Miss7 Blog

Ni čizme, ni karizme: Kako su me pametno opljačkali na poznatoj stranici za shopping

Srdačan pozdrav i sretna prehlada svima koji slave - moja je već pri kraju, ali vjerujem da će kroz nekoliko tjedana opet doć u posjetu i omogućit mi da bez grižnje savjesti otkazujem planove. 

Danas ću vam ispričat jednu simpatičnu (ili možda antipatičnu) priču o tome kako sam ostala bez novaca na internetu - iako sam generalno oprezna i “prepametna” da bi mi se to ikad dogodilo - a usput ću vas možda spasit od sličnih budućih situacija. 

Znate ono kad vidite članak o penzionerki koja je mislila da je u internet vezi s američkim vojnikom pa je u ime ljubavi ostala bez 60 tisuća eura? Moja prva misao je uvijek “kako je moguće da je netko toliko glup i naivan?” Druga misao je odakle penzionerki 60 tisuća eura, ali rekao je neki dan Plenković da Hrvati žive bolje nego ikad pa je to valjda razumno objašnjenje. 

Ali neka nam je što više ultra likvidnih penzionera, to je manji problem; važnije je ono prvo pitanje o naivnosti i gluposti, a ni tu ne smijemo bit pretjerano iznenađeni - prevare na internetu su pomno osmišljene, a to smo što “mi pametni” već istrenirani i znamo prepoznat kad nešto smrdi ne znači da svi imaju isti trening. 

Doduše, i ja bih vam prije nekoliko godina vrlo ponosno garantirala da nema šanse da će me netko prevarit - znam na što treba pazit, znam koristit Google, znam da je prije kupovine pametno proučit što kažu drugi, pogotovo na društvenim mrežama brenda od kojeg kupujem - ali svejedno, prevarili su me vrlo lako i uspješno, na način da prvih nekoliko mjeseci nisam ni posumnjala da mi je netko uzeo novac za nešto što nikad neće doć ni u ruke mog poštara, ni u moje. 

Čizme od karizme

Prije nekoliko godina, odlučila sam kupit kvalitetne, skupe čizme jednog latvijskog brenda - ne nužno skupe ako ih uspoređujete s onima u kakvima nastupa Severina, ali dovoljno skupe da ih ne kupiš bez razmišljanja. 

“Handcrafted shoes with strong charismatic personality”, piše na stranici, a tko ne bi htio karizmatične čizme (što god to značilo)? 

Razmišljala sam o njima nekoliko mjeseci, vagala, vijećala i koristila sve one “girl math” formule koje bi mi omogućile da lakše podnesem kupovinu, a najveći motivator za pozitivnu odluku su bile moje tri prijateljice koje su od istog brenda imale par savršeno kvalitetnih, prekrasnih čizama. Svaka svoje, jel. 

“Čekaju se malo duže jer se svaki par izrađuje ručno, ali to su najbolje čizme koje sam ikad imala” - shut up and take my money, add to cart.

Thank you for shopping with us, rekli su, a rekli su i da čizme stižu za otprilike 6 tjedana, što i nije toliko dugo ako uzmemo u obzir da je riječ o vječnom modelu koji planiram nositi minimalno sljedećih 5 do 10 godina.

Sad će, samo što nisu 

Šest tjedana kasnije, nada - ne ona koja umire posljednja, nego ona koja na španjolskom znači ništa. 

Nema veze, svi znamo kakva je pošta, sigurno stižu - ako su stigle mojim prijateljicama, ne vidim zašto ne bi i meni. 

Šest tjedana plus još jedan kasnije, šaljem prvi mail. Dobar dan, oprostite - zašto se imamo potrebu ispričavat kad netko drugi kasni s isporukom naših dobara ili novca još uvijek ne znam - nije stiglo, kad će, hvala i oprostite. 

Uskoro će, our items are handcrafted (i imaju karizmu), trenutno je delay u proizvodnji (razumljivo, taman je krenula korona) - ne brinite, doći će ali ne u prosincu kako smo najavili nego tek krajem veljače. 

