Roger Vivier, majstor koji je osmislio stiletto potpetice i zauvijek promijenio način na koji žene koračaju svijetom

PR/WhatsApp
Vidi originalni članak
  • Prije 65 godina Roger Vivier je osmislio stiletto potpeticu, a njegove ekstravagantne, sofisticirane, bogato ukrašene i pedantno oblikovane cipele bile su i ostale sinonimom luksuza i definicija dobrog stila
  • Za miss7 magazin, Tina Lončar, donosi priču o Rogeru 

Nazivali su ga “Fragonardom među cipelama”, a ljepotu njegovih čudesnih kreacija uspoređivali su s onom kultnih Fabergéovih jaja, optočenih zlatom i draguljima. Ekstravagantne, sofisticirane i bogato ukrašene, Vivierove cipele emanirale su sav sjaj luksuza prkoseći paradigmi minimalizma da je manje više, a on ih je držao na pijedestalu poput najvrednijih djela umjetnosti i oblikovao pedantno poput skulptura. No, besprijekorna ljepota nije jedina vrijednost utkana u bogatu ostavštinu Rogera Viviera. Gordo i smjelo, Vivierove potpetice lupkale su pločnicima gradskih ulica i plesale na dekadentnim zabavama još od davnih tridesetih godina prošlog stoljeća, ostavljajući trag na prašnjavim stranicama povijesti, postavljajući neke nove temelje i utirući put budućnosti. Odnoseći se prema svojim jedinstve nim kreacijama kao prema umjetničkim djelima, neviđeno precizan i pedantan, vječito u potrazi za novim rješenjima, Vivier je redefinirao pravila, ostavljajući budućim naraštajima u nasljeđe neka nova znanja koja će zauvijek promijeniti dizajn, ali i lakoću ženskog koraka.

Danas, desetljećima kasnije, posve bi se lako moglo učiniti kako su cipele Rogeru Vivieru bile suđene, kako se čitav svemir umiješao da stanu na njegov životni put i postanu njegov poziv, vječita fiksacija i misija ispunjenom strašću, traganjem i fantazijom. Vivier je, naime, svoju životnu odiseju započeo studirajući skulpturu na pariškom École des Beaux-Arts vjerojatno i ne sluteći koliko će znanja o umjetnosti i kiparske preciznosti jednoga dana utkati u svoj dizajn. I premda je već u mladim danima stažirao u tvornici cipela, njegova karijera razmahala se tridesetih godina, u vremenu kada je vjerno pohodio maestralne pariške pozornice Moulin Rougea, Casina de Paris i Folies Bergèresa. Osim što je svim čulima upijao taj opojni duh Pariza, u čarobnom Gradu Svjetlosti upoznao je i francusku pjevačicu Mistinguett te proslavljenu glumicu Joséphine Baker. Nedugo poslije sudbonosnog poznanstva, mlađahni je Vivier za svoje slavne prijateljice izradio svoje prve cipele po mjeri, a sve ostalo je povijest.

Godine 1937. na pariškoj 22 rue Royale otvorio je svoju prvu radionicu dizajnirajući i kreirajući obuću za najpoznatija zvjezdana imena, a 1953. godine upisao se u povijest kao jedini francuski dizajner kojem je pripala čast dizajnirati cipele za ceremoniju krunidbe engleske kraljice. Oduvijek besprijekornog osjećaja za stil, kraljica Elizabeta II. za svoj je veliki dan odabrala upravo cipele s Vivierovim potpisom, zlatne i optočene draguljima na peti. A nakon što su zablistale na kraljičinim stopalima, ispod raskošne haljine Normana Hartnella, potražnja za Vivierovim cipelama narasla je do neslućenih visina! Francuski je dizajner počeo koračati nekim novim stazama, utirući put fenomenu koji će jednom postati dio tradicije i ustaljena praksa na modnom nebu. 

