Američki fotograf ove je godine otvorio izložbu u muzeju Dallas Contemporary, ali i dobio nagradu Isabella Blow
Vidjeti fotografiju koju potpisuje Bruce Weber emotivno je iskustvo - u gledatelju se u tren probudi nešto poznato i blisko, ali misteriozno i nedodirljivo: sjećanje i nada na idealiziranu verziju SAD-a koja kao da je tik do ostvarenja, ali istodobno i nemoguće daleko. Upravo zahvaljujući radu ovog američkog fotografa i njegovim kampanjama iz 1980-ih i 1990-ih za brendove poput Calvina Kleina, Ralpha Laurena i Abercrombie and Fitcha, nastao je koncept američke ljepote. U središtu njegovih fotografija uvijek su prekrasne mlade žene i muškarci, gotovo uvijek oskudno odjeveni, u prirodi, bez ijedne brige (i često u pratnji pasa koje Weber obožava - ima šest zlatnih retrivera).
Lako je shvatiti zašto su prekrasni mladi bezbrižni ljudi jedna od najčešćih vizualizacija američkog sna, ali i omiljen Weberov motiv. No kada je predstavio jednu od svojih prvih kampanja za Abercrombie and Fitch, kritika mu nije bila blagonaklona - komentari su bili grubi, a fotografije po mnogima preeksplicitne. A&F Quarterly, časopis i katalog ovog američkog brenda, izlazio je od 1997. do 2003., a bio je najpoznatiji upravo po golišavim fotografijama s potpisom Brucea Webera. One su mu dale i kontroverzni status - tijekom šest godina izlaženja i 100 milijuna američkih dolara ulaganja, protiv Quaterlyja protestirali su svi - od konzervativnih skupina koje su se brinule za status obitelji do međunarodnih organizacija za zaštitu ženskih prava.
No prolistate li primjerak ovog časopisa danas, iznenadila bi vas količina slavnih koje su se nalazile u njemu - od Kylie Minogue na vrhuncu slave tijekom hita “Can’t Get You Out of My Head” do sestara Hilton koje su odgovarale na pitanja poput “Biste li radije bile siromašne ili debele?” (obje su odabrale siromaštvo). Svoje mjesto u njemu našao je i Slavoj Žižek s esejem o filmu “Klub boraca”. S vrlo jasnim upozorenjem da nije namijenjen mlađima od 18, A&F Quaterly mogao se kupiti samo u trgovinama Abercrombie, i to uz dokaz da ste doista dovoljno stari - koncept koji postaje još zanimljviji kad uzmete u obzir da su glavni kupci A&F zapravo američki tinejdžeri.
Što je onda privlačilo slavne? Upravo Bruce - činjenica da je intervju za časopis značio i besplatno snimanje s jednim od najpopularnijih fotografa tadašnjice. Rad sa supermodelima također je bio dio njegove svakodnevice, iako, kaže, ponekad je bio daleko od ugodnog. “Cindy Crawford je bila grozna”, prisjetio se fotograf. “Trebao sam je snimiti u teretani za Revlonovu kampanju. Dok je bila na šminki i frizuri, ja sam fotografirao boksače. Kad me vidjela, zlobno je prokomentirala kako je ona spremna i zašto trošim vrijeme na nebitne ljude. Poslao sam je kući”, kaže Bruce. Iako u pet desetljeća karijere iza sebe ima doista impresivan popis suradnika i fotografirao je brojne slavne osobe, njegova prava fotografska ljubav krije se u putovanjima, kojima je posvećena i njegova najveća izložba dosad, otvorena u Dallasu.
Muzej suvremene umjetnosti u Dallasu zamolio me da napravim izložbu o modi, no odlučio sam da će biti o modi i putovanjima. Kada sam se tek počeo baviti fotografijom i shvatio da moram negdje otputovati, uvijek sam se pripremao. Puno sam putovao s Grace Coddington za britanski Vogue te smo skupa čitali knjige i gledali filmove o destinaciji na koju idemo, to je bilo poput prave istrage. Nismo htjeli samo snimiti odjeću, željeli smo prenijeti priču o mjestu na kojem smo se nalazili. Postati dio okoline uvijek mi je bio bitan faktor na snimanjima, otkrio je Bruce Vogueu. Iako je posjetio desetke država i iza sebe ima stotine snimanja, Weber ipak lako može izdvojiti ono najdraže - vijetnamsko.
“Taj put je za mene bio iznimno emocionalan, znao sam koliko je Amerikanaca tamo izgubilo život. No, s druge strane, išao sam s Kate Moss i snimao je u prekrasnim haljinama - to je bila poanta puta i upravo to mi je pomoglo da dam sve od sebe. Ponekad se zna dogoditi da odemo negdje, kao jedanput u Nebrasku, snimamo na otvorenom i na kraju se na fotografijama uopće ne vidi lokacija - možda komad neba ili polja koji je mogao biti bilo gdje. No modeli znaju prenijeti energiju mjesta na kojem se nalaze i upravo to čini fotografiju dobrom”, prisjetio se Weber. Za razliku od brojnih kolega koji su fokusirani samo na zadatak pred sobom, Bruceov fotografski opus ne čine samo naručena snimanja i slavne osobe - gdje god se nalazi, snima obične ljude, ulice, gradove i krajolik. “Svaki dan vidim ljude koje želim fotografirati. Nikad mi nije teško pronaći nekog ili nešto zanimljivo - ne moraju biti pop niti rock zvijezda, ponekad se jednostavno zaljubim u nekog na prvi pogled. Nije li upravo to poanta fotografije, da pokažete svijetu stvari u koje ste se zaljubili - bio to dečko, cura, životinja ili stablo”. Upravo ovaj stav osigurao je Weberu poziciju jednog od najobožavanijih američkih fotografa, ali i ovogodišnju nagradu Isabella Blow za modnog stvaraoca na Fashion Awards.
Komentiraj, znaš da želiš!
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.