Iskrena ispovijest: Kako sam otkrila rak dojke

Donosimo iskrenu ispovijest Sanje Šutej koja je s miss7 podijelila svoju priču o borbi s opakom bolešću. Naša sugovornica ponosna je članica udruge Europa Donna koja radi na podizanju svijesti žene Europe o raku dojke.
Vidi originalni članak

''Na redovite preglede išla sam od ulaska u svoje četrdesete. Jednu godinu išla sam na mamografiju, a drugu na ultrazvuk. Jedne godine pokazao mi se mali potkožni čvorić na dojci, ali ispostavilo se da nije ništa strašno. Međutim, ja sam ponosna vlasnica belgijskog ovčara Grofa. Oni su vrsta koja je posebno osjetljiva na mirise i ima istančan njuh. U to vrijeme stalno mi je skakao na prsi. Ja bih ležala na kauču, a on bi došao, legao pokraj mene i njuškao mi grudi. Tada sam počela predosjećati da nešto nije u redu. Otišla sam na pregled i bilo je potvrđeno. Imala sam dvije tumoraste tvorevine na dojci. Veća je imala čak šest milimetara.''  - tako svoju priču započinje gđa. Sanja Šutej. Ona je rak otkrila u pedeset i prvoj godini života, a potom su uslijedile dvije operacije:  ''Na prvoj je uklonjen veći tumor. Drugoj sam se morala podvrgnuti jer manji nije bio potpuno otklonjen. Odmah su mi rekonstruirali dojku. Ipak, već nakon prve osjećala sam se kao da sam sto puta lakša, kao da je zlo izašlo iz mog tijela.'' 


O njenom oporavku brinuo se tim doktora Andreja Rotha, a ona ne krije oduševljenje načinom na koji se liječnički tim ponašao prema njoj:  ''Što se tiče boravka u bolnici i bolničkog tima, ja imam samo riječi hvale.  Tim doktora Andreja Rotha bio je prekrasan. Druge žene u sobi i ja imale smo osjećaj kao da nismo u bolnici i kao da se ne liječimo od raka. Od sestara preko svih doktora, rijetko se viđa takav human i zreo pristup.''


Sanjinom oporavku pridonijela je ljubav i podrška koja je, čini se, pljuštala sa svih strana i nije ostavljala mjesta za crne misli: ''Oporavak je počeo od trenutka kad sam prihvatila bolest. Ljudi oko mene bili su mi bezuvjetna podrška i veliki izvor snage. Moram spomenuti da su moji kolege, djelatnici doma za starije i nemoćne, prednjačili u količini ljubavi i razumijevanja. Kažu da je tijekom moje operaciju u domu, inače veoma bučnom i veselom, vladala grobna tišina.''
Sanja se jako ponosi svojim članstvom u udruzi Europa Donna Hrvatska. Pod imenom Europa Donna Hrvatska zapravo se krije europska koalicija protiv raka dojke, neovisna i neprofitna organizacija koja radi na podizanju svijesti žena Europe o raku dojke. Promiču edukaciju, rano otkrivanje i optimalno liječenje raka dojke s posebnim naglaskom na medicinsku i psihosocijalnu rehabilitaciju, palijativnu skrb te povećavanje financijskih sredstava za istraživanje opake bolesti. Sanja je u Udrugu ušla gotovo neposredno nakon operacija jer joj društveni angažman u ovim osjetljivim temama ni prije nije bio stran: ''Moje kolegice i prijateljice podsjetile su me da ima nešto u tome što sam apsolutno svaku godinu, i prije raka, prodavala narcise na Dan narcisa za žene oboljele od raka. Svake godine uzimala sam slobodan dan baš tada i revno išla. Radovalo me pomagati tako, voljela sam sudjelovati. Lijepo je kad žene rade za druge žene - rotkinje, nerotkinje, udate, neudate. Nije uopće bitno.  To mislim i danas. Živimo u svijetu gdje ponekad zaboravimo kako je lijepo i kako je vrijedno ono nematerijalno, kako je vrijedno izaći, družiti se, prodavati narcise. Ima nešto puno više od stvari. Život treba živjeti, to je mene naučio rak.''


