Life&style 05. studenoga 2016.

Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele

Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press.
Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele Peter Lindbergh: Fotograf koji je stvorio supermodele

Njemački fotograf stoji iza nekih od najpoznatijih fotografija, glumaca, glazbenika i supermodela iz devedesetih

Kad je 1989. njemački fotograf Peter Lindbergh snimio pet mladih manekenki na ulicama New York Cityja, nije samo napravio jednu od najprepoznatljivijih naslovnica Voguea u povijesti ovog američkog časopisa nego i potpisao rodni list termina koji danas itekako gubi na vrijednosti - supermodela.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Slavni fotograf sa svojim supermodelima: Christie Turlington, Tatjana Patitz, Naomi Campbell, Cindy Craword, Linda Evanelista (1990) 

Njegove fotografije okupile su lica najpoznatijih modela tadašnjice, ali i pokrenule novu modnu eru i novo razumijevanje ženske ljepote. Upravo snimke Linde Evangeliste, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Tatjane Patitz i Christy Turlington u običnim bijelim košuljama, te poslije, kada su im se u kožnatim jaknama pridružile Helena Christensen, Claudia Schiffer, Karen Mulder i Stephanie Seymour, stoje iza jednog od najsnažnijih hashtagova na društvenim mrežama - #squadgoals, dvadeset i pet godina prije no što su ga počele koristiti mlade Insta-manekenke.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Kultnu fotografiju "Wild at Heart" snimio je za Vogue 1991. godine (Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Helena Christensen, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder, Stephanie Seymour) 

“Peterovi najznačajniji radovi upravo su oni sa supermodelima devedesetih. I dalje radi s njima - odrasli su zajedno - i voli vidjeti što su postale. Peter je iznimno lojalan i supermodeli mu to vraćaju - rado sudjeluju u njegovim projektima, i većina njih će doći na otvaranje izložbe u Rotterdamu”, izjavio je Thierry-Maxime Loriot, kustos nizozemske izložbe u povodu izdavanja nove knjige “Peter Lindbergh: A Different Vision on Fashion Photography”.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press

Loriot je doista prava osoba za organizaciju ovakvog projekta: sam je u devedesetima radio s Peterom, a iza njega danas stoje dvije iznimno uspješne modne izložbe: “The Fashion World of Jean Paul Gaultier” te retrospektiva rada dizajnerskog dua Viktor & Rolf.

“Petera sam upoznao prije više od 20 godina, i tad je već bio slavan. Na ovoj izložbi htio sam pokazati klasike, ali i neobjavljena djela, privatne zabilješke i fotografije iza kulisa kako bi posjetiteljima dočarao proces njegova rada. Na ovoj knjizi i izložbi radili smo tri godine i pregledali skoro 10.000 fotografija - u svojoj arhivi ima ih više od pola milijuna! - i nekako odabrali 400 za knjigu te nešto manje za samu izložbu”, objasnio je Loriot. Po čemu je rad ovog fotografa relevantan sve ove godine, lako je prepoznati, no teško definirati. Lindbergh ne vjeruje u jednu vrstu ljepote - on svojim muzama kroz objektiv daje moć i povrh svega vrednuje životnu energiju - bore, različiti oblici tijela i priče koje stoje iza ljudi iznimno su mu bitni.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Umu Thurman za talijanski Vogue snimio je u Los Angelesu 2011. godine

“Petera inspiriraju ljudi, ne njihov društveni status ili razina slave i bogatstva. Ne voli trendove, ne ide na revije niti pozira na crvenom tepihu. Ako je military u modi, možete biti sigurni da ga nećete vidjeti na njegovim fotografijama!”, tvrdi Loriot. Lindbergh radi to što radi - i dok god mu ne pokušavate retuširati fotografije, sretan je. Časopisi s kojima surađuje moraju potpisati ugovor kojim se obvezuju da njegove fotografije neće naknadno uređivati, inače, kaže 71-godišnji Lindbergh, to se uvijek dogodi.

“Kozmetičke tvrtke su nam isprale mozak. Ja ništa ne obrađujem. ‘Joj, ali ona izgleda umorno!’, znaju mi reći. Pa što ako je umorna? Umorna je i lijepa”, odrješito će fotograf.  Kako ovo miri sa strogim zahtjevima publicista zvijezda koje snima? “Kažem im: ‘Odite kvragu i nosite se odavde’, i to kažem na takav način da mi znaju i zahvaliti”, tvrdi Lindbergh. Upravo ovo dio je njegova šarma - nije spreman na kompromise i svoj integritet uvijek štiti osmijehom. No ni njegov uspon na tron nije bio jednostavan - kada je na plaži za američki Vogue u običnim bijelim košuljama fotografirao neke nove manekenke (među kojima su bile Linda, Christy i Tatjana), tadašnja urednica Grace Mirabella bacila ih je u smeće.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Linda Evangelista, 1989. godine

Na njegovu sreću, Grace je uskoro potom zamijenila Anna Wintour, koja ga je odmah angažirala da snimi prvu naslovnicu Voguea pod njezinom palicom koja je označila potpunu promjenu ne samo časopisa nego i raspoloženja u modnom svijetu. Wintour je odabrala fotografiju na kojoj je izraelska manekenka Michaela Bercu s razbarušenom kosom, osmijehom, očima koje škilje zbog jakog sunca i s minimalnim make-upom. U topu Christian Lacroix, s golim trupom i u trapericama, Michaela je bila novo lice mode.

“Nisam mogao podnijeti tip žene koji je dotad bio u Vogueu, ona koju sponzorira bogati muž. Nikad me nisu inspirirale gospođe s torbicama od krokodilske kože”, rekao je Lindbergh o Vogueovim godinama prije Anne Wintour. Danas Lindbergh najviše radi s modnim časopisima, no odjeća mu je uvijek u drugom planu. “Nikad ne pitam koji outfit snimam”, tvrdi. No kako gleda na oglašivače koji plaćaju stranice na kojima izlaze njegovi radovi (kad Lindbergh snima za talijanski Vogue, njegovi radovi zauzimaju barem deset duplerica)? “Nije mi bitno kakvi potpisi stoje uz fotografije dok god je integrirano s onim što želim pokazati”, jasno kaže.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press

Lindbergh je fotografiju otkrio slučajno - prvi fotoaparat kupio je kako bi snimao djecu svog brata. “Djeca su potpuno nesvjesna nekih stvari, s njima sam naučio snimati”, prisjetio se. I dok tvrdi da je era supermodela gotova, Lindbergh i dalje surađuje sa šačicom njih: Larom Stone, Mariacarlom Boscono, Kate Moss i Kirsten McMenamy. S njima je izgradio odnose i stil koji nadilazi modu.

 | Autor: Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press Peter Lindbergh/Kunsthal Rotterdam Press

“Pogledajte prošlogodišnju kampanju za miris Calvina Kleina Eternity. Mark Vanderloo i Christy Turlington gledaju u kameru. Tu sam fotografiju snimio prije 25 godina i nitko nije skužio. Ako ne petljate puno po snimkama, nema što ostarjeti!”, veselo će Lindbergh. Ako vas put nanese u Nizozemsku, posjetite izložbu u roterdamskom Kunsthalu do 12. veljače 2017. ili kupite istoimenu knjigu u izdanju Taschena.

Komentari 0