Ako volite modu, onda zasigurno volite i modnu ilustraciju. Naša je prva fascinacija modnom ilustracijom počela onoga dana (a tada smo bili osnovnoškolci) kada je Jean Paul Gaultier skicirao fantastične kostime u kombiniranoj tehnici olovke i akvarela, dizajnirajući danas kultni korzet sa šiljastim grudnjakom za Madonninu turneju „Blond ambition tour“ (1989). Od tada s velikim zanimanjem pratimo razvojne trendove na tom području.
U tom smislu nikako ne možemo ne spomenuti nekoliko nama najdražih ilustratora našeg vremena, kao što su Kanađanin Peter Winnett, Australku Sarah Hankinson, Šveđanki Stinu Persson, Francuza Cedriac Rivraina, Finkinju Lauru Laineu, Britanca Davida Downtowna i genijalnu Hiroshi Tanabe. Posebno bi izdvojili Dannya Robertsa, američkog ilustratora, fotografa i grafičkog dizajnera. Ovdje nikako ne smijemo ne spomenuti i nedavno preminulog velikana modne ilustracije Talijana Renea Gruauea (1909. – 2004.). Naš topli savjet je da ih malo proguglate. Kad već to radite ne zaboravite pogledati nama sjajne radove, ilustratorice s naših prostora Ane Androić-Knežević koja svoje ilustracije ostvaruje u više kombiniranih tehnika kao što su olovka, pastel, akvarel i tuš.
No, dobro... U vremenu u kojem živimo modna je ilustracija već odavno izgubila primat u odnosu na modnu fotografiju. No, u prošlim je vremenima ilustracija, kada moda nije bila masovna, bila jedini medij koji je društvu donosio modne novosti koje su plasirane u tadašnjim inačicama modnih časopisa. Ilustracije i časopisi stalnim su informiranjem javnosti utjecale na eksceleraciju promjena modnih trendova, stoga je važno primjetiti da danas modu definiramo kao brzu izmjenu modnih stilova. Time je evidentno da je modna ilustracija sudjelovala u stvaranju i definiranju mode kakvu danas živimo.
Moć modne ilustracije
Nužno je biti svjestan kako modna ilustracija i modna fotografija nisu srodne disipline. Iako je svojim razvojem fotografija kontinuirano širila granice kreativnosti, ona ipak ne može učiniti više do snimiti postojeće stanje. Za razliku od fotografije, modna ilustracija nudi mnogo više mogućnosti u smislu prikaza nekog modnog rješenja. Ona ima moć odabrati i istaknuti svoj određeni element, u smislu davanja primata silueti nad odjećom ili pak obratno. Ona ima moć dočarati osjećaj, atmosferu s elementima, primjerice, humora ili emocije. Na taj je način moguće proučavati ilustraciju i s psihološkog aspekta.
Mala povijest modne ilustracije
Povijest modne ilustracije počinje u 16. stoljeću, kada mnoga istraživanja i otkrića utječu na društenu fascinaciju kostimografijom raznih svjetskih područja. Do početka 17. stoljeća bilježimo nastanak više od 200 kolekcija ilustrastracija koje su u to vrijeme rađene tehnikom bakroreza i drvoreza. Jedna od najpoznatijih takvih kolekcija je ona čiji je autor Cesare Vecellio. Kolekcija De gli habiti at moderni di diverse parti del mundo obuhvaća 420 modnih ilustracija u tehnici drvoreza sastavljena je od prikaza haljina Europe, Turske i Orijenta. U 17. se stoljeću prije svega u Francuskoj, razvijaju i prvi časopisi koji nastavljaju modnu ilustraciju donositi javnosti. Još 1678. časopis Le Nouveau Mercure galant objavljuje modnu ilustraciju s objašnjenjima o modelu. Svako je objašnjenje uključivalo i adresu proizvođača predstavljenog modela.
U 18. stoljeću kao posljedica boljeg protoka informacija razvoja se i modno čitateljstvo koje s nestrpljenjem očekuje iduće izdanje časopisa s ilustriranim novitetima. Krajem tog stoljeća Barbara Johnson izdaje kolekciju ilustracija. Uz svaku ilustraciju prilaže objašnjenje i uzorak pripadajuće tkanine. 19. stoljeće je stoljeće velikih otkrića, a tad je otkrivena i fotografija koja se smatra odgovornom za nestanak utjecaja modne ilustracije već do Drugog svjetskog rata. Paradoksalnost i zanimljivost je činjenica što su prve fotografije rađene po uzoru na tada itekako važne modne ilustracije.
Modni urednici časopisa sredinom 20. stoljeća investiraju sve veće budžete za razvoj fotografskih editorijala, a time utirući put važnosti fotografije u našem vremenu. Posljednji modni ilustrator prije nego li je modna fotografija skinula s trona modnu ilustraciju bio je Rene Gruau (1909-2000).
Danas su modne ilustracije predmeti obožavanja strastvenih kolekcionara, ali i šire javnosti. Kao i u drugim vidovima umjetnosti, svaki ilustrator ima određene osobne značajke koje ga razlikuju od drugih autora, tako da i u ilustraciji prepoznajemo specifične autorske rukopise. Britansko je izdanje Voquea u suradnji s Fashion Illustration Gallery pokrenuo projekt Art in Fashion. Taj projekt omogućuje online kupovinu modnih ilustracija ponajboljih svjetskih ilustratora, nastalih u periodu između 1965. i 2010. godine. Cijene ponuđenih modnih ilustracija kreću se od 250 GBP pa sve do nevjerojatnih 6000 GBP.
Na svjetskoj modnoj sceni vodeći su modni ilustratori na celebrity listama. Njima se osiguravaju sjedišta u prvim redovima vodećih modnih tjedana. Modne kuće i modni časopisi pokazuju izuzetan interes za zajedničkim suradnjama, pa je tako prije par godina i Prada ostvarila suradnju s američkim ilustratorom i umjetnikom Jamesom Jeanom koji je oslikao gotovo sve tkanine tadašnje kolekcije.
Kakvo je stanje u Hrvatskoj?
S razvojem cjelokupne modne scene na našim je prostorima proteklih godina i modna ilustracija dobila svoje mjesto i prve suradnje koje su rezultirale zanimljivim ostvarenjima na području product designea.
Više takvih uspješnih suradnji ostvarili smo i mi. Tako je Jacobs prenio eNVy room modnu ilustraciju na svoje šalice za kavu, Hewlett Packard na svoje skinove za prijenosna računala. Libress je aplicirao naše ilustracije na statemant bedževe, a Konzum na svoje eko platnene torbe. Vjerujemo da svi znate i za suradnje naših kolega Roberta Severa i Juraja Zigmana, koje su također jedni od primjera fascinacije i našeg društva modnom ilustracijom.
Na kraju vam želimo skrenuti pozornost i na još jedan odličan primjer primjene modne ilustracije. I to na nakitu. Obavezno pogledajte (ako još niste) prekrasne ogrlice s printom originalnih ilustracija u olovci i akvarelelu autorice Illuplush nakita Lane Stojićević, kao i Micica broševe koje potpisuju Doris Fatur i Stefan Katunar.
I tako... 500 godina od pojave modne ilustracije, ona i dalje živi. Budite nam i vi živi! Ako ne 500 godina, onda barem 100.A mi vam uskoro planiramo predstaviti eNVy room majice s našim modnim ilustracijama...
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.