Life&style 24. studenoga 2020.

Istraživanje potvrdilo što bi trebali činiti da se tijelo lakše bori protiv respiratornih bolesti

Guliver/Shutterstock.
Powered by:
  • Jak imunitet, čini se, nikad nam nije bio potrebniji nego sad
  • Ipak, naše navike i životni stil mogu ga narušiti iako toga nismo svjesni
  • Vrijeme je da pojedine navike promijeniš te stvoriš nove, koje će ojačati tvoj imunitet i održati tvoje tijelo zdravim

Jačanje imuniteta posljednjih je mjeseci postalo imperativ i čini se da se to neće uskoro promijeniti. Nažalost, današnji način života i poneke "nezdrave" odluke mogu ga ozbiljno narušiti, no jednako tako usvajanjem svakodnevnih dobrih navika možemo ga ojačati. U nastavku saznaj što možeš učiniti svaki dan kako bi osnažila svoj imunitet. 

Osiguraj si dostatan i kvalitetan san

Ne kaže se bez razloga, kad se ne osjećaš dobro, da legneš i odmoriš se. Naime, san je itekako povezan s našim imunološkim sustavom i njegov nedostatak može ga ozbiljno ugroziti. Tijekom spavanja tijelo oslobađa određene citokine koji pomažu u borbi protiv bolesti, pa se tako povećavaju ako dobijemo kakvu infekciju ili upalu, kao i onda kad smo pod stresom. Ako je tijelo lišeno sna, proizvodnja tih citokina i antitijela koji se bore protiv infekcija može se znatno smanjiti.

Zato, ako želiš promijeniti barem jednu naviku u svojoj svakodnevici, neka to bude ova. Mnogi stručnjaci kao optimalno preporučuju između sedam i osam sati sna, ali nije dovoljno samo vrijeme nego i njegova kvaliteta. Ako imaš loš madrac ili jastuk, tvoj san vjerojatno neće biti kvalitetan, pa čak i ako spavaš sedam ili više sati, možeš se probuditi umorna. Zato su kvalitetan madrac i jastuk od iznimne važnosti, kako za san tako i za tijelo, koje se i fizički treba dobro odmoriti. 

 | Autor: Shutterstock/Getty Shutterstock/Getty

Međutim, želiš li usvojiti ovu naviku, trebaš promijeniti neke druge. Naime, najbolje je da odlazak na spavanje i buđenje svaki dan budu u isto vrijeme. Tako će tvoje tijelo uhvatiti dobar ritam i s vremenom će ti biti lakše zaspati. Osim toga, važno je da se prije spavanja opustiš. Možda ti to nema smisla, ali riječ je zapravo o opuštanju od svjetla, ekrana i ostalih distrakcija koje nam često otežavaju odlazak na spavanje. Zato, kad odlučiš da je vrijeme za krevet, zaboravi "skrolanje" po Instagramu i gledanje televizije, priguši ili ugasi svjetlo i sve ekrane te dopusti tijelu da se odmori od svega toga prije spavanja - kad usvojiš tu naviku, lakše ćeš zaspati i bolje spavati. 

Budi fizički aktivna

Dobro znaš da vježbanje odnosno bilo kakva fizička aktivnost, na razne načine pogoduje tvom tijelu - od jačanja mišića, srca i pluća, nižeg indeksa tjelesne mase do boljeg mentalnog zdravlja. No ono također pomaže u ravnoteži imunološkog sustava te smanjujući rizik od bolesti i upala. U svakom slučaju, redovitom fizičkom aktivnošću pospješuješ zdravlje svoga tijela, a zdravije tijelo lakše se bori protiv bolesti i infekcija, osobito respiratornih kao što su prehlada i gripa. 

To je potvrdilo istraživanje provedeno na 1000 muškaraca i žena tijekom 12 tjedana jesenske i zimske sezone, koje je pokazalo da je infekcija gornjih dišnih putova smanjena kod onih koji su fizički aktivni. Naime, kod onih ispitanika koji su se bavili aerobnim aktivnostima pet ili više puta tjedno infekcija dišnih putova trajala je 43% manje dana nego kod ispitanika koji su uglavnom sjedili i nisu bili fizički aktivni. 

 | Autor: Shutterstock/Getty Shutterstock/Getty

Naravno, to ne znači da moraš početi trčati svaki dan kao da se spremaš za maraton, ali laganim uhodavanjem u pojedine aktivnosti kao što su šetnja, brzo hodanje, vožnja biciklom, rolanje, planinarenje ili čak plesanje, možeš već znatno pomoći svom imunološkom sustavu. 

