Moda

Petra Krpan: Za knjigu sam odabrala najvažnije fotografije koje pokazuju inovativnost, kreativnost i ljepotu hrvatske fotografije

  • Knjiga koju smo toliko priželjkivali je stigla!
  • Suvremena hrvatska modna fotografija od 1990-ih do 2020-ih Petre Krpan, objavljena je u izdanju ULUPUH-a
  • Tim povodom smo razgovarali s autoricom 

Knjiga koja je nedavno ugledala svjetlo dana, Suvremena hrvatska modna fotografija od 1990-ih do 2020-ih, autorice Petre Krpan, iscrpan je i znanstven pogled na hrvatsku modu i modnu fotografiju posljednjih dekada. Kroz modnu fotografiju, postdoktorandica s Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu analizira i prikazuje rad ne samo naših najznačajnijih modnih fotografa, već i razvoj cijele hrvatske modne industrije, obrtništva te modnih butika. 

 | Autor: Petra, imali smo priliku prvi zaviriti u tvoju prekrasnu knjigu. Znamo da nije lagan zadatak, ali možeš li je opisati u jednoj rečenici?

Knjiga je nastala kao rezultat istraživanja hrvatske modne fotografije od 1990-ih godina do danas. Radi se o znanstvenoj knjizi koja istražuje što je modna fotografija, zašto predstavlja važno područje unutar teorija mode, potom kako se razvijala hrvatska modna fotografija te predstavlja naše modne fotografe i njihov kreativni doprinos u području umjetnosti fotografije. 

 | Autor:

To nikako nije knjiga s puno fotografija i malo teksta, tvoj pristup je znanstveni...

Tako je, knjiga ima znanstveni pristup i karakter jer je ideja nastala iz moje doktorske disertacije o suvremenim modnim praksama, novim medijima i teorijama izvedbe. Knjiga ima pet poglavlja, u kojima se teorijski osvrćem na fotografiju, suvremenu modu i načine kako je fotografija doprinijela modnom dizajnu. Činilo mi se važnim predstaviti hrvatske modne fotografe, jer se do sada nitko nije bavio modnom fotografijom unutar humanističkih znanosti. 

Pratiš razvoj 30 godina hrvatske modne fotografije – je li bilo teško odabrati one koje će se naći u knjizi i kakvim si se kriterijima vodila? 

Urednica knjige, Jadranka Hlupić Dujmušić i ja imale smo izazovan zadatak tijekom nastanka ove knjige – odabrati i napraviti presjek 30 godina hrvatske modne fotografije. Kako smo obje teoretičarke i dizajnerice, vodile smo se teorijskim i estetskim kriterijma odabira fotografija. Prije svega, estetika određenog fotografa i vrijeme kada je nastala fotografija (zašto je taj rad važan za određeno razdoblje), potom zašto baš taj rad treba ući u izbor u vizualnom i teorijskom smislu, kako radovi korespondiraju s radovima drugih modnih fotografa. Nisu sve fotografije ušle u izbor, jer bi knjiga bile preopsežna, no to nikako ne znači da ti radovi ne zaslužuju biti u knjizi. Bilo je potrebno odabrati najvažnije fotografije koje pokazuju inovativnost, kreativnost i ljepotu modne fotografije u nas. 
 | Autor: Pixsell Pixsell Petra s urednicom knjige Jadrankom Hlupić Dujmušić Kad govorimo o modnoj fotografiji kod nas, rijetko nam na pamet padaju 1990-te. Možeš li nam opisati tu dekadu, gdje su sve objavljivane modne fotografije, što je najviše na njih utjecalo i koliko se razlikuju od ovih današnjih?  

Početak 1990-ih obilježen je eksperimentalnim modnim fotografijama i u knjizi su zastupljeni fotografi koji su primjerice fotografirali modu samo početkom toga razdoblja. Iako u to vrijeme dolazi do svojevrsnog smanjenja sadržaja (i naklade) u časopisu Svijet, i dalje postoje vrijedni primjerci modne fotografije koji su značajni. U tom razdoblju prisutni su eksperiment i kolaž, kao u radovima Borisa Berca. Manipulira se fotografijama na kreativan način, tijelo se predstavlja kao spoj raznolikih utjecaja. U radovima fotografa mlađe generacije opet vidim taj eksperimentalni element, intervenciju na digitalnom negativu, odmicanje od klasične prezentacije modnog sadržaja. 

Napraviti ovakvu knjigu je velik posao, jesi li ijednog trenutka požalila?

Iskreno, nisam požalila, ali mi je u određenim trenucima bilo izazovno i teško. Ovo je moja prva knjiga i znam da nije i ne može biti savršena. Pisanje knjige naučilo me strpljenju. Međutim, ja sam iznimno ponosna što je knjiga ugledala svjetlo dana, jer je mnogo neprospavanih mjeseci utrošeno u rad ove knjige. Zahvaljujući nakladniku ULUPUH-u, Zakladi Adris koja je donirala sredstva za knjigu, urednici Jadranki Hlupić Dujmušić i kolegici Sunčani Tuksar, mojim lektorima Gali Baranović i Luciji Klanac Kisegi i prevoditeljici Kristini Krpan, recenzentima Tomislavu Šakiću i Sarah Gilligan, dizajnerima Studio Plac koji su oblikovali knjigu te mojoj obitelji, ova knjiga je danas tu! Neopisivo sam sretna, nema žaljenja. 

Kada bi mogla izdvojiti tebi najdražu dekadu iz knjige, koja bi to bila i zašto? I, misliš li da to ima veze s modom, a ne fotografijama?

Rekla bih da mi je najdraže razdobolje početak 1990-ih godina, a potom i zadnjih nekoliko godina u hrvatskoj modnoj fotografiji. Početak 90-ih godina 20. stoljeća obilježen je odmakom od klasične reprezentacije, kolažiranjem i inovativnim pristupima. U novije vrijeme pojavila su se neka nova imena, pristupi i interpretacije. Teško je izdvojiti jedno razdoblje, jer je svako vrijeme posebno na svoj način. 
 | Autor: Pixsell Pixsell

Nitko dublje od tebe nije zaronio u hrvatsku modnu fotografiju – što bi poručila mladim modnim fotografima koji tek dolaze?

Poručila bih im da i dalje gledaju. Znati gledati i promatrati, a onda to i znati zabilježiti – zar to nije prekrasno?! Svakako trebaju znati kontekst društva, kulture i vremena u kojem djeluju.

Što misliš, hoćeš li napraviti knjigu o povijesti hrvatske modne fotografije od 2020. do 2050.?  

Nadam se i vjerujem da će ova knjiga nadahnuti druge autore i autorice da istražuju u ovom području. Iskreno, voljela bih da smo u akademskoj zajednici svi više otvoreni za suradnju, mislim da nam je to svima potrebno. 

Veliki intervju s Petrom Krpan možeš pročitati u novom broju magazina miss7. 

Photo: Pixsell

Komentari 0