Moda

Tko je zaslužan za vladavinu estetike ružnog u modnom svijetu?

Iako njegovi dizajneri dolaze iz eminentnih modnih kuća, Vetements je ponosan što svoje kreacije može nazvati ružnima

Pratite li modni svijet barem usputno, teško da vam je uspio promaknuti nevjerojatan uspjeh Vetementsa. Pariški dizajnerski kolektiv predstavio je prvu kolekciju za jesen 2014., što znači da su u industriji zaista jako, jako novi. Usprkos tome njihov dizajn je svugdje: u Vogueu, na street style zvijezdama poput Chiare Ferragni i Miroslave Dume, na ozbiljnim zvijezdama poput Rihanne, Selene Gomez, pa čak i Celine Dion; prodaje se svugdje: od Net-a-Portera do Nordstroma, te je bio finalist LVMH nagrade. Vođa kolektiva Demna Gvasalia naslijedio je Alexandera Wanga na poziciji kreativnog direktora Balenciage, a prvom kolekcijom unio je dašak novosti brendu. Modna industrija prihvatila ih je raširenih ruku, no što je doista Vetements? Kao prvo, Vetements se izgovara vetman i francuska je riječ za odjeću: dosta jednostavno. No tko se nalazi iza dizajnerskog tima? Glavno lice je već spomenuti 34-godišnji Gvasalia, a ostatak kolektiva gotovo je anoniman. Gvasalia je prije pokretanja vlastita brenda radio kao senior dizajner u Louisu Vuittonu (tijekom Marca Jacobsa i Nicholasa Ghesquierea) i u Maison Martin Margielu (gdje je dizajnerski tim također anoniman) - priča se kako je veći dio kreativaca u Vetementsu prešao upravo iz MM Margiele, a s dijelom je Gvasalia studirao na Royal Academy of Fine Arts u Antwerpenu.

 | Autor: arhiva arhiva Ova škola poznata je po avangardnim dizajnerima - Dries Van Noten jedan je od najslavnijih diplomanata, no Gvasalia nije znao za to kad se prijavio. “To je bilo jedino mjesto koje sam si mogao priuštiti. Tad je stajala 500 ili 600 eura na godinu”, izjavio je za Business of Fashion ovaj Gruzijac. Odrastanje u sovjetskoj republici značilo je da su svi bili jednako odjeveni, a nakon sedam godina, kako kaže “ciganskog života”, put ga je preko Njemačke doveo do Belgije. “Način na koji radimo jako je intuitivan. Uvijek radimo samo na jednom komadu - ako na njemu provedemo više od 20 minuta, odustanemo jer očito nešto ne valja. Nemamo radno vrijeme i najbitnije nam je da se zabavljamo”, objasnio je Gvasalia. No iako su njihove kreacije naizgled jednostavne, cijene su daleko od pristupačnih - jedna njihova majica s kapuljačom prodaje se za oko 6000 kuna. Iako modni kritičari hvale njihovu odjeću kao iskrenu, a među fanovima im je i Kanye West, kojem je Demna navodno pomogao pri osmišljanju kolekcije Yeezy Adidas, drugi dio modnog svijeta ne može prestati kolutati očima. Od savršene replike majice kakvu nose DHL dostavljači koju su prodavali za 330 dolara (original stoji oko 15) do razderanih i ponovno zašivenih traperica i jakni bez oblika, čak ni pobornici najandroginijeg stila ne mogu zavoljeti Vetements. Slavna Leandra Medine, koja stoji iza bloga The Man Repeller, napisala je: “Ako želite izgubiti razum oko odjeće zbog koje se osjećate kao dvorska dama iz 18. stoljeća dok perete suđe - to mogu razumjeti. Ali da netko želi nositi odjeću u kojoj se osjeća kao da se odjenuo za pranje suđa?! Kakva je to iluzija?!”. Njihovi pobornici tvrde kako Vetements pokreće antimodu, novu vrstu kiča. “Mi postojećim komadima dajemo novi život”, prokomentirao je Gvasalia, u čijim se kreacijama nalazi i džemper sličan onome kakvog nose zaštitari u francuskoj te kaput poput njemačkoga policijskog.

 | Autor: arhiva arhiva Kad ga pitate za estetiku brenda, Gvasalia zadovoljno kaže: “Ružno je, zato nam se sviđa!”. I dok su nekad znakovi luksuza bili logoi Chanela ili Louisa Vuittona, Vetements želi pokazati kako to može biti i tvrtka koja je itekako nisko na ljestvici glamuroznosti poput DHL-a (čak je i njihov direktor prošetao u Vetementsovoj majici).

Sjedi li Gvasalia u nekom skupom stanu u Parizu i razmišlja kako je dobro nasamario tisuće modnih stručnjaka, ne znamo, no jedna stvar je iskrena - kad je mladi dizajner Davil Tran iskopirao njihovu jaknu te umjesto Vetements napisao Vetememes, Gvasalia mu je umjesto tužbe poželio svu sreću. “Nadam se da je uživao u projektu onoliko koliko mi uživamo radeći svoju odjeću”.

Kupuju li ih slavni i bogati samo zato da mogu pokazati kako si mogu priuštiti obični dio trenirke za par tisuća dolara i što to govori o njima rasprava je koja će se još mjesecima voditi u modnom svijetu, no pitate li trgovine koje ih prodaju, samo će se zadovoljno nasmijati. Bitno je ono što donosi novac, a Vetements se prodaje kao lud!

Photo: arhiva

Komentari 0