Pripazi na prehranu

Odavno znamo da je zdrava i uravnotežena prehrana važna za cjelokupno zdravlje, ali isto tako važna je i za imunitet. Jedeš li često jednoličnu i nutritivno siromašnu hranu, tvoj imunološki sustav itekako može oslabjeti. Kako bi ga osnažila, u svoj svakodnevni jelovnik trebaš uvrstiti raznovrsno povrće i voće te namirnice bogate bjelančevinama i vlaknima, a smanjiti unos alkohola i šećera.

Naime, sjedište našeg imunološkog sustava nalazi se u našim crijevima i zato je iznimno važno održavati zdravu crijevnu floru, a upravo to postići ćeš hranom bogatom vlaknima, kao što su maline, avokado, bademi, chia sjemenke, cjelovite žitarice, prokulice, grah, leća i grašak. I jogurti, kao što je 'z bregov Fortia, također su poželjni u prehrani. Jogurti Fortia puni su vlakana, dobrih bakterija L. casei te vitamina D i A, koji pomažu održati normalnu funkciju imuniteta, a usto su vrlo ukusni. Mogu biti hranjiv međuobrok ili super dodatak doručku uz zobene pahuljice ili voće. U svakom slučaju, jedna Fortia na dan može ti postati dobra navika kojom ćeš podržati svoj imunitet. 

 | Autor: Shutterstock/Getty Shutterstock/Getty

Pij više vode

Ovo je rečenica koja nam ponekad zaista ide "na uši", ali očito je s razlogom svi i svugdje spominju. Znamo da nam je voda neophodna za život, ali neophodna je i za zdrav imunološki sustav. Osim što pomaže tijelu riješiti se toksina koji bi se inače mogli nakupiti i naštetiti imunitetu, pomaže u prenošenju kisika u tjelesne stanice što dovodi do optimalnog funkcioniranja cijelog tjelesnog sustava.

Povrh toga, naš imunološki sustav ovisi i o hranjivim tvarima u našem krvotoku, a on se sastoji najviše od vode. Ako ne unosimo dovoljno vode u organizam tijekom svakog dana, krvotok ne može pravilno transportirati hranjive tvari do svakog organskog sustava. Zato tijekom svakog dana pij vodu, biljni čaj ili jedi juhu - i to se računa, dok god nije zaslađeno. Ako ti je teško stvoriti naviku pijenja vode tijekom dana, pokušaj to promijeniti uz mobilnu aplikaciju koja će te redovito na to podsjećati ili imaj uvijek bočicu vode uz sebe koja će ti biti "na oku" pa ćeš se tako češće sjetiti popiti malo vode. 

 | Autor: Shutterstock/Getty Shutterstock/Getty

Smanji stres

Jedan od najvećih neprijatelja imuniteta svakako je stres, kojem smo nerijetko izloženi. Posao, obaveze, djeca i razni životni problemi, ali i trenutna situacija s kojom se suočavamo, svakako mogu naštetiti imunitetu. Štoviše, život bez stresa čini se nemogućim i svakako je izazov smanjiti ga, ali postoje načini da pokušaš. Primjerice, možeš početi meditirati - svaki dan izdvoji 10 ili 15 minuta za opuštanje misli, a pritom ti mogu pomoći razne vježbe disanja.

Drugi način je da detektiraš stresne situacije i pokušaš im se manje izlagati. Ako ti je, primjerice, stresno ići u nabavu namirnica jer sa sobom moraš voditi djecu ili jer ne voliš gužve, pokušaj obaviti veću kupnju jednom mjesečno umjesto da ideš svaki tjedan ili naruči što ti je potrebno putem interneta. 

Također, dobar trik koji možeš početi prakticirati u stresnim situacijama je sljedeći - zapitaj se hoće li ti to zbog čega se brineš ili nerviraš biti važno za pet godina. Ako neće, nema razloga da sad zbog toga gubiš živce i štetiš svome zdravlju. Nastoj ne živcirati se zbog situacija koje su izvan tvoje kontrole i na koje ne možeš utjecati. 

Uravnotežena i raznovrsna prehrana te zdrav način života iznimno su važni. 'z bregov Fortia pun je vlakana, dobrih bakterija L. casei i vitamina D i A, koji pomažu održati normalnu funkciju imuniteta. Osnažite imunitet uz novi okus Fortia žitarice!