Moda

Kako smo zavoljeli tenisice

Tenisice, patike, tike, šuze i sl., zovite ih bilo kojim imenom, no popularnost im ne možete zanijekati. Pošto tenisice današnjice ne predstavljaju nepoznanicu ni na modnoj pisti, a odavno su prerasle svoju originalnu namjenu sportskog rekvizita, potrebno je zagrebati dublje u povijest da bi se opravdao kultni status koji tenisica trenutačno nosi.

Prve tenisice ili jednostavne cipele s gumenim potplatom pojavile su se u SAD-u krajem 19.st. Nazivale su se plimsolls, a vjerovali ili ne, nije postojala razlika između lijeve i desne tenisice, tj, oblikom su bile potpuno identične.

 | Autor: Thinkstock / Spencer Davies Thinkstock / Spencer Davies Pošto su plimsolls postale instant hit, potražnja za novom vrstom obuće nije jenjavala. 1917. američka tvrtka Keds plasira na tržište prve platnene tenisice s gumenim potplatom. Iste godine, još jedna nova američka tvrtka dizajnira slične tenisice namijenjene specijalno za igrače košarke.  Nekoliko godina poslije, mladi srednjoškolski košarkaš kuca na vrata dotične tvrtke u potrazi za prvim poslom. Odmah predlaže nekoliko promjena u dizajnu, među kojima i višu tenisicu za bolju potporu zglobova. Novi model postaje hit i do danas broji preko 600 milijuna službeno prodanih primjeraka. Kao što već i sami pogađate, mladi košarkaš zvao se Chuck Taylor, a dotična tvrtka Converse. Kultne Chuck Taylorice već su u 50-ima postale službeni „dress code“ mnogih škola diljem SAD-a.

Od Njemačke do Japana...

Američka inovacija nije zaobišla ni stari kontinent, iako je poprimila ponešto drukčiji tijek. Nakon završetka prvog svjetskog rata, mladi postolar Adolf Adi Dassler zajedno s bratom Rudolfom osniva Gebrüder Dassler Schuhfabrik (Tvornica obuće braće Dassler). Na Olimpijadi 1928. Adi, i sam nekadašnji sportaš, izradio je obuću mnogim osvajačima medalja i tako postao poznat među sportašim diljem svijeta. Na Olimpijadi 1936. mladi Jesse Owens osvaja četiri zlatne medalje u sprintericama koje je Adi izradio posebno za njega. Adi i Rudolf uskoro postaju članovi nacističke partije, Rudolf aktivno sudjeluje u drugom svjetskom ratu, dok Adi ostaje u Njemačkoj i izrađuje čizme za Wehrmacht . Miroljubivi Adi, u želji da napusti nacističku ideologiju, ulazi u sukob s Rudolfom, te se dva brata i poslovno razilaze. Adi osniva adidas, a Rudolf svojoj tvrtki daje ime Puma. Ostatak je povijest.

Otprilike u isto vrijeme, neposredno nakon završetka drugog svjetskog rata, Kihachiro Onitsuka, bivši vojni oficir, osniva tvrtku za proizvodnju obuće sa željom da kroz sport ojača moral japanske mladeži u ratom razorenoj zemlji. Onitsuka Tiger uskoro postaje najprodavaniji japanski proizvođač sportske obuće, a Tigerice po prvi puta u svojoj karijeri nosi čak i Abebe Bikila, legendarni etiopljanski maratonac poznat po bosonogom trčanju, tj. trčanju bez ikakve obuće.

 | Autor: Thinkstock / Spencer Davies Thinkstock / Spencer Davies Američki san

1963. gospodina Onitsuku posjećuje Philip Knight, mladi trkač i novopečeni diplomirani ekonomist sveučilišta Oregon. Uvjerava ga da u SAD-u postoji veliko tržište za njegove tenisice i uspijeva dogovoriti poslovnu suradnju. Philip Knight, zajedno s legendarnim trenerom sveučilišta Oregon Billom Bowermanom osniva Blue Ribbon Sports. Mlada tvrtka u početku distribuira samo Onitsuka tenisice, no suradnja u idućih nekoliko godina počinje opadati, a Knight i Bowerman odlučuju 1971. pokrenuti vlastiti brend sportske opreme i tenisica. Tvrtku Nike, Inc. nazivaju prema grčkoj božici pobjede, a dizajn danas globalno prepoznatljivog znaka povjeravaju mladoj studentici grafičkog dizajna Carolyn Davidson.

Nakon odigravanja ovih ključnih trenutaka u razvoju tenisice, 70e i 80e godine 20.st. svjedoče nagloj ekspanziji tržišta i pojavi mnogih drugih etabliranih brendova. Pojavljuju se i prvi casual modeli tenisica namijenjeni svakodnevnim aktivnostima izvan sportskih terena. U 90-im godinama tenisice postaju prihvaćene kao odraz stila i modne osviještenosti i do današnjih dana svojom multifunkcionalnošću ne prestaju privlačiti sportaše, modne znalce i entuzijaste.

 | Autor: Jorg Carstensen/DPA/PIXSELL Jorg Carstensen/DPA/PIXSELL Mogli bi smo reći da je skromni komad slijepljene gume i platna s početka priče našao put do svačijeg stopala, a usput i prerastao svoju prvotnu namjenu te evoluirao u kulturni fenomen i statusni simbol. No priča ima i svoju mračnu stranu. Naime, mnogi su ponosni vlasnici ekskluzivnih i skupih tenisica postali meta razbojnika i lopova, a neki su nažalost izgubili i život. Je li se isplatilo zaključite sami, a do tada se nadamo da većina ljubitelja tenisica ipak želi samo udobno hodati, baviti se sportom i dobro izgledati na subotnjoj špici.

Photo: Thinkstock / Spencer Davies

Komentari 0