Moda

Kultni komadi koji su promijenili modu

Retro i vintage. U posljednje vrijeme svima su puna usta tih riječi, barem kad je moda u pitanju. No, ima nešto čarobno u tome noseći davno zaboravljenu haljinu nađenu na tavanu u prašnjavom starom koferu, zamišljajući tko ju je sve nosio i kakve tajne sve skriva. Romantične plesnjake? Tajne ljubavne afere?

Ta haljina vam ne otvara oči samo o tome koliko bogatstva i varijacija ženska odjeća ima, nego što je najvažnije, koliko je sama moda napravila veliki put do ovakve kakvu ju vidimo danas. Kao i ljudska evolucija, ženska moda je prošla bezbrojne promjene. Evidentno je, gledajući na svu tu besprijekorno sašivenu odjeću iz 50-tih i 60-tih, koja se poprilično promijenila od Viktorijanskog vremena u samo 50 godina razlike, da se nešto jako dramatično dogodilo sa modom u tih prvih 50 godina 20. stoljeća. A jednako tako i u prethodnima ništa manje. Svaka ideja kroz povijest mode imala je svoj turning point koja je usmjerila modu u neki sasvim novi pravac.

 | Autor: Goran Jakuš/Pixsell Goran Jakuš/Pixsell  | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell

 

T-shirt majica je bila nekoć donje rublje

Neke od danas nama najbanalnijih primjera kao što je T-shirt bile su nekad jedne od najvećih otkrića. T-shirt kakav danas poznajemo i koji je postao neizostavan komad u odijevanju svakog čovjeka, je s početkom dvadesetog stoljeća bio nošen kao donje rublje, a pronašao je svoj put ka mainstream-u tijekom druge polovine istog stoljeća. Isfurao ga je Marlon Brando u filmu Streetcar named desire gdje je njegov outfit izazvao sveopći šok gledatelja. Bila je to 1951. godina, i T-shirt je do tad smatran kao što smo već napomenuli, muškim donjim rubljem. No, kako se u to vrijeme pojavio i fenomen tinejdžera kao nova dinamična društvena sila, koja je stvorila novo ciljno tržište za dizajnere, uspjeh T-shirta je bio neminovan kao i bezbroj tada nadolazećih trendova. Osim toga, mnoge mladenačke subkulturalne grupe sa svojim jedinstvenim kodom odijevanja, koje su svoj procvat doživjele sredinom dvadesetog stoljeća, oblikovale su modu i street style kakav danas poznajemo.

Moda 50-tih, preko hippy-ja, skatera i indie klinaca iz 90-tih pa sve do grungea i današnjih hipstera, veliki je interes i kreativna hrana velikim dizajnerskim imenima počevši od Yves Saint Laurent-a u 60-tim do Tom Forda, Anne Sui i mnogih drugih u 2000-tima koji kreiraju luksuzne kolekcije.

Kako je rođena potreba za ženskom torbom?

No, moda se nije mijenjala samo kao rezultat briljantnih inovacija nego i kroz razne društvene i političke događaje. Velika depresija 30-tih dovela je do toga da žene kopiraju trendove iz hollywoodskih filmova kao bijeg od tih crnih dana, dok je nestašica materijala koja je trajala za vrijeme drugog svjetskog rata izrodila novim modnim idejama. Emancipacija žena također je bila jedna od velikih promjena dvadesetog stoljeća , pa je tako i taj efekt bio jedan od neizbježnih za modu. Kako je društvo tada dopuštalo ženama sve veću slobodu izbora za sebe - posao, pravo glasa, tako se i odijevanje žena prilagodilo, što je rezultiralo potrebom za torbicom u kojoj može nositi sve neophodne joj stvari. Danas torbice slavimo kao statusne simbole koje dostižu vrtoglave novčane iznose radi kojih postoje liste čekanja, i neizbježan su modni, ali i funkcionalni detalj ženskog odijevanja koje u čestim slučajevima možemo opisati kao fetišistički obožavani predmet žena. Svaka dama će se složiti s tom konstatacijom.  | Autor: Davor Puklavec/Pixsell Davor Puklavec/Pixsell

Korzet vs. Muško odijelo

Nastavno velikim promjenama u pravima žena i korzetu je odzvonilo u svakodnevnom životu žene. Odijevanje je prilagođeno trenutnoj situaciji i potrebama žena na poslu. Za vrijeme rata nastao je tzv. kostim suknja ravnog kroja i sako. Utjecaji sportskog odijevanja i pojava sintetičkih materijala dopustila je ženama komotnije i udobnije oblačenje. Chanel je bio pionir u prihvaćanju tog trenda dok je, primjerice, Yves Saint Laurent ponudio ženama odijela s hlačama čineći ga općeprihvaćenim za formalne prigode. Danas je muško odijelo i više nego ženstven komad odjeće neizbježan u ormaru svake žene.

