Moda 02. veljače 2011.

"Enfant terrible" okreće novu modnu stranicu

Pixsell.
1/14

Kolorit boja, prepoznatljiv dizajn, energijom nabijene modne revije, upečatljivi modni detalji - sve to i mnogo više je Juraj Zigman, "enfant terrible" hrvatske mode i jedan od naših najpoznatijih i vodećih dizajnera. Već njegova prva revija na Cro-a-porteru oduševila je podjednako struku, kao i ljubitelje mode. A mladi dizajner nastavlja to činiti i danas.

Prema radu Zigmana ne možete ostati ravnodušni. Njegove kreacije svakim detaljem plijene pozornost, a 27-godišnji dizajner rado revije pretvara u show u kojem uživaju pravi poznavaoci mode, ali i "amateri". Juraja, koji živi i radi u Kostreni pored Rijeke, uhvatili smo u Zagrebu između predstavljanja novog projekta Fashion.hr Industrija i Dore na kojoj je odijevao pjevačicu Tinu Vukov. Unatoč brojnim poslovnim obvezama i umoru od prethodnog izlaska, dizajner je odvojio vremena i s nama u subotu ujutro popio kavu u jednom zagrebačkom kafiću.

Jedan od pionira oživljavanja hrvatske tekstilne industrije

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Najnoviji pothvat ovog aktivnog dizajnera je Fashion.hr Industrija, projekt koji povezuje poznate hrvatske kreatore i uspješne hrvatske tvrtke s ciljem oživljavanja tekstilne industrije. Ljubiteljima mode bit će ponuđen hrvatski brand visoke kvalitete po pristupačnim cijenama. Zigman će u sklopu projekta dizajnirati posebnu kolekciju dječje obuće "cipelice Zigice" za kuću Bambi, te prvi hrvatski sat pod tvrtkom Marli.

"Dobar je to projekt. Surađujemo s firmama koje su ekstra uspješne i koje žele na tržište ići s nečim novim i konkurirati Europi. Odlični su mi ti projekti jer omogućuješ ljudima, koji si možda ne mogu priuštiti dizajnerske komade, da kupe nešto tvoje estetike. Sve u svemu zanimljiv projekt, sve je moguće" komentirao je oduševljeno Zigman.

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Kako Juraj Zigman pripada modnom timu Nivea Cro-a-portera, odmah su počela nagađanja kako priključenje ovom projektu ujedno označava i njegov prijelaz na Dove Fashion.hr.

"Cipelice Zigice za Bambi bit će predstavljene na modnom sajmu koji će se odvijati paralelno s Dove Fashion.hr-om. Ja sam modi kreator koji prodaje svoj rad, to nema veze na kojem fashion week-u izlažem. Meni je bitno da se nešto dešava u struci, a taj projekt je odličan, pa zašto se ne bi priključio", objasnio je nagađanja dizajner koji unatoč novom projektu ostaje vjeran CAP-u.

Dizajneru ovo nije prvi projekt u kojem surađuje s uspješnim tvrtkama modne struke. Ekskluzivne cipele za slovensku tvrtku Peko odlično su prošle, a ubrzo nas očekuje i nova kolekcija za proljeće/ljeto 2011. koja će i dalje zadržati Zigmanov prepoznatljiv stil. Seksi i upečatljive cipele za odvažne žene prate Zigmanove revije na Cro-a-porteru, a ujedno se predstavljaju i na posebnim Pekovim revijama.

"To je veoma uspješan projekt koji ide već tri sezone i svi smo zadovoljni. Ponudili smo nešto što je kvalitetno, drukčije, a ipak prepoznatljivo i naše, a i s cijenama prihvatljivo. Projekt je rađen kao ekskluzivna linija i naravno da su cijene malo drukčije nego inače. Ja sam skroz zadovoljan i mislim da će se sve više nas uključiti. Ja osobno radim i po 16 modela, a to je jako puno za naše tržište. Sad će nova kolekcija biti predstavljena na Cro-a-porteru. Bit će nešto ekstra ludo. Od mene se to i očekuje te idem estetikom koja je prepoznatljiva", najavio je novu kolekciju dizajner.

Tražene cipele prodaju se u Hrvatskoj, ali i u 25 zemalja regije i Europe. Posebna trgovinu Peko, u kojoj se prodaju ekskluzivne kolekcije od Zigmana, Ivice Klarića i modnog dvojca ELFS, otvorena je u Zagrebu u Masarykovoj 19, a upravo je Zigman osmislio interijer atraktivne trgovine.

Zaokret u novi modni smjer

Kolekcija za jesen/zimu 2010./2011. predstavljena na prošlom CAP-u iznenadila je poznavatelje Zigmanovog rada. Bilo je vidljivo kako je dizajner krenuo u novom smjeru.

