Moda 28. kolovoza 2013.

Chanel - brend koji stvara modnu klasiku

Guliver Image/Getty Images.
1/47

Postoje tri francuska imena iz 20. stoljeća koja će ostati upamćena: Charles De Gaulle, Pablo Picasso i Coco Chanel. Coco je ostala zapamćena po svom parfemu Chanel No.5, maloj crnoj haljini, a ponajprije po velikoj modnoj industriji Chanel koju je i osnovala.

 | Autor: © Lipnitzki / Roger-Viollet © Lipnitzki / Roger-Viollet

Gabrielle Chanel rođena je 1883. godine na jugu Francuske u mjestu Saumuru. Nakon majčine smrti, otac je napušta te Gabrielle odrasta u samostanu. Redovnice su je upoznale s vještinom šivanja, iako je mnogo više o tom zanatu naučila tijekom školskih praznika koje je provodila sa svojim rođacima. Nitko tada nije mogao slutiti da se u njezinim rukama krije velik talent kojim će revolucionarizirati žensku modu. Osim zanata, iz samostana je ponijela inspiraciju za simbol svog brenda, dvostruko C. Naime, vitraži na prozorima u sirotištu imali su sličan ukras koji je kasnije inspirirao Gabrielle.

 | Autor: © Condé Nast  Corbis © Condé Nast Corbis

Nadimak Coco slavna francuska dizajnerica navodno je dobila za vrijeme kratke pjevačke karijere u kabareima, prema jednoj od pjesama koju je izvodila. Nedugo nakon toga upoznaje polo igrača Arthura Edwarda Capela, poznatijeg kao Boy Capel, koji je bio toliko oduševljen s Coco da joj je odlučio otvori vlastitu trgovinu šešira. Iako je u svom životu imala mnogobrojne veze i ljubavnike, Capela smatraju za ljubav njenog života. Često je uzimala njegovu odjeću i prepravljala je za sebe. Kako je on bio polo igrač, majice koje je nosio na polo bile su mekane, lagane, sašivene od džerseja, i nije bilo uobičajeno nositi ih u svakodnevnom životu.

 | Autor: Photo Jean Moral © Brigitte Moral Photo Jean Moral © Brigitte Moral

''Žena bez parfema je žena bez budućnosti''

Četiri godine nakon otvaranja prodavaonice šešira, Boy Capel gubi život u prometnoj nesreći. Coco teško podnosi tu situaciju i seli na Jug Francuske gdje 1921. gdje započinje suradnju s parfem majstorom Ernestom Beauxom. Zajedno su kreirali poznati parfem koji do danas nije izgubio na značaju: Chanel No.5, koji je ime dobio po broju za koji je Coco smatrala kako joj donosi sreću. Ovaj parfem proslavila je holivudska diva, Marilyn Monroe sa svojom čuvenom izjavom da u krevetu nosi samo Chanel No.5. Koliko je ovaj parfem tražen, govori činjenica da se u svijetu danas svake minute proda jedan primjerak.

 | Autor: Richard Avedon, Patrick Demarchelier, Michael Ochs Archives/Getty Images Richard Avedon, Patrick Demarchelier, Michael Ochs Archives/Getty Images

Coco se između ostalog proslavila odijelom koji se sastoji od suknje do koljena i sakoa. Inzistirajući na udobnosti i posudivši elemente iz muške mode, njezine kreacije bile su revolucionarne za ono vrijeme. Poznatu jaknu nalik vesti predstavila je 1925. godine. Godinu dana kasnije stvara još jednu bezvremensku kreaciju, po kojoj je većini i poznata: čuvenu malu crnu haljinu. Coco se među rijetkima odlučila za crnu boju, a obje kreacije prisutne su u svakoj Chanelovoj kolekciji i danas. Većina Chanelovih modela imala je moć trajne mode i nisu se mnogo mijenjali iz godine u godinu. 

