Samo je jedna - Madonna

Instagram
Vidi originalni članak
  • Madonna ima jednu od najsjajnijih karijera u glazbenoj industriji, no još je važniji njezin utjecaj na cjelokupnu umjetnost i društvene vrijednosti
  • Za miss7 magazin, jedan od njezinih najvećih obožavatelja, autentični trendsetter Viktor Drago, upozorava na beskompromisnost zbog koje je pjevačica ponovno na vrhu Billboardove ljestvice s novim albumom

Uvijek me začudi kako smo kao društvo i kao pojedinci nespremni crpiti iz kolektivnog znanja i stvaranja; koliko brzo zaboravljamo temelje na kojima i sami gradimo, bez obzira na to o kojem je području društvenog stvaranja riječ. Često i niječemo važnost onoga što je bilo prije nas, čak i zamjeramo dugovječnost i čvrstoću. Kritiziramo i najmanje mane u monumentalnim veličinama, a što smo mlađi, to smo spremniji na takvu nesmotrenost.

ljeto 2019. Ljetni broj miss7 magazina čeka te na kioscima!

Kad razmišljam o Madonni, ne kao o pjevačici, nego kao o fenomenu društva, kulture, umjetnosti, pitam se ne činimo li isto. Više od trideset godina traje jedna od najsjajnijih karijera u glazbenoj industriji. Malo je onih koji su uspjeli ne samo ostati u nekoj branši toliki niz godina već ostati toliko dugo i suvereno na vrhu, pritom radeći isključivo po svojem, prkoseći svim normama, standardima, mijenjajući industriju glazbe, ali i mode, medija, videoprodukcije, koncertnih nastupa te stvarajući nove standarde u svemu navedenom. Malo tko je na ovaj način bio u vječitom sukobu s religijama, patrijarhalnim uređenjem, političkim čimbenicima kako bi se borio s predrasudama, homofobijom, svjetskom glađu, bolestima poput AIDSA – kao Madonna. A čineći to, ona je istodobno širila poruku ljubavi i prihvaćanja različitosti svih oblika.

Samo je jedna Madonna Louise Ciccone. Nazvati je samo pjevačicom značilo bi da smo prespavali neke od najvažnijih trenutaka u povijesti glazbe i umjetnosti. Ona je žena koja je prepoznala moć medija prije medija samih! Započela je karijeru kao plesačica dolaskom u New York u studio poznate Marte Graham, još jedne velike žene, sjajne umjetnice nevjerojatnog životopisa. Ako ne znate tko je Martha, svakako istražite. Krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća Madonna je bila u društvu najvećih umjetničkih imena tog vremena. Andy Warhol, Stephen Sprouse, Keith Haring – imena su to ljudi čiji utjecaj i danas živi jednakom snagom, baš kao i njezin. Kraljica pop-kulture, glazbe, videa, borac za ljudska prava ne zaustavlja se ni u svojim šezdesetima, iako je odavno mogla reći: „Dosta je, što to meni treba.“Madonnina se karijera oduvijek ispreplitala s njezinim privatnim životom, pjesme su joj uvijek govorile o njezinim trenutačnim stanjima svijesti, trenucima života u kojima se nalazi, o osobnom i umjetničkom rastu, a ujedno su bile svjedok vremena u kojem živimo. Upravo je to ono što je čini jednako relevantnom danas kao što je bila i u prošlosti. Ona glasno govori o onome što je okružuje, bez potrebe za pretjeranim uljepšavanjem, suprotstavljajući se onima koji je iz bilo kojeg razloga žele ušutkati. A takvih je oduvijek bilo; nije dovoljno lijepa, ne pjeva dovoljno dobro, loše glumi, loše živi, loš je uzor mladim ženama, konzumira muškarce na način na koji oni konzumiraju žene. Puhali su u nju kao da je svijeća koju žele ugasiti, a nisu shvaćali da je ona vatra – puhanje samo raspiruje njezin plamen. Njezina je karijera ona sama. A to joj nitko nikada ne može oduzeti.

