Moda 23. srpnja 2013.

Kupuju li Hrvati kreacije domaćih dizajnera?

Thinkstock.

Dok na hrvatskoj modnoj sceni postoji velik broj kreatora koji stvaraju za žene, tek nekolicina njih kreira dizajnersku odjeću namijenjenu muškarcima. Znači li manja konkurencija ujedno i bolju prodaju ili je ona znak manjka zainteresiranosti Hrvata za kupnju i nošenje odjeće hrvatskog dizajna, otkrivaju Ivica Klarić, Toni Rico i Ivan Mandžukić, tri hrvatska dizajnera s posve različitom estetikom.

Skoro na prste jedne ruke mogu se nabrojati hrvatski dizajneri koji isključivo ili većinom stvaraju za muškarce. Ta titula je prije par godina bila rezervirana za nekolicinu, dok se posljednjih sezona mlađe generacije okušavaju u kreiranju mješovitih kolekcija. No, na koncu ostaje činjenica da je hrvatska modna scena preplavljena ženskim kolekcijama dok muškarac željan dobre i kvalitetne odjeće s hrvatskim potpisom ipak treba malo bolje tražiti.

 | Autor: Sanjin Strukić/Pixsell Sanjin Strukić/Pixsell 'Muškarci su postali svjesni što kupuju'

Ivica Klarić i Toni Rico ubrajaju se među najpoznatije dizajnere muške odjeće u Hrvatskoj. Ivica većinom stvara muške kolekcije, s povremenim izletima i u ženske, dok je Toni isključivo fokusiran na mušku publiku. Klasična odijela s upečatljivim i neobičnim detaljima koji su stvoreni za modernog muškarca čine okosnicu Ivičinog rada, a Toni s druge strane preferira casual kreacije sa sportskim, ali i elegantnim komadima. Možda imaju drukčije poimanje modno-osviještenog muškarca, no ovim dizajnerima je jedno zajedničko – ove godine su proslavili jubilarni 10. rođendan svog dizajnerskog brenda. Koje su promjene na modnoj sceni uočili?

 | Autor: „Muškarci su postali svjesni onoga što kupuju. Ono što traže je prvenstveno funkcionalna i udobna odjeća. Određeniji su u izboru boja, materijala i tekstura. Određeniji su i u kroju. Prvenstveno su to uvijek slim fit modeli i košulja, sakoa i hlača“, objašnjava Ivica.

S druge pak strane Toni ističe kako on u posljednjih 10 godina nije uočio nikakav pomak na hrvatskoj modnoj sceni kad je kupnja dizajnerske odjeće u pitanju. U prvim redovima ne sjede buyeri nego, kako on ističe, wannabe celebrityji koji ne kupuju hrvatski dizajn te revije gledaju bez imalo interesa.

 | Autor: Slavko Midžor/Pixsell Slavko Midžor/Pixsell Muškarci u Hrvatskoj nisu nimalo modno osviješteni. Radije će posegnuti za brendiranom majicom na kojoj velikim slovima piše ime brenda nego za vrhunskim dizajnerskim unikatom. Tako ono 'dobrostojeći' redovito nose trash poput Versacea, D&G-a, Dsquared2-a... Nekolicina Hrvata ipak prepozna kvalitetu, dizajn i sofisticiranost izrade te su moji vjerni kupci. Većinom su to glumci i glazbenici“, naglašava Toni.

 | Autor: Thinkstock Thinkstock Hrvati su spremni odvojiti za odijelo

U nastavku naglašava kako nijedan hrvatski dizajner ne može u Hrvatskoj živjeti od prodaje muških kolekcija. Zbog toga Toni nema trgovinu u glavnom gradu nego svoju prodaju bazira na stranim turistima, prvenstveno Norvežanima, Šveđanima, Belgijancima, Rusima, Austrijancima i Srbima, koji njegove kreacije kupuju u studiju u Hvaru.

