Life&style 04. srpnja 2019.

Lively Roasters&Cognito coffee prvi su uvoznici specijalitetnih kava u Hrvatskoj

Ljubiteljima visokokvalitetnih specijalitetnih kava čini se da je bilo kao jučer međutim već je prošlo 5 godina otkako je osnovan Cogito Coffee te nepune četiri godine od osnutka Lively Roasters Co. Vjerujemo da njima samima nije vrijeme proletilo pošto su u razvoj svojih tvrtki uložili iznimno puno novaca i vlastitih znanja bez garancije uspjeha unatoč činjenice da i jedan i drugi tim čine najbolji profesionalci u državi. Nosioci Lively-a su Marko Brajković, vjerovatno najuspješnija osoba u razvoju poslovanja tvrtki kojima je kava corebusiness te vlasnik mnogih priznanja vezanih uz kavu te Oliver Oljica koji je svoju karijeru usmjerio kavi kao biljki/voću nakon što je pokazao kako je jedan od najboljih barista u regiji. Cogito tim, uz investitore iz Amerike čine Matija Hrkač čiji je najveći uspjeh 7. mjesto na WBC 2021.g. te Matija Belković koji je svojim openminded pristupom danas jedan od pržioničara s najvišljim znanjima. Ipak, današnji razvoj scene i njihov visoki awerness čini ih sretnima i daje im dodatnu motivaciju za nastaviti biti lideri na tržištu iako to zahtjeva 24/7 angažman uz mnoštvo žrtve. Primjer toga je da obje tvrtke usred ljeta rade „pun gas“, Lively na planovima otvorenja showrooma u centru Zagreba te kolaboracije sa „Quahwa coffee roasters“ iz Tesline/Zagreb dok Cogito otvara maloprodaje diljem svijeta.

 | Autor:

Lively Roasters i Cogito Coffee imaju različite poslovne modele i strategije. Lively Roasters je fokusiran na distrubicuju kava svojim kupcima uz puni angažman prema finalnom proizvodu, dok se Cogito prvenstveno prezentira kroz vlastitu maloprodajnu mrežu shop-ova. Lively Roasters svoje je kave pozicionirao kao dostupne, neku vrstu ulaznih specijalitetnih kava, uz paralelnu ponudu visokokvalitetnih specijalitetnih sortnih kava za one koji su ih spremni prezentirati. S godinama su postali standard u mnogim iznadprosječnim Zagrebačkim restoranima i barovima te sada, kada je i tržište spremnije, rade korak dalje. “Želimo nuditi jednu single estate kavu koja će zadovoljiti najzahtjevnija nepca tržišta i to je to. Zato smo odlučili kupiti kavu po kojoj ćemo biti jedinstveni i prepoznatljivi ali s kojom ćemo nuditi konzistentnost uz kvalitetu specijalitetnih zelenih zrna“ kaže Oliver. Veliki je ovo korak za njih na hrvatskom tržištu iako je to već standard kod njihovih kolega u nekim od Europskih zemalja.

„ORIGIN TRIP“

Početkom siječnja Matija Belković i Oliver Oljica na brzinu su odlučili da idu na origin trip u Kostariku, na farmu San Pedro Carlosa Montera u Tarrazu. Carlos Montero, jedan je od najuglednijih svjetskih proizvođača i vizionara novog vala kave. Carlosov zet Perry dočekao ih je na aerodromu i krenuli su prema maloj obiteljskoj farmi Don Eli.

Oliver je prvi put dolazio na Don Eli, Matija ga je već bio posjetio s ljudima iz Nordic Approacha, norveškog importera preko kojega su ranije nabavljali Monterove kave. Kad je Nordic Approach odustao od Kostarike, Matija je odlučio iskoristiti vrijedni kontakt s Monterovima. I za Lively i za Cogito je to prvi samostalni ulazak u direct trade i prva kostarikanska kava za hrvatsko tržište iz 2019. Za Montera, kao i za ostale prozvođače je bila slabija berba no dala je puno dobrih kava.

 | Autor:

Kostarika je ekološki jedna od najnaprednijih zemalja na svijetu. Kostarikanci su uz Kolumbijce najprogresivniji proizvođači kave na svijetu. Istraživanje najboljih praksi i investiranje u organski i biodinamički uzgoj polako pokazuju rezultate. Bila je to i berba u kojoj su Monterovi prvi put brali kavu s izdvojenog lota na kojemu uzgajaju samo sortu Catuai. Belković i Oljica uistinu su imali priliku nadzirati branje i procesiranje kava koje su krajem lipnja i stigle u Hrvatsku. U trgovanju vrhunskim kavama, vrijeme može biti presudan faktor. “Žurili smo da stignemo prvi, jer su dolazili i drugi pržioničari,” kaže Matija, “Kad se otvori ponuda za lot, moraš reagirati i stići prvi želiš li najbolju kavu.”