"Svi su mi rekli kako ih je iznenadio odabir boja na prošloj kolekciji. Ja sam se baš osjećao tako, a htio sam se malo odmaknuti i ići na jednostavnije stvari, napraviti nešto malo drukčije. Nova kolekcija za proljeće/ljeto 2011. ići će također u tom smjeru. To ne znači da će prevladavati slične boje, nego da će biti predstavljeni komadi koji su lakši za svaki dan. Bit će malo više pret-a-porter. Do sad sam više, pogotovo kod prvih kolekcija, bio usmjeren prema haute couture... vidjelo se na njima da su unikatne. Sad to želim ublažiti i prilagoditi ih i drugim ženama, ne samo odabranim", objasnio je Zigman novi modni smjer.

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Zigmanove revije iščekuju se ne samo zbog izuzetnih kolekcija, nego i zbog showa kojeg dizajner voli raditi. Do sada su modnu publiku oduševljavali bubnjari, a zapamćena je ostala spektakularna revija na skrivenoj lokaciji tokom koje su se pistom vozili motori.

"Moram priznati da sam se zasitio tog smjera, želim se malo pročistiti i više dati naglasak na modu. Naravno, također želim ljudima prenijeti emociju kroz neki show. Sigurno će ga opet biti na reviji, ali u ublaženoj verziji. Jer se ja tako osjećam, zbog ničeg drugog. Nekako mi je moda sad krenula u drugom smjeru, a to je super stvar. Razvijam se, ne stojim na istom. Nažalost, Hrvatska ne nudi toliko mogućnosti u razvijanju, ali ja ne želim stajati na jednom mjestu. Jednostavno to imam u sebi i smatram da bi se svaki kreator trebao razvijati, a ne zapasti u kolotečinu zemlje u kojoj živi. Ne smiješ ti zbog toga biti manje kreativan. Dapače, trebaš se više poticati u radu. Uvijek gurati naprijed", pojasnio je svoje viđenje Zigman.

Mali raj u Kostreni

Zigman je jedan od rijetkih dizajnera koji se zbog posla nije u potpunosti preselio u Zagreb. On je ostao vjeran svojoj mirnoj Kostreni pokraj Rijeke gdje živi i stvara svoje izuzetne kreacije.

"Meni je tamo najbolje jer mi je tamo sve -  studio, novi butik u Rijeci, ujedno u Kostreni najbolje radim. U Zagreb često dolazim, mjesečno sigurno oko pet puta zbog posla. Uvijek trebaš za sebe pronaći neki mir u kojem možeš stvarati. Da moram biti u Zagrebu, to bi mi bilo prestresno. Kao kreativac volim imati neki mir. Ja otvorim prozor svog studija i vidim more, ne treba mi više" naglašava Zigman.

Rodno mjesto je napustio zbog studija. Nakon srednje Građevinske škole uspješni dizajner je htio upisati Likovnu akademiju, no kako nije uspio, odlučio se za studij mode.

"Život i sudbina su stvarno super stvari. Da sam upisao Likovnu tko zna tko bi bio sad, što bi radio i bi li sada s tobom sjedio ovdje. Slikarstvo me uvijek zanimalo, komunikacija s ljudima kroz crteže, a moda je zapravo slika u pokretu. Ti oživiš svoju ideju i moda ti daje mogućnost da se tvoja ideja kreće u prostoru."

Boravak u modnom središtu Milanu

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Studirati nije htio u Hrvatskoj, jer objašnjava, ako već želiš studirati modu ideš u jedan od centara mode. S 18 godina upisuje Istituto Europeo del Design u Milanu gdje ujedno provodi narednih pet i pol godina, studirajući i radeći u struci.

"Kad sam došao u Milano nisam znao ništa talijanskog. Prvi sat je bilo crtanje, nakon kojeg mi je došao ravnatelj fakulteta, te mi je rekao da odmah idem na drugu godinu. To mi je bilo super jer sam uštedio novac. Ostali studenti su bili jako ljubomorni. Jako je izražena ona nezdrava zločesta konkurencija", prepričava svoja prva iskustva u Milanu.

Usporedno sa studiranjem Zigman je počeo raditi, a upravo ta iskustva ubraja u najdraža. Zajedno s profesorom Giorgiom Correggiarijem radio je na brojnim projektima koji nisu bili samo vezani uz modu. Bavio se interijerima, postavljanjem izložbi, a ujedno je s jednom gostovao u Japanu.

"To mi je bilo odlično iskustvo jer sam radio na brojnim različitim stvarima, poput grafičkog dizajna. To mi je puno koristilo, možda čak više nego sam fakultet."

