- Ivan Ivezić, dugogodišnji dizajner Jugotona, dizajnirao je većinu omota ploča u periodu od šezdesetih do devedesetih godina, a njegovi vizuali čine važan dio identiteta domaće pop kulture
- Do 10. lipnja u HDD galeriji u Zagrebu traje izložba njegovih radova koji uključuju brojne poznate omote albuma, plakate za filmove i festivale
- Izložba koju se svakako vrijedi posjetiti, a opći je dojam - nostalgija!
Voliš gramofonske ploče i dizajn? Onda si zasigurno pomalo nostalgična što znači da će te razveseliti izložba posvećena upravo omotima vinila u izdanju Jugotona iz 60ih i 70ih godina. Iza ovih vinila stoji, koliko god je to danas u moru dizajnera neobično, uglavnom jedna te ista osoba, a riječ je o Ivanu Iveziću.
U HDD galeriji u Zagrebu 19. svibnja otvorena je izložba Ivan Ivezić: Tihi obrt – retrospektiva grafičkih radova 1967. – 1997. Riječ je o prvom izložbenom pregledu djelovanja najproduktivnijeg domaćeg dizajnera omotnica vinilnih ploča koji je za diskografsku kuću Jugoton (današnji Croatia Records) od 1960-ih do 1990-ih dizajnirao nosače zvuka s kojima su odrastale generacije.
Prije nego su tron preuzeli novovalovci i stvorili svoje glazbene, ali i dizajnerske zvijezde, postojao je stari val, sazdan od ljudi koji su krenuli u vremenima izrazitog tehnološkog siromaštva i samog kulturološkog neprepoznavanja važnosti dizajna. Ivezić je bio njihov predvodnik, izrađivao omote kao grafički one-man-show, što znači da je bio zadužen ne samo za idejna rješenja, nego i pripremu i produkciju finalnih materijala. Zlatnih sedamdesetih, kada potpisuje najveći broj omota, znao je raditi i do tri potpuno različita projekta dnevno.
Među brojnim radovima nalaze se oni nastali za nositelje domaće diskografske scene kao što su: Tereza Kesovija, Josipa Lisac, Gabi Novak, Bijelo dugme, Ljupka Dimitrovska, Boško Petrović, Radojka Šverko, Ivo Pogorelić, Neda Ukraden, Lola Novaković, Elvira Voća, Silvana Armenulić i Ksenija Erker.
Koliko god dizajn u današnje doba djeluje 'obično' ili 'jednostavno', treba uzeti u obzir kontekst vremena kada nije postojalo ni jedno pomagalo koje se danas koristi u dizajnu i grafici.
Izložba, koju možeš posjetiti do 10. lipnja, podijeljena je u šest segmenata. Predstavljene su omotnice ploča, fotografije Ivana Ivezića korištene za omote ploča (serije koje pokazuju put od fotografije do omota), potom odbijena grafička rješenja urednika Jugotona, segment privatnih obiteljskih fotografija koje su poslužile kao objekti za omote, filmski plakati reduciranih tehnika sitotiska za Filmoteku 16, stripovi iz produkcije GTS Mauri koje crtao Ivezić, te vlastiti crteži korišteni za ovitke.
Ivan Ivezić je prilikom otvorenja izložbe rekao kako je nekada brzina bila najvažnija: “Glazbenici nisu tada bili toliko zahtjevni, a s druge strane dizajn se danas puno dulje radi. U moje vrijeme brzina je bila presudna. Primjerice, dizajn za Sanremo festival sam napravio tri rješenja za sva tri pjevača i tko je pobijedio odmah je ujutro imao spreman dizajn, dok su se tijekom noći tiskale ploče. Drago mi je zbog izložbe jer sam za Jugoton radio 400 ili 500 omota godišnje, a s obzirom koliko godina sam radio, izračunajte sami koliko je omota urađeno. Na jednom stolu sam imao po četiri izdanja istovremeno, a najviše izdanja sam napravio u krevetu.”
Ivanu Iveziću na otvorenju izložbe uručena je i nagrada za životno djelo koju dodjeljuju Hrvatska diskografska udruga i Croatia Records.
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.