Moda

Koliko nam se zbog pandemije promijenio stil? Popričala sam s prijateljicama, evo što kupujemo

  • Kako se moda promijenila od početka pandemije? Što najviše kupujemo?
  • I ne samo što, nego i koliko! Za početak, šokirala sam se količinom robe koju sam kupila
  • Tri prijateljice ispričale su mi što se promijenilo s njihovim navikama kupnje
  • A što možemo očekivati u postpandemijskom razdoblju?

Pri kraju smo druge godine života u pandemiji, a neovisno o geografskoj lokaciji, svakodnevnica svih nas drastično se promijenila. Osim načina na koji radimo, studiramo, putujemo, i generalno živimo, promijenio se način i na koji se oblačimo i odnosimo prema modi. Dvije godine života na 'sigurnoj udaljenosti', u povremenoj izolaciji, s ograničenim kretanjem i druženjem, dovele su do toga da veliku količinu vremena provodimo kod kuće, dok nam se društveni život i socijalizacija svela na minimum.

Mnoge od nas i rade od doma te su tako pidžame i trenirke s uzorkom na mrlje kave postale naš najčešći outfit. Ako si pak jedna od onih koje, unatoč tome što rade od doma, svako jutro pažljivo biraju odjeću kao da idu u ured i imaju jednaku jutarnju rutinu - kudos to you. Divimo ti se, a možda te se čak pomalo i bojimo. No, čak i da se presvučeš svako jutro u kombinaciju dostojnu izlaska iz vlastita četiri zida, vjerojatno je da posljednje dvije godine shopping i nije na tvojoj listi prioriteta.

via GIPHY

Jesu li nam se i kako promijenile shopping navike od pojave pandemije?

Odlučila sam odgovor na to pitanje najprije potražiti u svom ormaru. Prekopavajući police i spremajući jesensku garderobu u ormar u hodniku koji služi kao skladište vansezonske odjeće došla sam do dvije iznenađujuće realizacije. 

Prva je ta da sam u prošloj godini kupila puno više odjeće (i obuće!) nego što sam mislila da jesam. Stalno ponavljam kako nemam ništa nove robe, no to nije istina. Istina je da ne kupujem ono što sam nekada nosila. Prije pandemije odlazak u shopping podrazumijevao bi neki "lijepi" komad odjeće - haljine, bluze, nešto što bih nosila u izlazak ili na posao. Tada nisam imala naviku kupovati hoodije, trenirke ili nove pidžame, to jest "robu za po doma". Doma bih obično nosila neke stare majice, ofucanu trenirku i prastaru pidžamu. Nikada nisam provodila puno vremena kod kuće i nikada me nije veselilo kupovanje takvih stvari. Preslagujući ormar shvatila sam kako sam u samo mjesec dana kupila novu plišanu pidžamu, kućnu haljinu, haljinu-trenirku, 3 džempera, 2 široke majice i nekoliko pari tajica. Dvije majice za trening, sportski grudnjak i papuče. Cipele za planinarenje. Malo sam se šokirala jer od toga da "ništa ne kupujem" shvatila sam da kupujem i više nego inače. Zašto? Kako?

 | Autor: Privatna arhiva Privatna arhiva Nužni zimski komadi: plišane pidžame, kućne haljine i mekane dekice

Nakon malo preispitivanja i analize m-bankinga shvatila sam da je na to utjecalo nekoliko različitih faktora. Prvi - dok sam nekada u shopping išla isključivo fizički u trgovine, danas uglavnom kupujem online. Online kupovina puno je jednostavnija, lakša i oduzima daleko manje vremena. Kad sam promišljala o svojim kupovinama, shvatila sam da bih često kupila nešto "usput" dok bih gledala televiziju i skrolala po mobitelu. Nesvjesna kupnja, jednako kao i nesvjesno jedenje - zeznuta je stvar. Minus na računu dođe gotovo jednako brzo kao plus na vagi.

