Kada je modni brend Celine, za glavno lice svoje najnovije kampanje, objavljene prije mjesec dana, angažirao veliku američku spisateljicu u sada poodmakloj dobi, Joan Didion, ostali smo iznenađeni.
Kako bi istražili fenomen pojave modela treće životne dobe i osvrnuli se na međuodnos mladih i starih modela, kao i na način na koji modni svijet doživljava proces starenja, popričali smo s Tihanom Harapin Zalepugin, najvećom hrvatskom modnom ikonom te dizajnerima Zoranom Mrvošem i Igorom Dobranićem.
Pripada li moda mladima?
Iako se može činiti da modni svijet ne poznaje žene u kasnoj drugoj i trećoj životnoj dobi, Tihana ističe kako to definitivno nije tako. Ona smatra da modni svijet itekako poznaje i uvažava žene bilo koje životne dobi. Međutim, ističe kako je logično da se za plasman i reklamiranje proizvoda koriste osobe koje se time bave, koje su u godinama kada izgledaju fotogenično, zanimljivo i poželjno. Na pitanje možemo li konstatirati da je modna industrija opsjednuta mladošću, Tihana daje jasan odgovor:
“Mislim da je stvarnost opsjednuta mladošću! Mediji samo odgovaraju na upite kako ostati mlad. Upravo ovih dana krenut će sila novih preparata, načina i kampanja s odgovorima kako skinuti kilograme koje ste nabacili preko zime. Kako ispod proljetnog sunca ili na ljetnoj plaži izgledati mladoliko i zamamno. Mislim da mediji u tom smislu nameću imperativ mladosti čak i više nego što stvarna žena to želi. Modna industrija mora biti inspirativna i pronalaziti nove ideje jer to se od nje očekuje.“
Pitali smo našu sugovornicu, osjeća li kao da društvo preferira i nameće ideal ženske ljepote koji podrazumijeva izrazito mladu žensku osobu. Tihana smatra da to ovisi o tome koliko ste sigurni u samoga sebe, koliko volite i cijenite lik koji gledate u ogledalu. Ona polazi od sebe. Iako svjesna svojih godina i bora, ne vidi razloga za tugu. Kaže kako ima svoju prošlost, uživa u sadašnjosti i nada se zanimljivoj budućnosti. Ne tuguje nad slikama gdje je bez bora. Mnogi na društvene mreže konstantno stavljaju fotografije iz mladosti. Smatra kako je to pogrešan pristup životu, jer upravo to stvara nepotrebnu silnu težnju da se ostane mlad. Žene su se od pamtivijeka uređivale i njegovale, ali danas ponekad postaju opsjednute, ističe. Nije sigurna jesu li to nametnuli društvo, mediji i moda, ili one same ne žele priznati gdje su.
Zanimalo nas je što Tihana misli o potezu brenda Celine. Odgovorila je kako to nije ništa novo i nepoznato. Međutim, ne vjeruje da će takav način postati pravilo. I kod nas se ponekad modeli novih kolekcija snimaju na ženama koje su starije ili plus size, objašnjava Tihana koja je i sama nedavno bila u kampanji modnog dvojca Link by Ogi&Mrvoš. Naglašava kako je upravo u toj kampanji poruka dobro prihvaćena: u našoj odjeći bit ćete svoji, bez obzira na životnu dob. Ipak, dodaje kako se za kampanju koja će se objaviti u modnim magazinima ili plakatima, koriste uglavnom atraktivnije scenografije, modeli, rasvjeta i tako dalje, kako bi se privukla pažnja.
„Svrha modne fotografije je da privuče, a osoba sama će u ponudi odabrati ono što odgovara njoj. Glavno da je ušla u trgovinu“, objašnjava Tihana.
Dobna granica ne postoji, kao ni stilska
Na pitanje, postoji li zaista dob do koje se neka žena može baviti manekenstvom, Tihana je odgovorila kako manekenstvo smatra apsolutno jednim životnim periodom, ali nikako i trajnim pozivom. Jer za ozbiljan pristup tom zanimanju, djevojka mora biti na raspolaganju skoro čitave dane, mora putovati, odlaziti na castinge, snimanja, revije. Posao se ne dobiva preko kompjutera i ne može istovremeno biti žena, majka i model. To se događa vrlo rijetko, i radi se o iznimkama. Uostalom, čemu školovanje, ako nije priprema za onaj drugi, trajniji dio života, kaže Tihana. Pojašnjava, kako modeling traži slobodu, a život uz obitelj je nešto sasvim drugo. Barem bi tako trebalo biti.
O tome što znači oblačiti se u skladu s godinama, Tihana smatra kako je to misao koju bi mnoge žene trebale izbaciti iz svoje glave, pa ne bi nepotrebno nabacile još koju godinu više. „Naravno da žena u godinama ne može na sebe staviti minicu poput mlade djevojke, mada se nažalost i to događa, i tako odlaziti na posao. Ali to ne znači da u određenim godinama mora odijevati one smiješne dužine malo ispod koljena, da ne smije nositi hlače, da mora imati čarape isključivo u boji kože, pa još "glanc“, da nekoliko sezona nosi isti kaput čija dužina apsolutno više ne odgovara trendu i čak suknji koju je kupila po novim pravilima. Žene još uvijek robuju postotku čiste vune i sličnih elementa u materijalu, a ne zapažaju kroj koji je davno završio svoj životni vijek. Protivnik sam tzv. "bapskog" odijevanja i tu si ne mogu pomoći, što ne znači da treba pretjerati u smjeru mladosti, koji može biti i smiješan“, objašnjava Tihana.