 | Autor: Photo Serge Lido Photo Serge Lido

''Moda koja ne doseže ulice nije moda''

Kao modni buntovnik, odbijala je odijevati žensku odjeću koja je do tada uvijek bila neudobna, te je prva žena koja je počela nositi hlače i zaslužna je za uvođenje istih u žensku modu. Počela je nositi muške sakoe i jakne od tvida, što joj je također bila inspiracija za kasnije kreiranje poznatih Chanel sakoa koji su bili namijenjeni ženama koje rade. Željela je pokazati kako moda prije svega treba ići u prilog ženama kako bi se osjećale udobno u odjeći koju nose.

 | Autor: Guliver Image/Getty Images Guliver Image/Getty Images

Do tada su sakoi bili bogati, prenaglašeni, s velikim reverima različitih oblika, dok je poznati Chanel sako je neobično jednostavan, fleksibilnog materijala s okruglim vratom bez kragne ili revera. Tvid, džepovi ukrašeni gumbima s dvostrukim C osvojili su brojne žene, a i danas je takav sako jedan od najtraženijih. Mnogi brendovi su kasnije imitirali ovaj kroj, a slične ili skoro identične sakoe možemo pronaći i u buticima diljem svijeta. Iako novi brendovi neće odati počast Coco za kreiranjem ovog bezvremenskog sakoa, modni znalci će uvijek za isti kazati: sako Chanel stila.

 | Autor: © Photo Philippe Garnier / Elle-Scoop © Photo Philippe Garnier / Elle-Scoop

''Moda je arhitektura – riječ je o proporcijama''

Coco je svojim talentom i kreacijama uspjela prijeći sve barijere i bila je žena koja je zauzela mjesto u dominantno muškom poslu. Modi je dala viziju koju je ona željela, te je smatrala da odjeća nije status nego praktičnost koja ženi treba dopustiti i omogućiti da vodi aktivan život, a ne da je ograničava, kako je to do tada bio slučaj s neudobnim korzetima i nepraktičnim dugim suknjama koje su tada bile modna esencija. Žene širom svijeta danas svakodnevno koriste i nose njene kreacije i izume, iako toga nisu ni svjesne. Za malu, crnu haljinu znaju svi i ona je esencijalni komad garderobe svake žene koja se može nositi na mnogo načina i u mnogo prilika. 

 | Autor: © All Rights Reserved © All Rights Reserved

Prugice na majicama poznatije kao mornarski uzorak, proslavile su pin up djevojke prvom polovinom prošlog stoljeća, a uzorak se u modu vratio 80-ih godina, te je već posljednjih nekoliko godina prisutan na modnoj sceni. I dok većina danas uživa u odjeći mornarskog stila, i ne sluti da je Coco u modu prenijela dašak mornarskog stila. Osim toga, do tada su žene čuvale svoju bijelu, aristokratsku kožu i sakrivale od sunca, a upravo je Coco pokrenula trend sunčanja i tamnjenja kože jer je bila jedna od prvih žena koja se sunčala. Doduše, taj trend nije toliko zaživio u tom periodu koliko je danas prisutan.

 | Autor: © Gaumont-Pathé Archives © Gaumont-Pathé Archives

Gubitak popularnosti u Parizu

Početkom Drugoga svjetskog rata modna kreatorica zatvorila je svoje dućane jer je vjerovala da nije vrijeme za modu. U to su joj vrijeme mnogi zamjerali ljubavnu vezu koju je imala s njemačkim časnikom i nacističkim špijunom Hansom Guntherom von Dinklageom, a veza je nanijela mnogo štete njezinom ugledu. U Švicarsku se Coco preselila 1945. godine, da bi se devet godina kasnije vratila u Pariz i ponovno krenula u nove modne pothvate.

 | Autor: Guliver Image/Getty Images Guliver Image/Getty Images

ada je smatrala da je u poslu bilo previše muškaraca koji nisu znali raditi odjeću za žene. Njezina nova kolekcija nije imala mnogo uspjeha među Parižankama jer joj još uvijek nisu oprostile što je imala nacističkog časnika za ljubavnika, ali to nije značilo da je uspjeh izostao. Svoje poklonice pronašla je u Amerikankama koje su poludjele za njezinom kolekcijom, a ženama je tada predstavila kratki kaput i zvonolik rub hlača.

 | Autor: © CHANEL / Photo O.S. © CHANEL / Photo O.S.

