- Iskrena komunikacija važan je dio svake veze, bilo da je ona romantična ili platonska
- A ako se trebaš ispričati ili primiti ispriku, važno je znati kako se ispričati
- Pa kako možeš biti sigurna da je isprika iskrena i da će ti pomoći popraviti pogrešnu komunikaciju?
Ispričavanje može obnoviti povjerenje, smiriti povrijeđene osjećaje i vratiti život u poremećenu vezu. Ali, kad te netko povrijedi i lažno ili neiskreno se ispriča, to samo pogoršava stvari.
12 fraza koje otkrivaju da se netko ne zna ispričati
1. "Žao mi je ako ..."
Ovo je uvjetna isprika. Nije puna isprika sugerirajući tek da se nešto "moglo" dogoditi.
Primjeri:
• Žao mi je ako sam učinio nešto loše.
• Žao mi je ako si se uvrijedila.
2. "Žao mi je što si ..."
Ovo je isprika za prebacivanje krivnje. To uopće nije isprika. Umjesto toga, krivnju svaljuje na tebe, a ne ispričava se zapravo zbog svog ponašanja.
Primjeri:
• Žao mi je što si se osjećala povrijeđeno.
• Žao mi je što misliš da sam nešto pogriješio.
• Žao mi je što se osjećaš tako loše.
3. "Žao mi je, ali ..."
Ova isprika koja opravdava uopće ne liječi nanesene rane.
Primjeri:
• Žao mi je, ali većina drugih ljudi ne bi pretjerala kao ti.
• Žao mi je, ali drugi su ljudi mislili da je to smiješno.
• Žao mi je, ali ti si to započela.
• Žao mi je, ali nisam si mogao pomoći.
• Žao mi je, ali u onome što sam rekao bilo je istine.
• Žao mi je, ali ne možeš očekivati savršenstvo.
4. "Samo sam ..."
Ovo je opravdavajuća isprika. Želi tvrditi da je uvredljivo ponašanje bilo u redu - jer je bilo bezopasno ili iz dobrog razloga, što samo pokazuje da je ta osoba manipulator.
Primjeri:
• Samo sam se šalio.
• Samo sam pokušavao pomoći.
• Samo sam te pokušavao smiriti.
• Pokušavao sam te natjerati da vidiš drugu stranu.
• Samo sam se igrao vražjeg zagovornika.
5. "Već sam rekao/učinio ..."
Ova deja-vu isprika pojeftinjuje sve što je rečeno implicirajući da nema više ničega za što se možemo ispričati.
Primjeri:
• Već sam rekao da mi je žao.
• Već sam se milijun puta ispričao zbog toga.
6. "Žalim..."
Ovo zaobilazna isprika izjednačuje žaljenje s isprikom.
Primjeri:
• Žalim što si se uzrujala
• Žalim što su počinjene pogreške
7. "Znam da ..." ili "Znaš da ..."
Ova isprika predstavlja napor da se ono što se dogodilo umanji bez posjedovanja bilo kakvih štetnih učinaka na tebe ili druge. Može se činiti iskrenom, ali sama po sebi ne sadrži ispriku.
Primjeri:
• Znam da to nisam smio učiniti.
• Znam da sam te vjerojatno trebao prvo pitati.
• Znam da ponekad znam biti slon u trgovini porculana.
Ova isprika bez isprike pokušava te odvratiti od tvojih osjećaja ili implicirati da se ne bi trebala ljutiti.
Primjeri:
• Znaš da mi je žao.
• Znaš da nisam to mislio.
• Znaš da te nikada ne bih ozlijedio.
8. "Ispričat ću se ako ..."
Ova isprika nije čista, slobodno ponuđena isprika. Kako bi je dobila, moraš nešto dati.
Primjeri:
• Ispričat ću se samo ako se ti ispričaš.
• Ispričat ću se ako pristaneš da to više nikada nećete spominjati.
• Reći ću da mi je žao ako jednostavno prestaneš razgovarati o tome.
9. "Vjerojatno ..."
Ovo je fantomska isprika. Nagovještava potrebu za isprikom, ali je nikada ne daje.
Primjeri:
• Pretpostavljam da ti dugujem ispriku.
• Pretpostavljam da bih trebao reći da mi je žao.
10. "Taj i taj mi je rekao da se ispričam."
Ovo je isprika koja nije njegova isprika. Osoba kaže da se ispričava samo zato što je to netko drugi predložio. Implikacija je da se to nikada ne bi dogodilo.
Primjeri:
• Tvoja majka rekla mi je da ti se ispričam.
• Moj je prijatelj rekao da bih ti trebao reći da mi je žao.
11. „Dobro! Žao mi je, u redu ?! "
Ovo je nasilna isprika. Bilo riječima ili tonom, dobivaš nezadovoljstvo "Žao mi je", ali to ne izgleda kao isprika. Možda se čak osjeća kao prijetnja.
Primjeri:
• OK, dosta sada. Rekao sam da mi je žao!
• Daj stani više, žao mi je, u redu?
Nasuprot tome, istinska isprika ima većinu ili sve sljedeće osobine:
• Slobodno se nudi bez uvjeta ili smanjenja učinjenog.
• Prenosi da osoba koja se ispričava razumije i brine o iskustvu i osjećajima povrijeđene osobe.
• Prenosi žaljenje i kajanje.
• Nudi obvezu izbjegavanja ponavljanja uvredljivog ponašanja.
• Ponude za ispravak ili osiguravanje povrata ako je to potrebno.
Autentična isprika započinje slušanjem
Ako se želiš ispričati, prvo moraš čuti što se dogodilo s gledišta druge osobe i kako je to utjecalo na nju.
Kao što je napisala terapeutkinja i autorica Harriet Lerner: „Nijedna isprika neće imati smisla ako nismo pažljivo slušali bijes i bol oštećene strane. Više od svega, oštećena strana mora znati da je stvarno 'razumijemo', da su naša empatija i kajanje iskreni, da njeni osjećaji imaju smisla, da ćemo nositi dio boli koju smo prouzročili i da ćemo učiniti najbolje što možemo kako bismo bili sigurni da nema ponovljenih izvedbi."
Ljudi se iz nekoliko razloga lažno ispričavaju
Možda ne žele vjerovati da su učinili nešto loše ili jednostavno žele sačuvati mir. Mogu se osjećati posramljeno i žele izbjeći svoje osjećaje. Možda osjećaju sram zbog svojih postupaka, ali osjećaju se nesposobnim ili nevoljnim suočiti se sa svojim sramom.
Ljudima koji se neprestano ne ispričavaju može nedostajati empatija ili imaju nisko samopoštovanje ili poremećaj osobnosti.
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.