Popričali smo i s dizajnerom Zoranom Mrvošem koji sa svojom kolegicom Ogi Antunac sačinjava brend LINK. Njihova kolekcija za proljeće/ljeto 2015. s Tihanom, posveta je ženi koja poštuje i živi modu, odgaja generacije i pronalazi modele nestvarne ljepote. No, prvenstveno ona otkriva tajnu vječne mladosti. Kada smo kontaktirali Zorana kako bismo mu postavili par pitanja u svezi ovog članka, on je reagirao sa iznenađenjem. Istaknuo je kako smo već treći slučaj u zadnjih tjedan dana, koji mu postavlja pitanje na temu modela treće životne dobi.
“Kada smo Ogi i ja prije šest mjeseci davali izjave na ovu temu, nitko nije obraćao pozornost na nas je to hrvatski proizvod. Čim neki strani brend poput Celine objavi takvu kampanju, automatski svi počinju pričati o tome“, rekao nam je Zoran.
Dizajnera zapravo takvo stanje ljuti. Upitali smo ga koji je bio osnovni motiv da Ogi i on angažiraju Tihanu za svoju kampanju. Objasnio je to time što je LINK iznimno aktivan na inozemnom tržištu, na kojem njihove proizvode kupuju žene u dobi od 30 do 80 godina. To su sve redom žene koje ne žele dosadne klasične komade, a u našim trgovinama se većinom upravo takvi komadi nude ženama u starijoj dobi. On se zapravo ne slaže s Tihanom koja ne smatra da su žene u trećoj životnoj dobi zakinute.
„Tihana je hrabra i ne se boji se poigravati s modnim komadima. To je upravo ono što treba ženama kako bi se dobro osjećale - malo više hrabrosti“ objašnjava Zoran i zaključuje kako dizajneri dizajniraju za manekenke i stoga ih uvijek razveseli kada ih kupci pohvale jer rade komade i za žene koje nisu taj tip. Za kraj smo pitali Zorana, planira li LINK nešto slično u budućnosti, kao što je bio projekt s Tihanom. Objasnio je kako ne zna. „Možda nam sljedeće lice kampanje bude plus size model ili nešto skroz drugo. Teško je reći“, rekao je Zoran. Što god ovaj brend odluči, sigurno smo da će biti odlično jer ovakvi potezi ih svakako čine izuzetkom u modnom svijetu.
Moda ima veze sa stilom, ne s godinama
Dizajner Igor Dobranić je također bio odličan sugovornik. Hrvatski Alber Elbaz za svoju kampanju jesen/zima 2013/14. angažirao je 55- godišnju Zvončicu Vučković koja je i dalje veoma uspješan model, a za zadnju kampanju jesen/zima 2015. angažirao je mladu manekenku iz Talia model agancije Lanu Petanić te stariju glumicu Nadu Abrus. Izborom mlađeg i starijeg modela, namjera mu je bila dokazati da neki odjevni predmet može izgledati jednako dobro na mladom tijelu, ali i na onom starijem. Kaže kako su reakacije s međunarodnih sajmova odlične i kako su svi oduševljeni tim spojem. O tome koja je njegova osnovna intencija u odabiru starijih modela, odgovorio nam je vrlo jednostavno: „Smatram da moda nema veze s godinama, nego sa stilom“. Objasnio nam je kako upravo životno iskustvo čini osobnost.
Njegovo mišljenje je da je guranje žena treće životne dobi u drugi plan, više lokalni problem nego globalni. On je kao i LINK, također veoma prisutan na stranom tržištu, na kojem ističe kako postoji veći broj žena koje hrabro odabiru modne komade i ne povode se za onim što nalažu modni brendovi koji propagiraju isključivo mladost i brzu izmjenu trendova. „Moje klijentice na stranom tržištu nisu zainteresirane za komade koje će iznositi u jednoj sezoni. Žene koje su sigurne u sebe neće se osjećati loše ako vide primjerice H&M- ovu kampanju na kojoj se nalazi djevojka od 25 godina“, objašnjava Igor. Na pitanje kako možemo promijeniti stvari na lokalnoj razini, rekao je da je tajna upravo u tom inzistiranju na važnosti stila, a ne mode. Ovim stavom, Igor je zapravo oživio filozofiju najutjecajnije žene modnog svijetu, koja je do kraja svog života izgledala besprijekorno. Pritom, naravno mislimo na veliku Coco Chanel i njenu poznatu rečenicu: „Moda je prolazna, stil je vječan“.
Kada je britanski brend Debenhams prije gotovo pet godina objavio kampanju s tri trendy looka – power, casual i party te za potrebe iste, angažirao žene srednje dobi, modni svijet nije ni trepnuo. Uz pomoć tada 66-godišnje Valerie Pain, 52-godišnje Caroline Josling i 41-godišnje Maxine Smith, žene srednjih godina su se po prvi puta našle u ulogama modela u jednoj modnoj reklamnoj kampanji. Nadalje, najstariji britanski model, koji je krasio naslovnice Voguea, Harper Bazaara i Vanity Faira, Daphne Selfe, stavlja se u kategoriju nečeg neuobičajenog. Iako je ova krasna 86 – godišnjakinja, najbolji dokaz da starenje dolazi uz veliku dozu gracioznosti i stila, žene druge životne dobi i pogotovo one treće, i dalje su na marginama mode, ali i stvarnosti. Jedino je Celine donekle pomaknuo stvari. Tu svakako ne možemo zanemariti i naše domaće snage LINK i Dobranić, ali i žene poput Tihane. Ono čemu se možemo nadati jest da će ova priča ostati malo duže u fokusu medija, ali i da će biti više žena koje se osjećaju dobro u svom tijelu bez obzira na godine.
Slike detaljnije pogledaj u galeriji...
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.