Hijos de puta, mojim prijateljicama su stigle nakon 6 tjedana, ali dobro, bitno je da stignu. 

Veljača prođe, čizama nema, opet se ispričavam u mailu u nadi da imaju dobre vijesti za mene, a vijesti su opet ona španjolska nada. Ni čizme, ni karizme.

Prođe i ožujak, nažalost još uvijek imaju delay - valjda su ostali bez ljudi koji imaju ruke ili bez karizme od koje rade obuću. U svakom slučaju, nemaju pojma kad će se čizme izradit, a kamo li poslat, ali rado će mi ponudit neki drugi model u zamjenu za ove koje sam kupila prije više od pet mjeseci. 

Money-back guarantee

Neću, ono što hoću je povrat novca, što nije problem jer imaju 100% money-back guarantee, a i da nemaju, moraju mi vratit uplaćeno jer nemam proizvod. I dalje nemam pojma da me varaju - vrlo su uslužni i ažurni, a noge mojih prijateljica su dokaz da nisu prevaranti. 

Nema problema, kažu, vratit će novac, ispričavaju se na neugodnosti - sjest će kroz 7 dana, slava Latviji!

Sjeo nije, a ja u maniri penzionerke koja šalje ušteđevinu imaginarnom internet ljubavniku i dalje nemam pojma da su me navukli - opet pitam kad će i zašto nije, oni se opet ispričavaju uz novi “evo samo što nije”…

I nije. Ni nakon tjedan dana, ni nakon dva, ni nakon cijelog mjeseca, a nakon desetak cirkularnih mailova u kojima nismo naučili ništa novo, ja sam se “pametno” sjetila pomirisat situaciju i odlučila da nešto (možda, oprostite) smrdi. 

Nada na aparatima

“Pa kad si glupa” - jesam, ovako retroaktivno je lako zbrojit sve stavke i zaključit da jesam, ali sve je izgledalo legitimno, objašnjenja su bila razumna, služba za korisnike ne nužno korisna, ali barem uslužna, a i one moje prijateljice su mi ulijevale nadu (na hrvatskom) koja je prolongirala suočavanje sa stvarnosti. 

Tek kad sam napokon počela osjećat da neću vidjet ni čizme, ni novce, sjetila sam se da bi bilo pametno istražit što o konkretnom brendu kažu ljudi koji nisu moje prijateljice - one su svoje čizme kupile nekoliko godina ranije, možda su se u međuvremenu pokvarili onako kako se pokvare restorani kad promijene kuhara. 

Televisa presenta - ne samo da su se pokvarili, nego su praktički bankrotirali, ali i dalje prodaju obuću koju ne isporučuju. Mnogi su ih prijavili, doduše bez uspješno riješenog povrata, društvene mreže su im toliko zatrpane svjedočanstvima prevarenih ljudi da su ih prestali koristit, a ja sam se nakon kratkih konzultacija s bankom pomirila da sam bacila novac u latvijski vjetar.

E da, za slučaj da se pitate zašto samo nisam u banci prijavila prevaru koja bi rezultirala povratom - zato što sam u međuvremenu zatvorila i ukinula račun koji je bio povezan s karticom i nisam imala tu opciju, što je samo još jedna glupa okolnost u ovoj još glupljoj priči o čizmama. Brend me tražio da im dostavim nove podatke s računom za (karizmatičnu) uplatu, ali ne moram vam govorit da se nikad nije dogodila. 

Živi, zdravi i insolventni

Najbolje je da sve zaboravim - i jesam, prošlo je od toga već 5 godina, a tješila sam se idejom da su barem pravedno propali i ugasili svoje nekad cvjetajuće, a kasnije uvenuto preduzeće.

