Roditelji koji odgajaju najuspješniju djecu komuniciraju s njima na jedan specifičan način

Shutterstock/Instagram
Vidi originalni članak
  • Nije svejedno kako roditelji komuniciraju s djecom
  • Djeca iz imućnijih domova obično postižu bolji rezultat na testovima akademskog uspjeha od djece siromašnijih domova
  • To i nije toliko šokantno - zbog većeg pristupa kvalitetnom obrazovanju ovi rezultati će se povećati

Ono što iznenađuje jest da su znanstvenici odredili jezični razvoj u ranom djetinjstvu kao jedan od najboljih prediktora uspjeha u kasnijem školovanju i jedan od najvećih izvora nejednakosti u obrazovanju.

Zašto? Sve to ima veze s izlaganjem riječima. Pravim riječima.

Novo istraživanje pokazuje da vrste razgovora koje vode roditelji i djeca - dijalog za koji su utvrdili da se razlikuje ovisno o socioekonomskom položaju - promijeni tok djetetove akademske karijere.

Evo kako izgledaju ti razgovori s visokim postignućima.

via GIPHY

Lažna nada da će imati više riječi

Dugo su stručnjaci vjerovali kako je riječ o velikoj količina riječi kojima su djeca bila izložena tim diktiranim jezičnim vještinama, a kasnije i akademskim dostignućima.

Početkom 1990-ih, jedno malo istraživanje iznjedrilo je danas zloglasnu teoriju „jaz od 30 milijuna riječi“, koja je tvrdila da, u usporedbi sa djecom srednje klase, djeca koja odrastaju u siromašnim domaćinstvima čula su 30 milijuna manje riječi do treće dobi. Dakle, zbog toliko mnogo manje riječi , teoretski, vokabular ove djece bio bi ograničen, što bi moglo ometati njihov rad u školi. Ovo nije slučaj.

Prema velikom istraživanju, vrsti jezika kojem je dijete izloženo tijekom prvih nekoliko godina života, kad se razvijaju vitalne moždane strukture te se razvijaju kognitivne funkcije, utječu na riječi koje nauče.

Procjenjujući veće grupe djece i eliminirajući rasnu pristranost (dva uobičajena otkrića protiv istraživanja o jazu od 30 milijuna riječi), znanstvenici su saznali da se vrste razgovora koje roditelji vode s djecom mogu uredno podijeliti prema socioekonomskim skupinama.

Prema istraživanju Massachusetts Institute od Technology iz 2017. godine, roditelji koji manje zarađuju su manje skloni razgovarati s djecom u odnosu na one s većim prihodima (prihodi u ovoj studiji kreću se od 6000 do 250 000 USD godišnje). To zauzvrat može usporiti njihov jezični razvoj, što su istraživači pokazali MR-pretragama mozga četvero-, peto- i šestogodišnjaka dok su čitali priču. Što je interaktivnije vrijeme priče bilo s dvosmjernim razgovorom djeteta i čitatelja, to je bilo više aktivnosti u dječjim mozgovnim područjima koje obrađuju i razvijaju jezik.

Na temelju svojih otkrića, znanstvenici sa MIT-a istaknuli su važnost ne samo da treba govoriti maloj djeci, nego treba i razgovarati s njima - nečega što svi roditelji mogu raditi, bez obzira na socioekonomski status. Kažu da će ovi interaktivni razgovori zauzvrat učiniti više za djetetove jezične vještine i eventualni njihov kasniji uspjeh u školi, nego samo nabacivanje gomile fantastičnih riječi.

Drugi su znanstvenici otkrili više načina na koje učestalost i kontekst interakcije roditelja s djecom utječu na njihov kognitivni i jezični razvoj.

Katelyn Kurkul, profesorica razvoja djeteta na Merrimack Collegeu, počela je istraživati ovu temu dok je bila na postdiplomskom na Sveučilištu u Bostonu. Naime, ona i njezin tim analizirali su kako su roditelji iz različitih socioekonomskih skupina odgovarali na pitanja svojih predškolaca i kako ta objašnjenja mogu utjecati na sposobnost njihove djece za učenje.

via GIPHY

Zašto mehanički jezik vodi do djece s visokim postignućima

U najnovijem istraživanju, koji još uvijek prolazi kroz proces objavljivanja, znanstvenici su zamolili troje petogodišnjaka iz domova niskog i srednjeg socioekonomskog stanja, zajedno sa svojim roditeljima, da se igraju s djecom kako bi ih se usmjerilo na poticanje znatiželje i njegovanje vještine rješavanja problema. Spajanjem svih komada upalit će se žarulja.

Djeca su, naravno, imala mnoga pitanja za roditelje o ovom neobičnom novom predmetu. „Procijenili smo odgovore roditelja na pitanja poput 'Kako funkcionira prekidač?' koja bi trogodišnjak s pravom mogao postaviti“, kaže Kurkul.

Što se tiče vrsta pitanja koja su djeca postavljala, nije bilo mnogo razlike između dvije socioekonomske skupine. "Bili su vrlo slični: traženje informacija i uzročno-posljedična pitanja", kaže Kurkul. "Razlike su se svele na način na koji su roditelji reagirali."

