Life&style 09. kolovoza 2022.

Orient Express nastavlja svoja legendarna putovanja iz Pariza - i glamurozniji je nego ikada

Shutterstock. Legendarni Orient Express putovao je od Pariza do Istanbula
  • Orient Express je nedvojbeno bila i ostala najpoznatija željeznička linija u zapadnom svijetu koja je od 1883. do 1977. povezivala kontinentalnu Europu i zapadnu Aziju
  •  Ovaj vlak bio je simbol luksuznog putovanja čijem su legendarnom statusu pridonijeli brojni filmovi i knjige kojima je upravo Orient Express glavno mjesto radnje
  • Francuska ugostiteljska grupa Accor oživjet će legendarni vlak koji se trenutno restaurira i prve vožnje bi trebale krenuti 2024. godine. Prema riječima arhitekta bit će to pravi luksuzni hotel na kotačima

Tijekom posljednjih godina, u Americi i zapadnim europskim zemljama, vlakovi su postali sve popularniji izbor prijevoza za sve veći broj putnika, zahvaljujući poboljšanim uslugama i vezama te sve većoj svijesti o zagađenju okoliša. Na žalost, u Hrvatskoj vlak još uvijek vozi 5 sati od Zagreba do Rijeke tako da ne možemo uskočiti na ovaj trend bez obzira koliko u teoriji željeli. Nitko nema toliko vremena. No, ukoliko putuješ van Hrvatske, prijevoz vlakom u mnogim zemljama je uistinu najbolji oblik prijevoza - ne samo radi ekoloških razloga već je putovanje vlakom oduvijek imalo tu neku romantičnu notu. 

A jedno putovanje posebice.

Ovaj valk je revolucionizirao koncept putovanja i postao simbol luksuza i avanture

Orient Express bio je putnički vlak na duge linije koji je počeo s putovanjima 1883. godine, a putovao je cijelom kontinentalnom Europom do Azije, sa stanicama u Parizu i Londonu na sjeverozapadu i Ateni ili Istanbulu na jugoistoku. Orient Express je nedvojbeno bila i ostala najpoznatija željeznička linija u zapadnom svijetu, a prometovala je više od 80 godina, točnije do 1977. Putnik bi putovao u krajnjem luksuzu 2740 kilometara od Pariza do Istanbula, s višestrukim zaustavljanjima diljem europskog kontinenta.

Mozak iza Orient Expressa bio je belgijski biznismen Georges Nagelmackers koji se na putovanju u SAD-u zainteresirao za ideju spavaćih kola i odlučio ovaj koncept prenijeti u Europu. Godine 1876. osnovao je Compagnie Internationale des Wagons-Lits (International Sleeping Car Company). Vlakovi su brzo stekli reputaciju vrhunca luksuznog putovanja. Interijeri su bili ukrašeni finim sagovima, baršunastim zavjesama, oblogama od mahagonija i ukrašenim namještajem. Restoran je putnicima pružao vrhunsku kuhinju, dok su spavaće sobe bile bez premca u udobnosti.

 | Autor: Shutterstock Shutterstock Interijer Orient Expressa

Orient Express ima značajno mjesto i u pop kulturi, a radi pojavljivanja u brojnim knjigama i filmovima, postao je više od pukog načina transporta. Hercule Poirot je na njemu riješio svoj najpoznatiji slučaj, dama Alfreda Hitchocka nestala je s njega, James Bond ga je vozio od Istanbula do Londona, a na njemu se dogodilo i ubojstvo i misterij s potpisom Agathe Christie. Orient Express je glavni zaslužan za romantiziranje ideje putovanja vlakom i ovu rutu učinio legendarnom.

 | Autor: Murder on the Orient Express (2017) Murder on the Orient Express (2017) Johnny Depp u filmu Ubojstvo u Orient Expressu iz 2017.

Željeznička linija bila je veliki uspjeh, ali je njezin promet prekinut 1914. godine zbog početka Prvog svjetskog rata. Brzo je nastavio s radom 1919. godine, s nešto izmijenjenom rutom, počevši od Calaisa, prolazeći kroz Pariz, Lausanne, Milano, Veneciju, Zagreb i Sofiju prije nego što je stigao u Istanbul. Razlog za ovu promjenu bilo je izbjegavanja Njemačke, kojoj Antanta nije vjerovala nakon Prvog svjetskog rata.