Milano nije "modno" med i mlijeko

No život u talijanskoj modnoj metropoli sve je samo ne lagan i glamurozan. Zigman naglašava kako većina ljudi ima predrasude kada je život i rad u Milanu u pitanju. Ne samo da je izuzetno skupo, nego mladi dizajneri često nisu sposobni svojim predanim radom i talentom zaraditi za život.

"U Italiji sam dosta radio, čak i previše. Ljudi su u zabludi da je tamo sve super i da je modna industrija za mlade odlična prilika koja ti pruža veliku šansu. No to je jedan krug koji se stalno ponavlja. Završiš fakultet, zaposliš se negdje na staž na šest mjeseci, odradiš ga za džabe i onda kad ga trebaš produžiti, dobiješ otkaz. Teško je zaraditi i teško je opstati. A da ne pričam koliko je skupo. Potrebna ti je velika količina novca za napraviti vlastitu reviju", objašnjava radišni dizajner.

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Milano je za dizajnera bila velika škola koja ga je naučila kako funkcioniraju međuljudski odnosi u modnom svijetu, ali ga je i poučila da se ne smije dati potkopati. Na koncu je Zigman odlučio ostaviti iza sebe Milano i sreću potražiti u Hrvatskoj. Dizajneru je konstantni stres i nemogućnost zarade novca jednostavno postalo previše. Zaželio se mira kojeg je pronašao u svom utočištu Kostreni.

"Vani su nikakve plaće. Stanovi su užasno skupi, totalno drugi svijet. A stres nema poštovanja. Vani je biznis. Ne kažem da biznis nije lijepa stvar - biznis može biti super. No meni je bilo previše stresa. Nisam mogao. Vratio sam se i ovdje je sve krenulo."

Nakon povratka u svoj rodni grad, majka mu je predložila da se prijavi na Fashion Incubator, na kojem odnosi pobjedu i predstavlja prvu reviju na Cro-a-porteru. On je jedan od rijetkih dizajnera koji su već prvom revijom oduševili podjednako i modne znalce i amatere.

Zbog čega trgovine nabijaju velike cijene?

Pita se podjednako i Zigman, koji naglašava kako nisu jednake cijene u njegovoj vlastitoj trgovini u Rijeci u sklopu kompleksa Terminal kao u drugim trgovinama gdje se prodaju njegove kreacije ("Kuća hrvatskog dizajna" Tkalčićeva 73, Zagreb, "Modni kantun" Zlatarska 3, Dubrovnik i "Think Pink" Kružićeva 6 Split).

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell "Užasno sam ogorčen kako funkcioniraju naše trgovine koje prodaju hrvatske kreatore. Ja otvoreno pričam o tome i oni to znaju. Mislim da je sramotno da ako hrvatski dizajneri žele prodati robu u nekom dućanu idu s takvih cijenama zbog samih dućana. Naime, trgovine na cijene nabijaju 123 posto. Onda zamisli koliko je moja realna cijena, a kolika je njihova marža. To je sramota", objašnjava dizajner.

Zigman naglašava da se on ubraja u jeftinije hrvatske dizajnere. Smatra da ne nabija cijene, nego da kupcu prezentira one realne u koje je uračunat materijal, njegov trud, vrijeme i sam brand. Tako primjerice, možete posjedovati Zigmanovu jaknu za 1500 do 2000 kn, biti vlasnik haljine već od 1000 kn pa nadalje, a osvježiti svoj styling otkačenom torbom već za 500 kn.

Dizajner materijale nabavlja u Hrvatskoj i Italiji, a koje koristi ovisi od kolekcije do kolekcije. Vjerovali ili ne, u njegovom radu, koji se na revijama prezentira u čak 40 do 50 izlaza, sudjeluje samo njegova majka i jedna "šilica". Kada je inspiracija u pitanju, Zigman objašnjava kako ona jednostavna dođe, čak i dok traži materijal. No nije rijetkost da dizajner ode u kupnju materijala s jednom idejom, a tek kada ga vidi ispred sebe mu neka druga padne na um.

Velika pažnja pri izradi modnih detalja

Zigman je poznat po tome što u svom radu veliku pažnju poklanja modnim detaljima – torbe, cipele, nakit pa čak i čarape. Za njega su to sve sastavni dijelovi stila i tek s njima je styling kompletan.

"Mislim da je veoma bitno da žena ima dobru torbu, cipele, da sve to ima početak i kraj. Meni je nezamislivo da napravim reviju na kojoj nema torbi ili narukvica, ili nešto od detalja. Na kraju krajeva žena će kupiti tvoju haljinu i uvijek će uz to kombinirati neku narukvicu, torbu i slično. Moraš im ponuditi svoj total-look, ako želiš da sve kombiniraju. Naravno, na kraju ona radi što hoće sa svim, ali treba ipak ponuditi cijeli paket." objašnjava svoj način rada Zigman.