Naime, roditelji u imućnijim domaćinstvima koristili su ono što istraživači nazivaju mehaničkim jezikom, dok roditelji u siromašnijim kućama nisu. Mehanički jezik nudi detalje i objašnjenja, pomažući djetetu da stekne razumijevanje.

Life&style Ovo su znakovi da su te odgojili narcisoidni roditelji i zbog njih imaš problema u životu

Na primjer, mehanički odgovor na "Kako radi prekidač?" mogao bi biti: "Prekidač povezuje krug. Trenutno je prekidač otvoren, a kad ga zatvoriš, prebaciš ga da okrene i zatvori krug i pokrene ga sve do kraja." Mehaničko objašnjenje jednostavno može biti "uključiš ga i isključiš."

Mehanički jezik koji se koristi u prvom odgovoru - vrstu koji češće koriste bogatiji roditelji u istraživanju - djeci pruža više informacija. Ono što je također važno kod djece također može pokrenuti više pitanja, potičući vrste razgovora koji će biti korisni za njihov razvoj mozga.

via GIPHY

Upotrebom mehaničnijeg jezika, roditelji u imućnijim domaćinstvima također su imali veću vjerojatnost da ne daju kružne odgovore na pitanja svoje djece, dok su roditelji siromašnijih domaćinstava obično dali kružne odgovore. Kružni odgovori jednostavno ponavljaju informacije iz izvornog pitanja bez dodavanja novih podataka.

Na primjer, ako dijete pita kamo je otišao tata, kružni odgovor mogao bi biti: "Tata je izašao" - tu nema ničeg novog niti informativnog karaktera. Međutim, ne-kružno objašnjenje glasilo bi: „Tata ide u trgovinu namirnicama kako bismo mogli popiti mlijeko i jesti” - mnogo je informativnije za dijete i mnogo je više vjerojatno da će potaknuti stalni dijalog.

HOROSKOP Ovi horoskopski parovi bit će najbolji roditelji

Kurkul kaže da sposobnost roditelja da pruže ne-kružne odgovore i koriste mehanički jezik može ovisiti o vlastitom stupnju znanja i obrazovanja. "Ta dva čimbenika jako utječu na roditeljski vokabular i njihovu izloženost rječniku", kaže ona.

Stoga bi mogli objasniti zašto se roditelji u kućanstvima s niskim socioekonomskim značenjem više oslanjaju na kružne odgovore - možda nisu posjedovali rječnik kako bi dali više ne-kružnih odgovora.

via GIPHY

Zašto je rano izlaganje jeziku važno

Prošlo istraživanje pokazalo je da, bez obzira iz koje socioekonomske skupine pripadaju roditelji, neki uskraćuju informacije jer pretpostavljaju da njihova djeca nisu spremna za to.

"Manja je vjerojatnost da će pružiti sofisticirane odgovore jer smatraju da nije važno što kažu - vjeruju da njihovo dijete u ovom trenutku ne treba znati ili neće razumjeti", kaže Kurkul. „Naše istraživanje pokazuje da djeca uglavnom žude za visokokvalitetnim objašnjenjima, čak i ako ne moraju nužno razumjeti sav sadržaj.“

Drugim riječima, premda možda neće u potpunosti shvatiti ono što im kažeš, vjerojatno će pokupiti ključne dijelove i povezati neke točkice, čineći tvoja detaljna objašnjenja potpuno vrijednima.

Life&style Otkrili su u kojoj dobi žene dobivaju inteligentnu djecu, a u kojoj su im djeca sklona pretilosti

Na primjer, ako te dijete pita kako funkcionira neki sklop, a ti mu to objasniš najbolje što možeš, „možda neće shvatiti čitav koncept, ali može razumjeti da ako se svi komadi povežu, žarulja se uključi“, kaže Kurkul.

Najvažnije je da, bez obzira na stupanj obrazovanja koji imaš, koju vrstu posla ili koliko novca zaradiš, a kako bi najbolje pomogla svom djetetu da nauči jezik i druga znanja koja će ga pripremiti za školu – budeš svjesna koliko je važna kvaliteta tvog angažmana i razgovora s djetetom.

via GIPHY

"Radi se o kvaliteti, a ne količini", kaže Kurkul. „Usredotoči se ne samo na ono što govoriš, nego i na to kako izgovaraš to. Kad ti dijete postavi pitanje, odvoji dvije ili tri sekunde da u svom mozgu oblikuješ objašnjenje prije nego što nešto ispljuneš. I nemojte reći 'jer sam ja tako rekla', jer to djetetu ne pomaže da te vidi kao vjerodostojnog savjetnika."

Također, ako ne znaš odgovor na pitanje, nemoj reći "ne znam", jer tako riskiraš ubiti radoznalost svog djeteta. "U ovo doba informacija na zahtjev, roditelji mogu reći: "Ne znam ... ali pogledajmo ovo", kaže Kurkul. "Tada ti i tvoje dijete možete zajedno učiti."

POGLEDAJ ČETVRTU EPIZODU VIDEO SERIJALA BY MISS7 "MISS7 SE UDAJE": CVIJEĆE I TORTA

Your browser doesn’t support HTML5 video

Posjeti Miss7.24sata.hr