Drugi razlog je još jednostavniji. Manje izlazaka, manje putovanja, i manje događanja jednostavno su smanjili potrebu za odjevnim komadima kakve sam nekada najčešće kupovala. S druge strane, navika je i dalje ostala pa sam tako štikle zamijenila gojzericama, traperice tajicama, haljine širokima majicama. 

 | Autor: Privatna arhiva Privatna arhiva Izlasci u doba korone: nađi najprazniji kafić u gradu i udobno se obuci

No, shvatila sam još nešto. I moda se prilagodila "novom normalnom". Generalno je odjeća i obuća u posljednjih nekoliko godina, a posebice od početka pandemije, udobnija, ležernija i neformalnija. Predimenzionirane tenisice, biciklističke hlačice, vunene hlače i široke majice do prije samo nekoliko godina teško si mogla povezati s elegancijom, no danas su neizostavni komadi trendseterica. Odjednom mi sijevne ne tako draga misao. Prilagođava li se moda meni to jest svima nama ili se mi prilagođavamo njoj? Je li prva kokoš ili jaje?

Odlučim porazgovarati o tome i sa svojim curama. 

"Ja definitivno kupujem manje, ali skuplje", govori mi Ana. "Nekada sam kupovala 10 pari cipela po sezoni jer se stalno negdje išlo pa nećeš valjda u istima na dva eventa i te glupe spike. Sada ionako nigdje ne idemo i osjećam ogroman pritisak od silnih stvari koje imam doma, a ne nosim. Kupujem puno rjeđe, ali onda kada nešto kupim, dam si oduška. Ne gledam koliko košta, dapače, volim da je kvalitetnije pa je samim time i skuplje."

Na pitanje sređuje li se manje ili više, Anja odgovara: "Puno manje u smislu koliko često, ali sada kada se negdje ide, e to je onda sređivanje kao da je Nova godina svaki put."

Druga prijateljica Anja kaže kako se njen stil dosta promijenio za vrijeme pandemije, ali to najviše pripisuje debljanju. 

"Ej, većina stvari mi je malena. Nosim samo tajice i neke tunike i vrtim tih nekoliko kombinacija jer mi se ništa ni ne kupuje. Za što da kupujem, pa kao da negdje idem," govori Anja. 

I jedna i druga su primjetile kako puno više troše na preparativnu kozmetiku - skuplje kremice za lice, serume i losione. Ako ništa, makar ćemo iz ovoga svega izaći lijepe kože.

 | Autor: Privatna arhiva Privatna arhiva

Slijedi li nakon pandemije renesansa glamura?

Anita Balchandani, partnerica u McKinseyjevom uredu u Londonu i direktorica modnog i luksuznog sektora za Ujedinjeno Kraljevstvo i EMEA regiju, u intervjuu na temu mode u postpandemijskom razdoblju govori o tome kako su ljudi shvatili da je odjeća koja je udobna, koja im dobro stoji, u kojoj se osjećaju dobro, i koja je kvalitetna mnogo važnija, posebice s obzirom na živote koje vodimo.

Bez obzira na ležerni trend, Anita predviđa povratak glamura u postpandemisjkom razdoblju, no, on će biti nešto drugačiji. 

"U određenoj mjeri, mislimo da će se vratiti potražnja za proizvodom koji je posebniji i glamurozniji. Izvješća pokazuju kako gotovo 90 posto rukovoditelja industrije smatra da će radni model budućnosti biti hibridan. Ljudi će obično raditi od kuće dva do tri dana, a ostatak u uredu.

"Moglo bi doći do promjenjivog ponašanja, što će podrazumijevati da se ljudi sređuju i više nego prije na dane kada idu van, dok kod kuće njeguju ležerniji stil. Ono što ćemo sigurno vidjeti je da će nova varijanta glamura doći s određenim stupnjem udobnosti," zaključuje Anita.

Mislim da je u pravu. Tko bi se opet vraćao u pete od 10 cm? Napokon smo shvatile da nam može biti i udobno i lijepo, a ti se industrijo pobrini za - glamur.

 

Photo: Privatna arhiva

Komentari 0