Moda

Brend DeLight Ivana Friščića sinonim je za odlična odijela, a njegove kapute dame obožavaju. Popričali smo s dizajnerom

  • Dizajner Ivan Friščić brend DeLight je pokrenuo još dok je radio kao stilist
  • Objasnio je to potrebom za kvalitetnim i lijepim odjevnim komadima, a u svojem je planu uspio. O DeLightovim odijelima možemo čuti samo najbolje, od svih koji ih nose
  • I ove je zime predstavio novu kolekciju svojih kaputa (koji također imaju malu vojsku obožavatelja), a mi smo s Ivanom popričali o svemu i svačemu, naravno vezano uz modu

1. Kako ste započeli karijeru stilista i što vas je privuklo ovom zanimanju? Kako je nastao DeLight?

- Karijeru stilista započeo sam planirano – isproducirao sam nekoliko editorijala, pripremio si book i pokušao naći redakciju, što je prije dvadeset godina praktički bio jedini način na koji se moglo graditi karijeru stilista. Govorimo o vremenu kad nije bilo društvenih mreža niti tolikog utjecaja online medija. Ispostavilo se da je to bio idealan put jer sam vrlo brzo dobio prvi stilistički posao, u magazinu Story. Zahvaljujući booku i poslu u časopisu s nepunih devetnaest godina, preskočio sam “klasično” asistiranje starijim kolegama, iako sam istodobno s časopisom počeo raditi s kolegom Trbovićem koji mi je bio svojevrsni stilistički mentor od kojeg sam najviše naučio o poslu i organizacijskom aspektu pripreme odjeće i stajlinga za snimanja, na čemu sam mu beskrajno zahvalan.

Nakon početnog zaleta, karijeru sam razvijao znatno staloženije i smislenije – gradio sam svaki korak i kontakt istodobno studirajući. S vremenom se posao razgranao na reklame, shopping centre i televiziju te sam se etablirao u raznim segmentima modnog stylinga koji je dio mog života i danas iako u znatno smanjenom obliku zbog DeLighta koji zauzima glavninu mog vremena. Brend je nastao uglavnom iz potrebe. Potrebe da za snimanja upotrebljavam predivne, fino izrađene komade odjeće od najfinijih prirodnih tkanina kojih je u jednom trenutku počelo nedostajati na tržištu. Naime, u poplavi brze mode prije desetak godina zatvorena je velika većina kvalitetnih stranih brendova i teško smo uspijevali pronaći iznimno kvalitetne komade koji su se uklapali u stilističke koncepte koji su tada bili u fokusu. Ukratko, tako je nastao DeLight – iz potrebe za lijepom odjećom izrađenom od najfinijih prirodnih tkanina, što je ujedno i jedan od stupova na kojima je izgrađen brend, uz besprijekorne krojeve i vrhunsku ekspertizu izrade.

 | Autor: Sandra Šimunović/Pixsell Sandra Šimunović/Pixsell

Što smatrate svojim prepoznatljivim stilom ili “potpisom”?

- Potpis ili prepoznatljivost brenda stoji u pročišćenoj estetici, jednostavnoj silueti i luksuznim prirodnim tkaninama. S ponosom mogu ustvrditi da klijentice to prepoznaju i uvijek nam se ponovno vraćaju jer DeLight kvaliteta zaista postoji. S aspekta odjevnih komada koje proizvodimo – odijelo. Odijelo je komad za koji je DeLight postao sinonim. Uspjeli smo se na tržištu prometnuti u adresu broj jedan s tim odjevnim komadom, a ujedno smo i prva hrvatska dizajnerska kuća koja u fokus stavlja odijelo koje čini okosnicu svake kolekcije. Klijentice to prepoznaju te smo postali neizostavna adresa u Hrvatskoj, a i šire, kada traže svoje idealno odijelo, bilo za poslovne prilike, svadbe, krizme, mature, dodjele diploma ili promocije bilo koje druge vrste. Nato sam izuzetno ponosan.

Koji je najtraženiji i najprodavaniji dio svake kolekcije? Najtraženiji komad jest upravo odijelo, ako govorimo na godišnjoj razini. A govorimo li o sezonskom proizvodu, onda je to svakako kaput koji je apsolutni bestseller od rujna do kraja veljače. Kaput je, uz odijelo, drugi komad za koji smo praktički postali sinonim. Kaput Andrej koji se veže u struku trenutačno je najtraženiji odjevni predmet u trgovini, naročito nakon što smo objavili kampanju s Bojanom Gregorić Vejzović. Baza cijele kampanje jest kaput Andrej koji smo ove sezone izradili u neutralnijim zemljanim tonovima te nijansama crne, sive i smaragdnozelene.

Gdje pronalazite inspiraciju za kreiranje?

- Inspiraciju za sve svoje kolekcije pronalazim u klijenticama, ženama koje susrećem svakodnevno u dućanu. S obzirom na to da ja nisam samo dizajner već aktivno sudjelujem u prodaji, ali i viđam komade nakon godina nošenja te oduševljenje žena koje te komade nose vrlo dugo, shvaćam koliko zadovoljstva ti odjevni predmeti donose mojim klijenticama. Upravo na temelju reakcija klijentica i izgleda svakog komada odjeće na stvarnom tijelu mogu vidjeti eventualne nedostatke ili prednosti koje u procesu kreiranja svake sljedeće sezone korigiramo ili implementiramo u novim ili postojećim komadima.