“Farmerima je bitno da imaju što veći urod, ne isplati im se eksperimentirati,” kaže Oliver, “Ako ulaze u organski uzgoj i biodinamiku, u pravilu to kombiniraju s tradicionalnim uzgojem”. Carlos Montero je, naprotiv, bio uvjeren da samo beskompromisni pristup, manje farme, totalna sljedivost, nove, bolje metode proizvodnje, posvećenog vrhunskoj kvaliteti i fokus na ekologiju mogu uvesti reda na golemo svjetsko tržište kave. Napustio je biznis model masovne proizvodnje, okrenuo se istraživanju, inovaciji i organskom uzgoju.

 | Autor:

Kostarikanska proizvodnja kave već neko vrijeme trpi svašta, od nestabilnosti cijena, smanjenih uroda, širenja bolesti i klimatskih promjene, do loše organizacije tržišta rada i preslabe zainteresiranosti novih generacija za uzgoj kave. Mali napredni proizvođači poput Montera preuzimaju rizik traženja rješenja za te probleme. Zahvaljujući ljudima poput Montera i pržioničarima koji surađuju s njima, dobili smo nove generacije specijalitetnih kava s izraženim okusima sorti, koje pokazuju da tek trebamo otkriti pravi karakter ove biljke i što sve ona može dati.

 | Autor:

Te kave, međutim, ne dolaze lako na tržište. “Problem s direktnom trgovinom je što moraš uzeti minimalno jedan kontejner, to je tristotinjak vreća po 69 kilograma,” objašnjavaju Matija i Oliver, “Mi smo mali i ne želimo imati kavu samo s jedne pozicije, želimo ljudima ponuditi kave raznih karakteristika. Zato smo se udružili - dijelimo kontejner.“. Na taj način male, visoko specijalizirane firme poput Lively Roasters & Cogita na velikom tržištu kave mogu konkurirati većim i jačim industrijama dok realno gledajući, jedni drugima nisu konkurencija jer onaj koji se odluči promjeniti industrijski proizvod u specijalitetni teško da se vraća kasnije korak u natrag. Ako i gledamo samo tržište specijalitetnih kava, kažu Matija i Oliver, konkurencija se razlikuje po strategijama. “Naš biznis model se bazira na manjim količinama i/ili direktnoj prodaji, što znači da mi želimo platiti više za kvalitetu. To nam donosi prednost u izboru visokokvalitetne kave na plantažama“. S druge strane, rad s importerima kako su do sada radili Lively i Cogito ima prednost u tome da importeri imaju dugoročne odnose s uzgajivačima i dobivaju bolju cijenu ali i malim tvrtkama oni olakšavaju tok novca. Ono što su Lively i Cogito željeli je potpuna sljedivost uz nadzor dok je to kod importera moguće ali vrlo teško dok u industriji to ne postoji. Cijena specijalitetnih kava nije vezana uz generalne tržišne trendove ni burzovne indekse dostupne na internetu. Razliku u kvaliteti, pa onda i cijeni, čine plantaže, položaji, sorte i klonovi kava. Bolji lotovi postižu bolje cijene, jer pržioničari žele više platiti njihove kave. Jedan od ključnih faktora je povijest cijene određene kave i lota s kojeg dolazi pa tako Kostarika u kontenjeru koji je stigao raspona je cijena do 10 do 17 dolara po kilogramu zelene kave bez daljnjih troškova dok je na današnji dan kilogram industrijke robuste koja je najzastupljenija u većini kava na Hrvatskom tržištu pala ispod 2 dolara.

Zahvaljujući njima, u Hrvatskoj već godinama pratimo napredne trendove na tržištu kave. Vrhunske kave odavno nisu zagrebačka atrakcija, već standard koji se proširio po cijeloj Hrvatskoj. Na nedavno održanom ZAGREB COFFEE WEEKEND-u, gdje su Cogito i Lively bili suorganizatori uz agenciju Pepermint, kava je bila glavna tema. Scott Rao, jedan od najvažnijih ljudi novog vala kave održao je masterclass u Zagrebu.

S ulaskom Lively Roastersa i Cogita u direct trade specijalitetnih singe estate kava kroz Cogito maloprodaje i Lively Roasters-ovu distributivnu mrežu, domaća kultura kave ima šanse napraviti ozbiljan skok!

Komentari 0