Voljela bi da se podigne svijest o važnosti pregleda i samopregleda, iako se naš zdravstveni sustav ponekad čini kao rupa bez dna: ''Moja dobra navika bila je redovan odlazak na preglede, možda dijelom i zato što nisam rodila pa sam posebno obraćala pažnju na rizike od raka dojke. To je najbolje što mogu podijeliti i savjetovati drugim djevojkama. Znam da nije lako, u vremenu i sustavu unutar kojeg živimo, ali to je nešto zbog čega nam vrijedi čekati red. Zbog života se čeka u redovima, itekako se čeka.'' 
Sa Sanjinim mislima slaže se i doc. dr. sc. Vesna Ramljak, prim. dr. med., predsjednica udruge Europa Donna Hrvatska koja je iznijela dramatične brojke: ''Svaki mjesec oko 250 žena suoči se s dijagnozom karcinoma dojke, a nažalost njih više od 90 ne uspije se izliječiti. U uspjehu liječenja rano otkrivanje karcinoma često ima presudan značaj. Redovita kontrola dojki najbolji je način prevencije i zato moramo ulagati stalne napore da žene osvijestimo o njezinoj važnosti i potaknemo ih na redovite samopreglede i preglede.''

HVALEVRIJEDNA AKCIJA
Potaknuti tim i brojnim drugim gorućim pitanjima koji nas se samo naizgled počnu ticati tek na bolničkom krevetu, iz Europa Donne Hrvatska odlučili su, u suradnji s tvrtkom Labud d.o.o. i Hrvatskim forumom protiv raka dojke, pokrenuti akciju kojoj je cilj informiranje i podizanje svijesti zajednice o raku dojke te teži osiguranju financijske podrške Udruzi i oboljelima  o kojima Udruga brine. Od svakog prodanog pakiranja limitiranog izdanja Čarlija, kultnog deterdženta za pranje posuđa, s mirisom šunske jagode Labud udruzi donira 0,5 kuna. Obje strane ove akcije ponose se proizvodom koji je u akciju uključen. Čarli s mirisom šumske jagode najnoviji je deterdžent za pranje posuđa u asortimanu jednog od najpopularnijih i omiljenih hrvatskih brendova. Osim što je vrlo učinkovit Čarli je biorazgradljiv, nije testiran na životinjama te je pH neutralan i dermatološki ispitan.
Izvršna direktorica Labuda, Ivana Barišić, slaže se s idejama koje promiče Europa Donna Hrvatska: ''Labud kao društveno odgovorna kompanija prepoznaje probleme u našemu društvu te nastoji doprinijeti njihovu rješavanju. Među našim kupcima najviše je žena pa je logično da se s Čarlijem pridružimo naporima u borbi protiv bolesti koja pogađa sve više njih. Europa Donna Hrvatska oboljelima pruža široku i važnu podršku i zato želimo financijski podržati njihov rad i djelovanje te i s naše strane dati doprinos osvještavanju žena o važnosti redovitih kontrola.''

Milica Damjanović, direktorica marketinga u Labudu, ističe kako izlazak proizvoda prati i kampanja Udruge koja podsjeća da je rano otkrivanje ključan korak u uspješnijem liječenju raka dojke.  O tome da su nam ovakve kampanje uistinu nužne govori i podatak o stalnom rastu broja oboljelih žena. Problem je i spuštanje dobne granice oboljelih. I sama gospođa Sanja Šutej spomenula je kako je susrela oboljele devetnaestogodišnjakinje te da za prevenciju nikad nije prerano. ''Pregled ne košta ništa, a život nema cijenu.'' - slažu se svi akteri ove hvalevrijedne akcije.

Sponzorirani sadržaj: miss MIND za miss7

Posjeti Miss7.24sata.hr