Modna kuća Chanel je 1955. godine predstavila kožne torbice s lancima zlatne boje. Ova torbica je sinonim klasičnog komada, bezvremenska je i nikada nije izašla iz mode. Esencijalni je komad svake žene koja si je može priuštiti, te je također bila predmet imitacija raznih modnih kuća i brendova. Coco se nakon uspjeha ponovno vratila u Švicarsku gdje je provela svoje posljednje dane. U dobi od 87 godina u gradu Lausanne, 1971. godine umire. U istom je gradu pokopano njeno tijelo, a grob nadziru pet kamenih lavova. Coco je rođena pod znakom Lava te lav simbolizira moć koju je ostvarilo njeno modno carstvo.

 | Autor: Gulliver Image/Getty Images Gulliver Image/Getty Images

Novo ruho Chanela

Više od deset godina Chanel stagnira, a zatim na scenu stupa Karl Lagerfeld 1983. godine. Dolazi na mjesto glavnog dizajnera za Chanel, istovremeno radeći i za modnu kuću Fendi. Karl je izmijenio suštinu Chanelovog dizajna i većinu onoga za šta se Coco zalagala: prvenstveno jednostavnost i funkcionalnost.

 | Autor: Guliver Image/Getty Images Guliver Image/Getty Images

Jednako buntovan i pomalo arogantan, predstavio se svijetu visoke mode kao vrhunski profesionalac i klasičan Chanel pretvorio u modernu eleganciju s notom eskscentričnosti. Revije Chanela su zahvaljujući Lagerfeldu postale najpopularnije od svih koje se vide na modnim tjednima. Teatralnost i dramatičnost je karta na koju Lagerfeld uspješno igra već godinama, održavajući modnu kuću Chanel i dalje među najznačajnijima na svijetu.

 | Autor: Hendrik Ballhausen/DPA/PIXSELL Hendrik Ballhausen/DPA/PIXSELL

Svake sezone predstavlja Chanelov sako na novi način, unošenjem intenzivnih boja, predimenzioniranih bisera kao vodećih detalja, torbe dobivaju također novo lice, a taj pomalo otkačeni dizajn osvaja svjetske ljubiteljice mode na prvi pogled. Lagerfeld također podiže prašinu i svojim stavovima i izjavama u medijima, ponajviše 90-ih godina kada je koristio pravo krzno i na sebe navukao gnjev ljubitelja životinja. Sav taj gnjev u njemu nije izazvao nikakvu reakciju, te je samo hladno izjavio kako od pamtivijeka postoje lovac i lovina i ne razumije zbrku oko podijele tih uloga. Ekscentričan, uvijek sa sunčanim naočalama na licu i kožnim rukavicama na rukama, stvara današnju modu s lakoćom.

 | Autor: Gulliver Image/Getty Images Gulliver Image/Getty Images

Chanel industrija obuhvaća modnu kuću, tekstilnu proizvodnju, laboratorije parfema i radionice nakita. Svojim klijenticama nudi potpun izgled, od odjeće i obuće, do nakita, šešira i mirisa. Coco Chanel postavila je nove modne standarde i njegovala klasičan, ali udoban stil, a Karl Lagerfeld uspješno nastavlja takvu tradiciju. Jedna od najslavnijih izjava prve dame mode bila je kako moda izlazi iz mode, ali stil ostaje vječan, a upravo to je vodeća odlika modne kuće Chanel.

U galeriji detaljnije pogledajte fotografije...

Komentari 0