Često su je pokušavali svrgnuti s trona. Redovito su se pojavljivale mlađe, često talentiranije – Kylie Minogue, Janet Jackson, Lady Gaga – no sve su one u nekom trenutku pokleknule pod pritiskom stresnog načina života, pod medijskim pritiskom, zbog problema u osobnu životu i nemogućnosti usklađivanja poslovnog i privatnog. Madonna je, uz svoju karijeru, ujedno i majka čak šestero djece koja su odrasla daleko od svjetala medija, a ako je suditi po onoj koja kaže: „Pogledaj djecu i znat ćeš kakva je osoba roditelj“, onda je Madonna odradila vraški dobar posao i u  tom segmentu. Za njih se ne veže ni jedan skandal, nema ih na stranicama žutog tiska, ne bahate se i ne šlepaju na majčinoj slavi. Uvijek bila jedini kormilar i direktor vlastitog projekta. Njezin stres pretvarao se u borbu koja je hranila njezin žar. I to je okrenula u svoju korist. Vješto je koristila preobrazbu kojom je redovito produljivala svoju karijeru. Na prvi pogled preobrazbe su imale tek vizualnu funkciju, no uvijek se na neki način radilo o razvoju osobnosti i umjetničkog identiteta.

Kako je rasla kao osoba, tako se razvijala i njezina društvena osviještenost. Problematika različitih društvenih skupina bila je glavna tematika njenih pjesama i albuma. Od „Like a Virgin“ te „Papa don’t preach“ koji govori o maloljetničkoj trudnoći i problemima koje donosi, „Like a Prayer“ o rasnim podjelama i religiji, „Express Yourself“, o emancipaciji žena do albuma „Erotica“ koji je posvećen seksualnom eksperimentiranju te „Love Tried to Welcome Me“ o emotivnim vezama i problemu komunikacije s partnerom, kao posljedicama trauma iz mladosti. „American Life“ kritika je društva današnjice, a „Frozen“ okretanje unutra i ulazak u svijet spiritualnog. Fenomenalni „Confessions on a Dance Floor“ skup je svih njezinih životnih iskustava. Svaka od ovih faza budila je svojevrsnu revoluciju, otvarala teme o kojima se raspravljalo danima, sablažnjavajući jedne, a dajući snagu za borbu drugima. Nakon posljednjeg albuma započinje njezina borba s ukorijenjenim društvenim problemom – predrasudama vezanima uz starenje. No Madonna je oduvijek birala jake protivnike pa je i ovu priču dočekala na način na koji se uvijek borila – dosljednošću! Unatoč mnogim kritikama na račun njezina izgleda u ovoj dobi, ona se ponaša i dalje onako kako se oduvijek ponašala. Ne skriva svoju veliku volju za životom, svoju seksualnost pa objavljuje „Girl Gone Wild“ kojim uzvraća šamar licemjernom društvu.

Upravo je skandal, koji je posljedica kritike i neodobravanja, Madonnin najveći saveznik od samih početaka, on je taj koji joj osigurava vidljivost i aktualnost. A ona se time hrabro koristi. Jednom prilikom je izjavila: „Mrziš me, sve što radim, mrziš moje pjesme, ostavljaš ružne komentare na moj video, trošiš na mene svoje vrijeme… Budalo, ti si moj fan!“ Dolazak „Madam X“ nakon pet godina stanke pokazuje njezinu spremnost i dobru pripremu za novo doba! Glazba joj je do sada neviđena mješavina političkih poruka s pozivom na razmišljanje, na borbu sa sustavom, predrasudama. Ovoga puta surađivala je s velikim brojem mladih glazbenika uz koje, u svojoj 61. godini, izgleda nevjerojatno svježe. Madonna je čak i pojam godina uspjela okrenuti u svoju korist pretočivši ih u iskustvo i utjecaj. Iako se oduvijek koristila oruđem seksualnosti, do sada je svakome moglo postati jasno: Madonna je žena s porukom, privatno vrlo konzervativna, izuzetno ambiciozna i vrijedna, koja ne dopušta nikome i ničemu da je zaustavi. Nije li to temeljna kvaliteta vođe? Uzora. Nekoga čiji primjer želimo slijediti. 

Priču o najvećoj ženskoj pop ikoni kao i mnoge druge priče, intervje i puno modnih i beauty trendova pročitaj u miss7 magazinu, koji te čeka na svim kioscima na 276 stranica, za 25 kuna.

Posjeti Miss7.24sata.hr