Za razliku od nekih svojih kolega, Zigman svoje kreacije u niti jednom pogledu ne prilagođava željama kupaca. Kraća ili duža haljina – uzima se samo onakva kakvu je vidi sam kreator.

"Svoje kreacije ne prilagođavam željama, nisam ja 'šilica'. Imaš što imaš. Ako ti se sviđa, sviđa ti se, ako ne, onda odeš kod neke tete koja će ti skrojiti haljinu kakvu ti želiš. To sam odavno 'otpilio'. Nisam uvjetovan tuđim željama."

Jacobs, Citroen DS3, Philips, Jadran čarape, Nivea...

.  | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell ..projekti su na kojima je uspješno radio ovaj mladi dizajner. Na kojem god projektu radio, Zigman uvijek uspijeva zadržati svoju prepoznatljivu estetiku bez da se ponavlja ili gubi na intenzitetu. Dizajner naglašava da je to zato jer se svakom projektu daje maksimalno.

"Mrzim kad mi ljudi govore da se trošim. Ja se ne mogu potrošiti. Meni je sve predivno i uživam u radu. Idem za tim da u svemu što radiš moraš dati maksimum", odao je tajnu svog uspjeha.

Dizajner je ujedno najavio i novi projekt, čije detalje nije htio odati. Riječ je o izradi kostimografije za jedno poznato hrvatsko kazalište. "No bit ćete na vrijeme obaviješteni", tajanstveno se smiješi Zigman.

Na pitanje koji projekt mu je bio najdraži i ujedno najveći, bez razmišljanja dizajner odgovara: "Juraj Zigman".

"Ja kao kreator, ono što ja predstavljam. Ja sam sebi uvijek najveći projekt. I sve što je vezano uz mene je dio tog projekta. Ne bih izdvajao niti jedan posebno jer me toliko toga još čeka."

Moda je biznis, moda se troši

Već i u Milanu Zigman je naučio da je moda prvenstveno biznis, ona je tu da se troši i razvija. Naglašava kako su mladi ljudi u nekim stvarima isključivi i previše glorificiraju modu.

"Uvijek govore: 'meni nije bitno da se nešto proda.' Ako te nije briga, onda ne znaš ništa o tom poslu, ne znaš što je moda. Moda se troši, kupuje, prodaje. To je biznis. Ako ideš s vodiljom da ti nije bitno da nešto prodaš, onda nećeš ići dalje. Onda nisi dobar kreator, onda si kostimograf", objašnjava dizajner.

Kada su njegove hrvatske kolege u pitanju, cijeni one dizajnere koji ulažu u sebe, napreduju, mijenjaju se i "bildaju" svoj brand. Nada Došen, Xenia Design, Robert Sever, I-gle, Amarie, Boudoir, samo su neka od imena koje je Zigman nabrojao u razgovoru. Od stranih cijeni one kreatore koji su ostavili traga u knjigama, poput Cavallija i Yamamota.

Rođen za strano modno tržište

Zigmana često pitaju zašto svojim kreacijama ne potraži sreću u inozemstvu. Dizajner objašnjava kako će otići 'van' jer zna da je rođen da tamo nešto napravi svojim radom. Čini mu se da je u Hrvatskoj sve prošao. Mada je dobivao par ponuda za predstavljanje svog rada, dizajner objašnjava da još nije došao pravi trenutak, niti su svi strani modni događaji na nivou. Ujedno naglašava kako je za odlazak u inozemstvo potreban novac koji diktira mnogo stvari u modnom svijetu.

"Ali nećemo se obeshrabriti. U Italiju se ne bih vratio, samo u shopping. Vjerojatno New York ili Pariz. New York mi je 'napet' i htio bih se upustiti u tu avanturu."

U životu dizajnera veliko mjesto zauzima i glazba. Puno vremena provodi slušajući ju. Ona ga ujedno i inspirira. Objašnjava da nema omiljeni žanr, nego da mu je bitno da ga nešto ispuni. Veliki je ljubitelj kina i filmova. Naglašava kako obožava art filmove, a u najdraže mu se ubrajaju "Sve o mojoj majci" redatelja Pedra Almodovara te "Amadeus" Milosa Formana.

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Na pragu promjena

Zigman naglašava da je do sada zadovoljan kako su se stvari za njega odvijale. No osjeća da je došlo vrijeme za promjene. Možda će njegov rad krenuti u nekom drugom smjeru, no bez obzira na to on će uvijek biti vjeran sebi i svojoj vlastitoj viziji.

"To što smo na Balkanu ne znači da se trebamo Balkanu prilagođavati. Treba raditi za svijet. Pucaj na veliko. Bez obzira gdje živiš, pucaj da si najbolji. Onda ćeš napraviti nešto dobro", za kraj poručuje Juraj Zigman.

U galeriji detaljnije pogledajte raj Juraj Zigmana...

Komentari 0