Life&style 02. siječnja 2017.

"Božje smetlište": Neonski tulum na rubu Londona

Delilah PR/God's Own Junkyard.

Od Lady Gage do Kate Moss, slavni obožavaju rad Chrisa Braceya, poznatog po neonskim natpisima koji krase cijeli Soho

God’s Own Junkyard vjerojatno je jedno od najotkačenijih mjesta u Londonu - iako je skriveno u industrijskom dijelu u sjeveroistočnoj četvrti Walthamstowu (u kojem doista nemate što raditi osim ako tamo živite), njegov prostor je poput halucinogene iluzije koja privlači ljubitelje avangarde. Svaka površina prekrivena je neonskim natpisima - novim, starim, nepristojnim, kičastim: doista je teško posjetiti ovo mjesto i izaći bez osmijeha.

 | Autor: Delilah PR/God's Own Junkyard Delilah PR/God's Own Junkyard

London svoju ljubav prema neonu vuče od samih početaka - neonska renesansa počela je 1898. kad su sir William Ramsey i Morris Travers uspjeli izolirati inertne elementarne plinove iz atmosfere te su, bez predetaljnih fizikalnih objašnjenja, otkrili kako neki plinovi pod utjecajem struje ispuštaju fotone koji stvaraju specifičnu valnu duljinu svjetlosti. “Bljesak crvene svjetlosti iz cijevi nikad neću zaboraviti”, izjavio je Travers kad je prvi put vidio specifičnu nijansu koja je danas jedan od najprepoznatljivijih motiva velegrada. Popularnost neonskih natpisa proširila se nevjerojatnom brzinom - 1912. stigla je u Pariz, kad je osvanuo natpis Palais Coiffur iznad Boulevarda Montmartre 14; u Šangaju je 1926. korištena za reklamu za pisaće mašine, a do sredine 1930-ih već su tisuće staklara u SAD-u oblikovale cijevi u imena kazališta, restorana, kafića i garaža.

 | Autor: Delilah PR/God's Own Junkyard Delilah PR/God's Own Junkyard

Najčešće viđene boje bile su plava (koju stvara plin argon), zelena (neon i argon) i ljubičasta (mješavina argona i ksenona), dok je dodavanje živinih para pokrilo ostatak spektra boja. Pravi “boom” stigao je kad je brana Hoover dovela električnu energiju do Las Vegasa i omogućila nastanak legendarnoga neonskoga grada u pustinji, čiju napadnu estetiku do danas kopiraju gradovi poput Tokija i Hong Konga. Iako je neupitna njegova globalna popularnost i sada prava industrija, u Londonu za neonske natpise postoji samo jedna adresa vrijedna spomena, i to je upravo God’s Own Junkyard, najstariji proizvođač neonskih znakova u gradu. Osnovana je 1952. kad je Dick Bracey napustio Wales i pronašao posao u Walthamstowu kao električar u zabavnim parkovima. Dick je brzo prigrlio neon i dok je njegov rad postupno postajao zaštitni znak kultnog Sohoa, on je strpljivo skupljao odbačene natpise i čuvao ih u svom skladištu. Njegov sin Chris Bracey naslijedio je tvrtku 1972., nakon završetka studija grafičkog dizajna - osim kreativnosti, donio je tvrtki i prijeko potrebnu medijsku pozornost. Stvarajući kičaste natpise poput onih iz Vegasa i kovanjem novog imena, Chris je uspio privući pozornost modne industrije i filmskih studija.

 | Autor: Delilah PR/God's Own Junkyard Delilah PR/God's Own Junkyard

“Imali smo toliko smeća u prostoru, no tata nije dao da ništa bacimo”, kaže Chrisov sin Marcus, koji je preuzeo Junkyard nakon očeve smrti 2014. “Samo njihovo održavanje iznimno je skupo - struje plaćamo oko 700 funti na tjedan!”, dodao je.
Kada se tata počeo baviti natpisima, nije postojala regulativa za njih. Skoro cijeli Soho njegov je rad, no najčešće smo natpise postavljali usred noći, kada smo znali da nas nitko neće vidjeti i nadali se da gradska skupština neće primijetiti kad svane dan, prisjetio se Marcus. Danas je Chrisov rad popularniji nego ikad - među klijentima su mu Jamie Oliver, Beckhamovi, Kate Moss i Lady Gaga, a radio je natpise za film “Batman” Tima Burtona i kultni Kubrickov “Eyes Wide Shut”. God’s Own Junkyard stalni je suradnik Selfridgesa, čije božićne izloge ukrašava već godinama, a osim snimanja spotova i modnih editorijala s vremenom je postao i prava turistička atrakcija.

 | Autor: Delilah PR/God's Own Junkyard Delilah PR/God's Own Junkyard

“Mislim da je čarolija neona upravo u specifičnoj svjetlosti - uvijek izgleda bolje nego što očekujete”, tvrdi Marcus, koji se ovih dana bavi promoviranjem očeva naslijeđa. Savršenu priliku za to dobio je novom izložbom u Sohou “My Generation”, koja slavi tri generacije Braceya koje se bave svjetlošću. “Lako smo se odlučili za ovo”, kroz smijeh je otkrila Chrisova udovica Linda. “Čak i naša unučad odrasla je uz ove natpise - svi imamo pokoji primjerak u kući, a na obiteljskim druženjima rasprave se uvijek vrte oko neona. Sve što smo napravili je u sjećanje na Chrisa - kad sam okružena neonskim natpisima, osjećam se kao da sam uz njega”, zaključila je.

 | Autor: Delilah PR/God's Own Junkyard Delilah PR/God's Own Junkyard

“I sam sam odrastao uz ovu svjetlost - sjećam se oblika golih žena i napadnih natpisa još iz djetinjstva!”, dodao je Marcus. Izložbu o ovom kultnom londonskom umjetniku možete pogledati u Lights of Soho Gallery do 23. siječnja.

Komentari 0