Trgovina je mjesto na kojem se osjećam najbolje, moj kutak sreće koji je “dizajniran” kao dnevni boravak u kojem će se svi osjećati kao kod vlastite kuće i imati osjećaj dobrodošlice. U poplavi trgovina odjećom bez prisutnosti “ljudskog faktora” mislim da se moj DeLight ističe kao suprotnost. U toj mojoj Vlaškoj 6 obuzima me posebna toplina prepuna pozitivnih emocija koje su vezane uz sve divne žene koje dolaze i ostavljaju djelić sebe i svog zadovoljstva koje im donosi naš komad odjeće. Često me kolege pitaju zašto ne otključam web trgovinu, no odgovor je uvijek isti – želim osjetiti energiju svojih klijentica, osjećaj koji im moja odjeća daje te svaki komad prilagoditi svakoj od njih. Zato vjerujem da je moja fizička trgovina jedan od razloga zbog kojih žene iz svih krajeva svijeta dolaze po svoj mali komad sreće koji mogu pronaći u DeLightu.

 | Autor: Sandra Šimunović/Pixsell Sandra Šimunović/Pixsell

Kojim se materijalima i tehnikama najradije koristite?

- Osnovna premisa jest da su tkanine sto posto prirodnog porijekla, i kada je zadovoljena ta pretpostavka, u fokus dolazi estetska komponenta i u konačnici tehnička. Naime, najljepša tkanina ne mora nužno funkcionirati u određenom odjevnom predmetu –primjerice, u prošlosti nam se znalo događati da bih odredio neku tkaninu za odijelo, a njezine tehničke karakteristike ne odgovaraju toj namjeni, i tada bi nastali komadi koji nikad nisu završili u trgovini jer nisu savršeni da bih ih mogao prodati. S vremenom sam stekao dovoljno iskustva da tkanine mogu naručiti online bez toga da ih fizički vidim i popipam do trenutka dok ne dođu u Hrvatsku, a da pri tome “ne izgubimo” nijedan komad.

S obzirom na to da 99 posto tkanina nabavljam u inozemstvu, osjećaj za tkanine koje sam stekao iskustvom morao se razviti do besprijekorne istančanosti, jer jedna pogreška u konačnici potencijalno može dovesti do gubitka i nekoliko tisuća eura. Više od samih tehnika u fokusu mi je poštovanje pravila struke pri izradi odjevnog komada. Pobornik sam besprijekorne kvalitete te je uvijek cilj komad izraditi s najvećom posvećenošću detaljima. Nikad ne gledam hoće li neka operacija podignuti cijenu ako će u konačnici ta operacija dovesti do značajnije kvalitetnog proizvoda. Primjerice, preskakanjem jedne međufaze u proizvodnji ili izbacivanjem jednog tipa ljepiva možete znatno narušiti kvalitetu finalnog proizvoda. Za kapute i odijela smo, u suradnji s talijanskim partnerima, razvili jastučiće koji savršeno pristaju svakom modelu kaputa i sakoa kako bi se istaknula najbolja forma proizvoda koji u konačnici utječe na posturu tijela. Svaki taj i najmanji detalj utječe na to da artikl u konačnici bude savršen.

Postoje li neki modni klišeji koje uvijek izbjegavate?

- Kao prodavač mogu sa sigurnošću reći da pokušam na sve moguće načine izbjeći da klijentice kupe premali komad odjeće. To je definitivno jedan od modnih klišeja u kojima svi ponekad zabrazdimo, jer ćemo smršavjeti pa kupiti broj manje, ali pobornik sam filozofije da se odjeća kupuje za sada, a ne za nekada u budućnosti.

Što mislite o održivosti u modi? Kako to utječe na vaš rad?

Održivost u modi, dizajniranju i proizvodnji odjeće jedna je od premisa kojom se vodimo u poslovanju. Od dizajna koji je svevremen-ski, pročišćen i namijenjen tome da i za deset godina ne izgleda kao nešto što “više nije moderno”, do broja komada koje proizvedemo – malene serije i veći broj limitiranih kolekcija. Svi su artikli proizvedeni od prirodnih tkanina koje znatno manje zagađuju okoliš od onih umjetnih, tako da traju najdulje moguće (uz pravovaljanu brigu i održavanje). Prilikom krojenja vodimo brigu o tome da se krojne slike uklapaju tako da nastane što manje otpada, koji se zbrinjava sukladno svim pravilima i smjernicama. U praktičnom smislu, brend je u svakom aspektu zamišljen da što manje zagađuje, a artikli koje proizvedemo budu što dulje u funkciji.

Što mislite o brzoj modi i kako se vaš rad razlikuje od nje?

DeLight zagovara sve vrijednosti koje su sušta suprotnost brzoj modi – definicija brenda jest da njegujemo slow fashion koncept. Kao što sam napomenuo u prethodnom odgovoru, naši komadi traju godinama, bezvremenskog su dizajna, ne vodimo se pomodarskim trendovima, proizvodimo u malim serijama i vrlo često po mjeri (unikatne komade prilagođene svakoj klijentici ponaosob).

Ovaj članak u cijelosti, a i mnogo više pročitaj u tiskanom izdanju miss7 magazina koji te čeka na kisocima!

 

Photo: Sandra Šimunović/Pixsell

Komentari 0