Možda vas zanima... Kome je dosta vrućina, može odabrati krstarenje luksuznim jahtama po hladnim predjelima Rubrika Life&style Life&style

Drugi svjetski rat pružio je još jednu prepreku željezničkoj liniji. Poslovanje je bilo zatvoreno od 1939. do 1947., prije nastavka poslovanja sljedećih 30 godina. Pojava Željezne zavjese diljem Europe stvorila je nepremostivu prepreku za Orient Express. Putnicima iz zapadnog bloka često je bilo teško ući u istočni blok i obrnuto. Do 1970-ih željeznička pruga izgubila je veći dio nekadašnje slave i sjaja. Orient Express je konačno ukinut 1977. zbog sve manjeg broja putnika.

Povratak vlaka koji je zauvijek promijenio luksuzna putovanja

Vlak koji je zauvijek promijenio luksuzna putovanja prije gotovo 140 godina ponovno se vraća, a oživjet će ga francuska ugostiteljska grupa Accor. Vlak bi trebao početi voziti 2024., baš na vrijeme za Olimpijske igre u Parizu. Ikona željeznice pripremit će se za nastavak usluge iz francuske prijestolnice u ostatak kontinenta, oživljavajući ista raskošna putovanja iz doba kada je Orient Express bio na vrhuncu. Iako detalji i rasporedi tek trebaju biti potvrđeni, vjerojatno će neke od ruta završiti u Istanbulu, baš kao nekada.

Prema Guillaume de Saint Lageru, potpredsjedniku Orient Expressa, obnovljeni vlak bit će 'san na kotačima'. “Mi ponovno zamišljamo Orient Express kako bismo stvorili nešto bezvremensko”, kaže Saint Lager. "Ideja je predstaviti fantaziju: vlak koji je mogao biti napravljen danas ili prije 100 godina - uz dodatak svih suvremenih udobnosti, naravno."

Obnovljeni Orient Express sastojat će se od 17 vagona. Točnije, 12 spavaćih, jedan restoran, tri salona i posljednji vagon teretnog voza činit će "novi" konvoj. Svi oni datiraju iz 1920-ih i 30-ih godina i činili su ono što je bilo poznato kao Nostalgie-Istanbul Orient-Express (vlak je nosio različita imena ovisno o svojim rutama).

Priča o restauraciji legendarnog vlaka fascinantna je gotovo kao njegova povijest

Priča o tome kako su originalni vagoni ponovno otkriveni jednako je fascinantna kao i glamurozna prošlost vlaka. Godine 2015., istraživač industrijske povijesti Arthur Mettetal krenuo je u svjetsku potragu za popisom onoga što je ostalo od Orient Expressa. Luksuzna željeznička tvrtka ugasila se 1977., ali različite iteracije Orient Expressa nakratko su oživljene 1980-ih, da bi gotovo potpuno nestale do sljedećeg desetljeća. U godinama koje su uslijedile, mnogi su vlakovi nestali. 

 | Autor: Shutterstock Shutterstock Originalni putnički parni vlak iz doba Orient Expressa na starom željezničkom kolodvoru

Tijekom svoje ankete, Mattatel je naišao na anonimno postavljen YouTube video vlaka koji je podsjećao na Nostalgie-Istanbul. Počeo je analizirati isječak tražeći naznake gdje bi se konvoj mogao nalaziti i, nakon što je koristio kombinaciju Google Maps i 3D alata, locirao ga je na granici između Bjelorusije i Poljske.

Pronašli smo kućicu na rijeci s jacuzzijem skrivenu šumom, savršenu za bijeg od vrućina i ljudi

Nekoliko mjeseci kasnije, Mettetal je otputovao u Varšavu, odakle je krenuo u napuštenu stepu koju je označio na svojoj karti. Ovdje je ugledao originalne vagone koji su tu samo stajali bez ikakvog nazora oko 10 godina. Neki od njih još uvijek su imali originalne Lalique staklene ploče koje su bile tako simboličke za Orient Express i generalno je velik broj detalja sačuvan.

 | Autor: shutterstock shutterstock Napušteni vagoni Orient Expressa

Za njegovu obnovu Saint Lager i njegov tim obratili su se pariškom arhitektu Maximeu D’Angeacu. Zadatak: osmisliti fantastičan Art Deco stil koji bi evocirao prošlost, ali bi zadržao suvremenu privlačnost. Također, stoljetni vlak s 10 odjeljaka i jednim WC-om po vagonu pretvoriti u luksuzni hotel na kotačima. Iako još nije poznato kako će vlak izgledati – očekuje se da će prvi renderi biti objavljeni u listopadu – D’Angeac smatra da je važno poštovati izvorni duh Orient Expressa, a istovremeno ga transformirati u nešto drugačije, kako bi zadovoljili potrebe suvremenih putnika.

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Miss7 dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Miss7 te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • danijellikar

    Draga autorice teksta ili prevoditeljice originalnog teksta, Pod hitno na nekakav tečaj pravopisa, gramatike i poznavanja rječnika hrvatskog jezika! Katastrofalno loše!