A onda sam prije nekoliko tjedana čistila mailove i otišla u spam u kojem me dočekalo latvijsko iznenađenje… da barem postoji neki način da zamutim ime brenda, ali sigurno ne postoji, to još nisu izumili pa vam moram pokazat ovako:

 | Autor: Privatni album Privatni album Excuse the fuck out of me? Ne samo da nisu zatvorili stranicu, nego i dalje radi, i dalje možete kupit obuću (doduše po jako sniženim cijenama), a ovo što vidite na slici iznad su mailovi koje šalju SVAKI DAN. Svaki dan, bez iznimke, svaki. I sigurno su svaki dan upecali barem jednog naivca kojem su uzeli novac. 

Mailovi za kontakt su ugašeni - znam jer sam opet probala vikat na njih i mail se vratio kao undelivered - društvene mreže šute od 2021., ali svejedno možete doć na stranicu, napunit košaricu i čekat 6 tjedana da vam stvari nikad ne dođu. 

Doduše, možda su se u međuvremenu i oporavili i stvarno šalju robu koju naručite… ali mislim da je veća šansa da se ona penzionerka stvarno uda za američkog vojnika kojem je poslala novac. 

Don’t be stupid, stupid

Zašto vas gnjavim s ovom pričom o vlastitoj gluposti?

Prvo, zato što nisam bila glupa - gledajući unatrag, jasno je da sam možda mogla biti pametnija, ali već sam vam dovoljno detaljno navela sve razloge zbog kojih je priča djelovala i više nego legitimno. Ono što nisam navela je da su konkretni problemi mnogima krenuli kad i meni i vjerojatno su ih zavlačili jednako pametno kao i mene - dakle u vrijeme kupovine nije bilo toliko očito da nešto ne štima, ali da sam se malo detaljnije pozabavila pričom, vjerojatno bih pronašla suspektne momente i odustala. 

Drugo, zašto što je - iako smo u Europskoj uniji koja bi valjda trebala malo konkretnije rješavat ovakve prevare - dućan i dalje postojan i spreman prodat robu koju vjerojatno niti ima, niti ju ikad planira proizvest.

Treće, zato što se - čak i kad ste ponosni na to da je VAS “nemoguće” prevarit jer niste glupi i ne nasjedate na stvari na koje nasjedaju oni koji ne posjeduju vašu pamet - svejedno možete susrest s brendom koji na vrlo pametan, proračunat i vješto sročen način kreira sliku da je sve sasvim u redu. Btw, korisnici Reddita kažu da i kontinuirano odgađanje dostave znatno komplicira postupak povrata novca, barem kad je u pitanju Paypal, što isto sigurno nije slučajnost. 

Ukratko?

“Ukratko” - kažem ja nakon teksta koji je trajao 6 tjedana - čak i ako ste oprezni, uhodani i dobro upoznati sa zamkama koje nas čekaju na internetu, budite još oprezniji. 

Ovo moje je splet pehovitih okolnosti jer mi je bilo nezamislivo da je dućan koji je godinu ranije bio primjer uspješnog biznisa postao prevara, ali to su stvari koje treba zamislit čak i kad djeluju nezamislivo. 

Čitajte što pišu ljudi na društvenim mrežama ispod objava brenda, proučavajte Trustpilot, a ako na reklamnoj objavi na Facebooku vidite onaj crveni emoji koji se ljuti, trčite u suprotnom smjeru.

A ako mislite da ste prepametni da bi vas netko prevario, imajte na umu da su oni koji varaju sve pametniji - i da smiju poslovat čak i kad su već godinama poznati kao prevaranti. 

Srdačan pozdrav svima osim njima, a ako vi znate neki trik kako da vratim novac čija je vrijednost u međuvremenu oštećena inflacijom, javite. 

I javite mamama i bakama da se ne dopisuju s vojnicima iz Amerike, jasno. 

 

*Stavovi i mišljenja u ovom tekstu osobni su stavovi autora i ne odražavaju stavove i mišljenja redakcije i uredništva.

Photo: Privatni album

Komentari 0