Ivica,čiji rad je postao sinonim za kvalitetno i moderno muško odijelo, s druge strane je odabrao Zagreb kao sjedište svog IK studija. Tajna vjerojatno leži u tome što Ivica stvara moderna, ali ipak bezvremenska odijela, za koju je muškarac spreman odvojiti nešto više novca nego za casual komad za svaki dan. Posebno mlađi poslovni muškarci, koji su Ivičina najčešća klijentela.

Prema onom što sam uočio, smatram da su Hrvati hrabri i otvoreni za kupnju i nošenje hrvatskih dizajnerskih komada. Hrvatska nema veliku ponudu dizajnerske odjeće za muškarce, dapače, ta ponuda je vrlo oskudna. Od industrije što je ostalo, ponuda je uglavnom dosta štura. Ali mislim da ima veće ponude, da bi i kupnja bila bolja i da bi je bilo“, naglašava Ivica.

 | Autor: 'Hrvati se odijevaju kao da idu na nogomet'

Ivan Mandžukić, dizajner s berlinskom adresom, koji stvara, izlaže i prodaje u Njemačkoj, hrvatskoj se publici predstavlja putem revija. Za sad u Hrvatskoj nema svoje prodajne mjesto i vjeruje da je veoma teško prodavati mušku dizajnersku odjeću u našoj zemlji. Za razliku od Ivice, ne misli da manja ponuda ujedno znači i manju kupnju. On ističe dva vodeća razloga zbog čega dizajneri u Hrvatskoj teže pronalaze muške kupce.

Većina mladih je još uvijek odjevena kao da ide na trening, bolje rečeno na nogomet. Po mom mišljenju su muškarci između 40 i 55 bolje odjeveni, od onih između 18 i 30. Možda je dio i hrabar za kupnju i nošenje hrvatskog dizajna, no smatram da nemaju ni ekonomske mogućnosti za kupnju istih. Ali ostajem optimističan jer će tijekom sljedećih godina fokus biti na muškoj modi. Osim toga, dosta se toga promijenilo u muškoj modi“, objašnjava Ivan.

Prodaja sa središtem u jednoj od svjetskih modnih metropola velika je prednost, a i klijentela je ponešto drukčija. Ivan ističe kako njegove kreacije redom kupuju kulturnjaci srednjih godina koji traže dizajn s nekim novim modnim tendencijama. Osim otvorenosti ka novitetima, dotične klijente razlikuje i kupovna moć koja se u Hrvatskoj vidno smanjila.

 | Autor: Muškarci su vjerna klijentela koja zna što želi

Ekonomska kriza je dizajnerske kreacije, bile one namijenjene ženama ili muškarcima, svrstala u kategoriju luksuza zbog čega je prodaja opala kod većine hrvatskih dizajnera. Dok će žena još riskirati, muškarci su praktičniji prilikom kupnje i dobro će razmisliti. No, tu se ujedno otvara i shopping rupa. S jedne strane kvaliteta popularnih highstreet brendova opada, a oni nešto kvalitetniji komadi cjenovno se ne razlikuju puno od ručno izrađenih hrvatskih kreacije.

Ivica, koji je svaki dan u komunikaciji sa svojim klijentima, ističe kako će muškarci odvojiti više novaca za one bazne komade oko kojih grade ostatak stylinga. Za custom made odijelo odlučuju se za svečanije prigode ili ako njihov posao zahtjeva određeni poslovni dress code.

 | Autor: Thinkstock Thinkstock Ne treba hrvatske muškarce brzo otpisati. Dio populacije zainteresirane za modu, počeo je pozorno osluškivati što dizajneri nude te rado kupuje čak i one avangardnije komade. Nije rijetkost da na ulicama vidimo muškarce u neobičnim kreacijama brenda Dioralop koji je namijenjen uskoj populaciji.

Možda muška klijentela ne troši tako često kao njihove ljepše polovice, no to ne znači da ne cijeni kvalitetu i unikatnost. Kako Ivica, Toni i Ivan naglašavaju, muškarci su vjerni kupci, koji ne vole promjene i ako im se pojedini dizajn svidi, uvijek će se vraćati. Možda ne kupuju tako često kao žene, no ako nešto uistinu žele, za to će i odvojiti novaca.

Komentari 0