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Moda je puno više nego što površno gledano znamo i mislimo. Tako je i ona vintage haljina s početka mnogo više od haljine, ona priča svoju priču, pišući povijest i oblikujući sadašnjost.poslovne žene. U međuvremenu se razvila i masovna proizvodnja koja je uz sve veću društvenu mobilnost omogućila globalno praćenje i nošenje trenda, posebno uzimajući u obzir high-street prodavaonice s cjenovno primjerenim kopijama komada koje smo vidjeli na modnim pistama.

Moda je krenula istinski globalnim smjerom tijekom dvadesetog stoljeća i kao takva nam je približila mnoge druge kulture koristeći razne motive i siluete prilagođavajući ih suvremenom odijevanju. Svjedoci smo briljantnih i fascinantnih couture kolekcija John Galliana za Dior koji se nije libio koristiti razno razne utjecaje iz dalekih nam zemalja koje većina nas nikad (vrlo vjerojatno) neće nikad vidjeti i doživjeti.

Utjecaj modnog časopisa Vogue

Modna biblija – Vogue (kako ju danas svi veliki fashionisti nazivaju) davne je 1892. godine bila mala tjedna novina koja je svoj pravi procvat doživjela zapravo 1909. godine kada ju je mladi odvjetnik i izdavač otkupio, te dodao malo boje, reklamnih oglasa i članaka o modi i društvu. Svoj prvi uspjeh doživljava u Velikoj Britaniji, a nedugo nakon toga i u Parizu. Zanimljivost je da se u isto vrijeme plasirao i u Španjolskoj, no neuspješno. Vogue se tada transformirao u uzbudljiv i glamurozan modni magazin omiljen u visokom ženskom društvu. Prve fashion fotke u Vogue-u su se pojavile angažirajući fotografa Barona Adolphe del Myera, koji je fotografirao dame iz visokog društva u posljednjim modnim kreacijama, kao i uvodeći fotografije mladih glumica i ljepotica iz društvenog života koje su bile spremne pozirati ispred kamere. No, tek nakon prvog svjetskog rata Vogue postaje dostupan i srednjem društvenom sloju. Danas je Vogue najprodavaniji modni magazin. Ikad! Listajući Vogue većina nas nije niti svjesna onoga što nosimo i da zapravo gotovo svaki komad krije neku revolucionarnu podlogu. I ne samo odjeća nego i acessorize, make up i koješta drugo. Hot pants, jastučići za ramena, sunčane naočale, mala crna haljina, clutch torbica, umjetne trepavice, patentni zatvarač.... Streetwear, grunge, rave, japanski dizajn, Calvin Klein donje rublje, punk, body piercing, hippy... Pa sve do op i pop arta, pop zvijezda, eko mode, tehnologije, Interneta, minimalizma, dekonstrukcije i još mnogo, mnogo toga su točke modnog preokreta tzv. modni turning points koji pišu onu pravu modnu Bibliju današnjeg odijevanja.

 | Autor: Camerapress Camerapress Mediji nam danas govore kako će ova nova generacija mladih ljudi živjeti stotinjak godina. Koje će promjene samo oni vidjeti u životu? Ako je razvoj mode samo u posljednjih 111 godina bio toliko ekstreman, onda zamislite recimo 2111.! Futuristička iznenađenja su nam već sad pred vratima. Računala integrirani u odjeću... Print koji se mijenja na haljini dok hodamo samo jednim pritiskom gumba... Što je sljedeće? Možemo samo sanjati. Moda je puno više nego što površno gledano znamo i mislimo. Tako je i ona vintage haljina s početka mnogo više od haljine, ona priča svoju priču, pišući povijest i oblikujući sadašnjost.

Dočitanja...Vaš eNVy room

Photo: Goran Jakuš/Pixsell

Komentari 0