Impulzivna kupnja: kako u trgovini izbjeći 'zamke' postavljene da više trošimo
- Dogodi li se često da odeš u trgovinu po nekoliko stvari, a završiš s punom košaricom ili kolicima?
- Svaki puta uzmemo nešto i što nismo planirali - izgled i raspored proizvoda u trgovinana planirani su da potrošimo više
- Evo nekoliko savjeta kako izbjeći impulzivnu kupnju i otići samo s onim po što si došla
"Samo moram svratiti u dućan da uzmem nekoliko stvari." To je ono što često kažeš prije odlaska u trgovinu, a ipak se zatekneš kako stojiš s punom košaricom, čekajući u redu za blagajnu i obuzdavaš napade gladi za onom čokoladom i čipsom u njoj.
"Dvije trećine onoga što kupimo u supermarketu nismo imali namjeru kupiti", kaže stručnjak za istraživanje potrošnje Paco Underhill, autor knjige 'Zašto kupujemo: Znanost kupovine'. Supermarketi se ne oslanjaju samo na takvo ponašanje; oni to potiču. Svaki aspekt izgleda trgovine - od izložbenih proizvoda blizu ulaza preko police s mliječnim proizvodima na stražnjoj strani do slatkiša na blagajni - osmišljeni su da potaknu kupnju.
Kako bi objasnili kako 'geografija trgovine' utječe na potrošnju, tim stručnjaka iscrtao je tipičan supermarket, identificirajući "zamke" koje treba izbjeći kako bismo izašli s točno onim što trebamo i želimo, a ne s čipsom više.
Cvijeće
Lokacija: odmah unutar ulaza
Zašto je ovdje: Cvijeće može poboljšati imidž trgovine, objašnjava Wendy Liebmann, marketinška savjetnica. Potrošači ulaze u nešto što je lijepo, odlično miriše i gradi pojam 'svježe'.
Savjet za kupovinu: kupuj cvijeće iz supermarketa radi praktičnosti, a ne vrijednosti. Cijene su možda niske, ali cvijeće nerijetko nije tako svježe.
Voće i povrće
Lokacija: Odmah pored cvijeća
Zašto je ovdje: Za stvaranje primamljivog osjetilnog iskustva. "Trgovine moraju komunicirati s kupcima da su proizvodi svježi, inače ljudi neće kupiti", kaže Liebmann.
Savjet za kupovinu: posegni do stražnje strane police kako bi pronašla najsvježije artikle. Pametni trgovci na malo uvijek imaju najstariju robu ispred ili na vrhu, budući da je se moraju brže riješiti. Također, kupuj proizvode tijekom tjedna. "Većina isporuka dolazi od ponedjeljka do petka", kaže stručnjak za istraživanje potrošnje Underhill.
Pekara
Lokacija: U kutu iza ulaza
Zašto je ovdje: "Pekara pokreće vaše žlijezde slinovnice", kaže Underhill. Zbog toga se osjećaš gladno, a "što si gladnija kada kupuješ, to ćeš više hrane kupiti."
Savjet za kupovinu: Kupuj nakon obroka ili zakuske. Nikad gladna u dućan - poznata je mudrost.
"Grab and Go" stvari (flaširana voda, sokovi, grickalice)
Lokacija: Blizu ulaza
Zašto su ovdje: Kako bi ublažili štetu koju im nanose trafike i slični dućančići u kojima možeš kupiti bočice soka, vode, čokoladice, grickalice..., supermarketi su počeli dodavati odjeljke za te "grab and go" proizvode.
Savjet za kupovinu: Ako ti je potrebna samo bočica vode, uzmi je ovdje kako bi izbjegla iskušenja koja te vrebaju radiš li cijelu turneju po dućanu do police s pićima u udaljenom dijelu trgovine.
Opća roba, sastojci za kuhanje i konzervirana roba
Lokacija: U središnjim prolazima
Zašto su ovdje: Cilj im je privući potrošače dublje u trgovinu i usput ih izložiti ponudi manje bitnih artikala.
Savjet za kupovinu: Ostani usredotočena tako što ćeš napraviti popis onoga po što si došla.
Mliječni proizvodi, jaja, meso i druge osnovne namirnice
Lokacija: Uz stražnji zid trgovine
Zašto su ovdje: Trgovine obično stavljaju ove artikle u najudaljenije dijelove trgovine kako bi kupce maksimalno izložile ponudi proizvoda na njihovom 'putovanju' tako da će impulzivno kupovati druge stvari, kažu stručnjaci.
Savjet za kupovinu: Kao i kod voća i povrća, uzm jaja i mlijeko sa stražnje strane police; tendencija je stavljanja starije robe u prve redove.
Impulzivna kupovina (slatkiši, časopisi, itd.)
Mjesto: Kod blagajne i izlaza
Zašto su ovdje: Da vrijeme čekanja na blagajni pretvore u vrijeme kupnje. Ovo je najprofitabilniji dio trgovine, kaže Underhill.
