plasiranja na tržište do marketinga, distribucije i prodaje moraju odraditi sami. 

 | Autor: arhiva arhiva

Ja nemam drugi posao od ovog. I ako ne radim, doslovno ću biti gladna, rečenice su koje su mi se urezale u pamćenje dok sam prije nekoliko godina intervjuirala dizajnericu Anu Tevšić, koja danas s 30 godina ima 100-tinjak vlastitih proizvoda koje prodaje na desetak inozemnih i domaćih adresa i web shopova, vrlo uspješnu suradnju s Cartoon Networkom te vlastiti dizajnerski dućan u strogom središtu Zagreba.

 | Autor: arhiva arhiva

Kucati na razna vrata, biti produktivan i stalno pokušavati shvatila je da mora i zagrebačka Grupa (Tihana Taraba, Ivana Pavić i Filip Despot), koja je odnedavno pokrenula i vlastiti prodajni kanal Grupa products, sudjelovala na svim mogućim izložbama dizajna te surađivala sa svim entuzijastima koji žele proizvoditi, surađivati, prodavati, upotrebljavati hrvatski dizajn.

 | Autor: arhiva arhiva

Modus, Dizajnholik, Take Me Home, Croatian Design Superstore... samo su neki od mjesta gdje je moguće nabaviti i hrvatske dizajnerske predmete, a iza svih tih dućana stoje entuzijastične i energične dame koje vjeruju u hrvatski dizajn. No najveći iskorak dogodio se nakon što je Tomislav Knezović, nekadašnji vlasnik Perfecte, novac, energiju i znanje uložio u stvaranje prve prave velike i suvremene tvornice ojastučenog namještaja - Prostorije (ex Kvadra). Osim pokretanja proizvodnje i zapošljavanja nekoliko stotina ljudi, ova tvrtka isključivo surađuje s hrvatskim dizajnerima i svojim izlaganjem na najvećim svjetskim sajmovima namještaja poput Milana, Pariza, Kölna pokazuje da Hrvati imaju sjajne ljude i proizvode koji su po kvaliteti i razini izrade puno povoljniji od inozemne konkurencije. No pojava Prostorije važna je i zbog nekoliko drugih lančanih stvari. Napokon imamo kvalitetnu i pouzdanu serijsku proizvodnju, tako da je moguće s hrvatskim sofama, stolcima, foteljama opremiti dom, ali i hotel, apartmansko naselje, konferencijsku dvoranu...

 | Autor: arhiva arhiva

Pionir u opremanju Made in Croatia je dizajnerski hotel Lone u Rovinju čiji je investitor ozbiljna, respektabilna tvrtka Adris, odnosno Maistra, koja je, vjerujući arhitektima Studija 3LHD i grupi dizajnera, zapravo zaradila gomilu besplatnog PR-a i simpatije zaljubljenika u dizajn. Adris i Maistra nastavili su put suradnje s hrvatskim dizajnerima i proizvođačima, baš kao i nekoliko nagrađivanih hotela poput hotela Well u Tuheljskim toplicama za koje su arhitekti Mikelić i Vreš izradili nekoliko proizvoda koje možete kupiti u slobodnoj prodaji.

 | Autor: arhiva arhiva

Zahvaljujući medijima, sajmovima, izložbama, profesorima entuzijastima... polako se formira nova generacija mladih dizajnera koji stvaraju uistinu zanimljive proizvode poput Filipa Havraneka i Kristine Lugonje, Marije Ružić i Ruđera Novaka Mikulića, Maje Mesić, Filipa Gordona Franka... i čiji su proizvodi polako počeli osvajati hrvatske domove.

 | Autor: arhiva arhiva

I za kraj, kakav je hrvatski dizajn? Ako se mene pita, sjajan. Za neke druge možda nevidljiv. Neprepoznatljiv. No želim vjerovati da će Hrvati napokon imati malo više novca da mogu uložiti u uređenje svojih domova i da će onda proraditi patriotizam.

Više slika pogledaj u galeriji...

Photo: arhiva

Komentari 0