Dizajnirajući cipele za najveće svjetske zvijezde svoga vremena, i sam je Vivier postao zvijezda. Njegove kreacije na svojim su stopalima nosile Marlène Dietrich, Diana Vreeland i članovi kultnog britanskog benda The Beatles, a snaga njihova utjecaja promovirala je Vivierov talent i vještinu po cijelom svijetu.

Life&style Od tabua do mainstreama: Kako su steznici mijenjali žene prema društvenom poimanju ljepote

Zlatno doba Vivierova stvaralaštva započelo je 1953. godine kada se dizajner pridružio novootvorenom pariškom atelieru Christiana Diora kao kreator obuće. Desetogodišnja suradnja s renomiranim couturierom rezultirala je brojnim, izvanserijskim i besprijekorno lijepim kreacijama te sjajnim inovacijama, a Vivierov doprinos dizajnu obuće često je, nipošto ne bez razloga, bio uspoređivan s revolucijom koju je modnom svijetu, svojim New Lookom, podario veliki Christian Dior. Bila je to zlatna era mode. Samo godinu dana nakon što je ušetao u Diorov atelier, Vivier je osmislio jedan od svojih najvećih dizajnerskih izuma – stiletto potpeticu! Vivierova cipela sa stiletto potpeticom, tankom i izrazito visokom, u mnogočemu je podsjećala na one koje su krajem 19. stoljeća favorizirali fetišisti, no francuski ju je majstor učinio mnogo raskošnijom i profinjenijom, a ugradivši u potpeticu željeznu šipku, i mnogo praktičnijom za hodanje. Stiletto je sjajno komplimentirao čudesnim haute couture modelima iz Diorova ateljea istodobno navodeći žene da se preko ušiju zaljube u gracioznost i ženstvenost siluete koju im je ponudio ovaj sjajni modni izum.

 Nakon maestralnog uspjeha stiletto potpetice, Vivier je nastavio pomicati granice i iskušavati žensku ravnotežu. Eksperimentirao je s konkavnim oblicima potpetice kako bi omekšao oštrinu stroge stiletto pete, prvi je počeo uvoditi plastiku u proizvodnju cipela, popularizirao je i trend visokih čizama koje su do šezdesetih nosile stigmu “društveno neprihvatljivih”, a jedan je od njegovih najvećih izuma i cipela s potpeticom u obliku zareza – dizajn kakav svijet dotad nije imao priliku vidjeti. Vivierova slava još je jedanput katapultirana u zvjezdane visine 1965. godine kada je za prezentaciju Mondrian kolekcije Yves Saint Laurenta dizajnirao elegantnu crnu cipelu s malenom petom i velikom kopčom od kroma. Model je preko noći postao najpoželjnija cipela sezone, rijeke žena pristizale su svakoga dana u Vivierov pariški butik u ulici François 1er ne bi li se domogle svog para, a besmrtnima ih je učinila Cathérine Deneuve noseći ih u kultnom filmu Luisa Buñuela “Belle de Jour”. Model je od tada ponio ime “Belle Vivier” i postao ikonični komad kuće, model kojim se Roger Vivier i danas najviše ponosi. 

Prošla je dvadeset i jedna godina otkako nas je napustio Roger Vivier. U kući koja nosi njegovo ime izmijenile su se i vlasničke strukture i kreativni direktori, no njegova bogata ostavština i dalje snažno i beskompromisno oblikuje svijet mode. Luksuzni modeli s njegovim potpisom i dalje su predmet mnogih ženskih snova, a njegove famozne cipele i danas krase stopala nekih od najvećih svjetskih zvijezda poput Cate Blanchett, Nicole Kidman i Celine Dion. Ekstravagantne, sofisticirane, bogato ukrašene i pedantno oblikovane poput kakvih skulptura, Vivierove cipele bile su i ostale sinonimom luksuza i definicija dobrog stila, cipele koje su redefinirale pojam ženstvenosti i gracioznost ženske siluete, cipele koje su zauvijek promijenile način na koji žene koračaju svijetom.

Posjeti Miss7.24sata.hr