Savjet za kupovinu: Ekspresno ne znači uvijek brže. Studije su pokazale da je čekanje u liniji za brzu blagajnu gotovo identično čekanju na običnoj blagajni, kaže Craig Childress, izvršni direktor tvrtke za istraživanje i savjetovanje o ponašanju potrošača Envirosell; u prosjeku tri minute i 11 sekundi. Stoga stani u red koji se čini najkraćim, bila to brza blagajna ili ne, vjerojatno će te spasiti od impulzivne kupnje stvari koje stoje sa strane.
Bankomat
Lokacija: Blizu ulaza
Zašto je ovdje: Da kupac dobije više novca u ruke, pa će ga onda potrošiti.
Savjet za kupovinu: Napravi proračun prije kupnje i pokušaj ga se držati.
Ne treba nam psihotest; karakter ljudi vidi se kad se otvori nova blagajna u dućanu
Letci proizvoda i multimedijalni zasloni
Mjesto: Krajevi prolaza trgovine
Zašto su ovdje: Proizvođači proizvoda plaćaju istaknuti položaj - na krajevima prolaza - za oglašavanje novih ili popularnih proizvoda.
Savjet za kupovinu: Prikaz na ovim letcima ne znači nužno popust. "Puno puta su predmeti na letcima/zaslonima samo nešto novo ili nešto što je trenutno, sezonsko", kaže William Schober, stručnjak za promatranje ponašanja potrošača "Ako je na sniženju, vjerujte mi, bit će istaknuto. Vodeći brendovi se često natječu na ovaj način. Ako je Coca-Cola jedan tjedan na rasprodaji na zaslonu, vjerojatno će to biti Pepsi sljedeći tjedan."
Kafić
Lokacija: U jednom od prednjih uglova
Zašto su ovdje: Ako si žedna ili gladna, kupovat ćeš u žurbi. Ali ako možeš popiti piće u sklopu trgovine, "zastat ćeš i opustiti se", kaže Liebmann.
Savjet za kupovinu: Kvaliteta hrane u sklopu trgovina je obično dobra – oni obično koriste svježe proizvode koji će potaknuti kupce na kupnju nakon što pojedu.
Izgled polica
Postavljanje artikala na police trgovina nije slučajno. Ovdje stručnjaci objašnjavaju što je gore, što je dolje, a što je u 'visini očiju' i zašto.
Najgornja polica
Što sadrži: Manje robne marke, regionalne marke, gurmanske marke.
Zašto: Artikli ovdje daju "ton i teksturu" rasporedu polica, pomažući supermarketu da se izdvoji od konkurencije. Ti manji brendovi obično nemaju proračune da plate za plasman na atraktivnije police.
Savjet za kupovinu: Specijalne artikle koji se nalaze na gornjoj polici općenito biraju voditelji lokalnih trgovina. Ako želiš da tvoja trgovina skladišti određeni artikl na ovoj polici, razgovaraj s upraviteljem.
U visini očiju - (druga i treća polica odozgo)
Što sadrži: Bestselere i druge vodeće brendove.
Zašto: Brendovi koji se najbolje prodaju uvijek su u onome što se zove 'zona za oko', sprijeda i u sredini, točno u tvojem vidokrugu. To je najbolji plasman i proizvođači ga moraju platit. Nema prednosti za supermarket ako kupcima pokaže artikl s najnižom cijenom na najučinkovitijem mjestu. Dakle, ovdje obično vidiš artikle s višim cijenama ili artikle s najvećom maržom. Sekundarni brendovi koji se nadaju da će imati koristi od stavljanja na police pored vodećih također plaćaju za ovu poziciju.
Savjet za kupnju: Pogledaj ispod da bi pronašla slične proizvode za manje novca.
Dječja polica u visini očiju
Što sadrži: Proizvodi koji su privlačni djeci.
Zašto: "Djeca mogu reagirati i posegnuti za proizvodom", kaže Tesler.
Savjet za kupovinu: Ostavi djecu kod kuće, ako je moguće. U suprotnom, "sigurno ćete potrošiti više novca", kaže Liebmann; 10 do 40 posto više, prema istraživanjima. "Ako su djeca s vama, dajte im nešto s čime će se zabaviti - balon, lizalicu, sok, malo voća, dječja kolica za kupnju - kako biste bili sretni i smireni i kako biste ih spriječili da vam stvari stave u košaru."
Donja polica
Što sadrži: Robne marke trgovine; preveliki predmeti i predmeti koji se mogu rasuti.
Zašto: Marke trgovine idu na police četiri i pet jer će ljudi koji kupuju robne marke trgovine uvijek tragati za njima. Također, artikli koji se mogu rasuti (brašno, sol, šećer) stoje na ovoj polici jer je nezgodno pohraniti ih bilo gdje osim na donju policu.
Savjeti za kupnju: "Marke trgovine obično su blizu tržišnog lidera u kvaliteti, ali su jeftinije", kaže Liebmann. Underhill dodaje: "Isti proizvođač koji proizvodi brendirani proizvod često proizvodi kućnu marku. To može biti isti proizvod u drugom pakiranju." Kada kupuješ robu na veliko, nemoj pretjerivati. Ljudi često kupuju više nego što im je potrebno s idejom da će to pohraniti, ali u većini slučajeva to nema smisla.