Life&style

U samo tri sekunde ljudi određuju sviđaš li im se

Ljudi sude o nekome u trenu i to o stvarima poput savjesti, inteligencije i statusa. Ako ti netko na koga želiš ostaviti dojam ne vjeruje, nećeš puno postići; možda čak izazoveš sumnju i pomisli da si manipulativna

„Thin Slicing“ pojam je koji psiholozi koriste za ljudsku tendenciju da odluče kakav je netko (u 13 stvari) – i to u samo nekoliko sekundi. Ljudi sude o nekome u trenu i to o stvarima poput savjesti, inteligencije i statusa. Stručnjaci također tvrde kako je potrebno oko tri sekunde da netko odredi sviđaš li mu se ili ne. 

Profesori i psiholozi sa Harvarda, dr. Amy Cuddy, Susy Fiske i Peter Glick, već dva desetljeća proučavaju znanost „prvog dojma“, a tijekom kojih su stalno otkrivali, istraživali i analizirali ljudsko ponašanje u tih nekoliko prvih trenutaka „prvog dojma“. 

 | Autor: Thinkstock / Spencer Davies Thinkstock / Spencer Davies

Dvije ključne stvari koje ljudi odlučuju 

U svojoj knjizi „Presence“ („Prisutnost“), dr. Cuddy objašnjava da ljudi odmah nakon prvog susreta mogu odgovoriti na dva bitna pitanja: 

1. Mogu li poštovati tu osobu?

2. Mogu li vjerovati toj osobi? 

Psiholozi kategoriziraju ta pitanja u dimenzije sposobnosti i topline. U situacijama u kojima su ulozi veliki, na primjer na poslovnim pregovorima ili razgovoru za posao, idealno je vidjeti obje stvari. 

Dobra je vijest da jednom kad stekneš poštovanje, obično zaradiš i povjerenje; jednako vrijedi i ako si prvo zaradila poštovanje, potom ćeš zaraditi i povjerenje. Ali to nije bio, i nije uvijek, slučaj. 

Možda vas zanima Kako s jednim pitanjem otkriti karakter druge osobe Rubrika Life&style Life&style

Dva različita svijeta

U svojoj knjizi dr. Cuddy koristi sljedeća dva primjera: poslovno okruženje i ljudsku evoluciju. U nekadašnjem svijetu „kompetencija koju netko 'iskazuje zarađivanjem poštovanja' smatra se vrjednijom od povjerenja i topline. 

Ako si poslodavac ili investitor, na primjer, želiš znati da svakodnevne operacije nadgledaju ljudi sa sposobnostima i znanjem da dobro obave posao. Povjerenje? Hm. Nije sada toliko bitno. 

 | Autor: Thinkstock / Spencer Davies Thinkstock / Spencer Davies

Usporedimo li poslovni svijet s ranom evolucijom – još je više „kompetitivnog okruženja“ nego, na primjer, u trgovini. Sposobnost naših predaka da utvrde pouzdanost pojedinaca unutar plemena ili sela bila je ključna za preživljavanje. Iz evolucijske perspektive, važnije je znati zaslužuje li osoba naše povjerenje. To ima smisla. Stavi se u položaj vođe plemena ili sela u ranim danima čovječanstva. Neki su pobjegli s tjednom zalihom hrane, dok su drugi ostali gladni. Sada treba nabaviti još hrane, ali i naći nekoga da popravi štetu koju su napravili lopovi. 

Naletiš na nekog tipa koji se fino smjestio u lijepoj kolibi; zapalio je vatricu, a na ražnju se peče slasni zec. Ne samo da će se pridružiti tvom selu, nego će odmah početi i loviti. Jackpot? Ne tako brzo. Upamti, netko diktira faktore našeg pouzdanja i poštovanja u roku od nekoliko sekundi nakon susreta. U tom scenariju, što ako talentirani samotnjak nije uspostavio povjerenje? Vrlo vjerojatno ćeš se još više udaljiti od lovca. Paradigma se pomaknula…

Povjerenje, a zatim poštovanje 

U velikoj shemi stvari, povjerenje je važnije od poštovanja. Toplina i prijateljstvo, ili nedostatak istih, najkritičniji je faktor prema kojem te ocjenjuju. Razmotrimo implikacije toga. Još jednom, povjerenje (toplina), ili nedostatak toga, najkritičniji je čimbenik u tome kako te ljudi procjenjuju. 

Ta brza evaluacija utječe na: 

- osobne i profesionalne veze

- posao (sadašnji i budući)

- utjecaj

- promidžbu

- mogućnost zarade 

- intimnost

- samopoštovanje 

- i tako dalje…

Kako ostaviti dobar prvi dojam 

Sada kad razumiješ različite načine na koje tvoja percipirana pouzdanost može utjecati na tvoj život, razgovarajmo o tome kako možeš napraviti dobar prvi dojam! 

1. Naspavaj se 

Istraživanja pokazuju da promatrač povezuje znakove lica ispitanika  koji pokazuju nedostatak sna s manjom inteligencijom. 

2. Smij se (prirodno)

Ugodan osmijeh povećava privlačnost osobe. Ljude koji se smiju drugi često smatraju pristupačnima, pouzdanima i otvorenima za razgovor. Cerekanje poput Jockera djeluje prisilno i naivno. 

3. Opusti se! 

Ako djeluješ prirodno (s možda malo naglaska za riskantne situacije), nemaš razloga biti zabrinuta ili napeta. Relaksacija je ključna i za sljedeći savjet. 

4. Budi svoja! 

Osim što samopouzdanje djeluje prirodno i oslobađajuće, pokazuje i autentičnost. A autentičnost je bliska rođaka pouzdanosti. Veća je vjerojatnost da ćeš širiti pouzdanje i povjerenje ako ćeš se iskreno predstaviti, nešto što je primjenjivo čak i ako druga osoba „ne voli“ osobito tvoju osobnost. 

Photo: Thinkstock / Spencer Davies

Komentari 0