Manuela Šola: "Posao mi pruža osjećaj samopouzdanja"
Prije četiri godine Hrvatsko udruženje menadžera CROMA nagradilo je Manuelu priznanjem Anton Nino Cerin za najboljeg mladog menadžera, a 2010. godine izabrana je za Ambasadoricu ženskog poduzetništva pri projektu European Network of Female Entrepreneurship Ambassadors. Prva je poslovna žena članica CRANE-a – Udruge poslovnih anđela te članica Izvršnog odbora Udruge malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj udruzi poslodavaca te zamjenica predsjednika udruge.
Manuelu sam zamolila da za Budi.IN kaže nešto o svom poduzetničkom iskustvu, modi, putovanjima, ali i neobičnom tečaju koji je nedavno završila, a koji joj je pomogao da preispita svoje poslovne strahove i sposobnosti...
Kada imaš 25 godina i pokrećeš vlastiti posao, neustrašiva si, samouvjerena, sigurna u uspjeh, iako često i bez pokrića. No, upravo mladenačkom poletu mogu zahvaliti što je Abrakadabra prerasla u regionalnu grupaciju za pružanje usluga na području odnosa s javnošću i komunikacijskog menadžmenta. Mladi i neiskusni ne razmišljate o dobrim i lošim stranama posla koji ste upravo dogovorili, jer ne znate što stoji iza njega. Često ste beskompromisni prema sebi, spremni raditi mjesecima bez odmora i onda si dopustiti početničke greške, a da u isto vrijeme nikada o njima ne razmišljate kao razlozima za odustajanje. Devet godina poslije iza mene je iskustvo koje me štiti od istih pogrešaka. Ipak, to ne znači kako ne griješim, samo to više nisu one iste, mladenačke pogreške kao na početku karijere. Bolje mogu procijeniti osobu, klijenta, znam kako sklopiti dobar posao, dobar ugovor.
Jednom prilikom si mi rekla da više voliš biti poduzetnica nego menadžerica. Da voliš stvarati posao. Je li još uvijek tako?
Da, i dalje sam u “glavi” poduzetnica, a ne menadžerica. Imam tu poduzetničku energiju koju menadžeri mogu, ali ne moraju imati u sebi. Znam kako bi uštedjela puno glavobolja odlaskom i radom u nekoj kompaniji, ali to nikada nije bila moja priča. Kada sam krenula u poduzetničke vode, jedini kapital Abrakadabra obrta bili su moja volja, laptop i telefon. Sada sam vlasnica PR agencije, koja je među prvima prepoznala važnost integriranih komunikacija. Velike kompanije odlične su platforma za stjecanje znanja, no s druge strane, iznimno su spore kada, primjerice, treba promijeniti poslovni smjer zbog promjena na tržištu što privatniku i malom poduzetniku nije problem.
Koliko ljudi ukupno zapošljavaš u svojim tvrtkama?
U Abrakadabri integriranim komunikacijama imamo 20-ak zaposlenih. Osim Hrvatske, 2010. godine osnovali smo Abrakadabru u Srbiji. Tu je i Ping Pong agencija specijalizirana za društvene mreže. Poslujemo s 50-ak klijenata. Nakon 10-ak zemalja u regiji uskoro otvaramo ured u Rusiji.
Nemam podatke o ukupnom broju projekata koje su odobrene ženama, ali mogu potvrditi kako su žene poduzetnice manjina na poslovnoj sceni Hrvatske. Time i manji broj zahtjeva stiže od njih. Poslovnim anđelima osnovni kriterij za financiranje projekta nisu spol i dob. Važna je ideja, profitabilnost projekta te mogućnost globalne primjene. Menadžment i poduzetništvo i dalje je svijet gdje prevladavaju muškaraci, žene su u manjini, no uvjerena sam kako to u dogledno vrijeme neće biti tako.
Koje karakteristike smatraš da osoba koja se bavi PR-om mora posjedovati?
Iznimno je važno opće obrazovanje, dobre komunikacijske vještine, poznavanje PR-a kao struke. Osoba mora biti etična, društvena, staložena, sposobna donositi odluke brzo i trezveno, ali i voljna učiti. Naime, PR se mijenja, stoga je važna stalna edukacija, odnosno usvajanje novih znanja i razvoj novih vještina koje se brzo mogu pretvoriti u nešto korisno i praktično te na taj način osnažiti osobu koja se može bolje nositi s potrebama tržišta.
Koga recimo smatraš dobrim glasnogovornikom, a da radi unutar neke kompanije?
Nezahvalno pitanje. Naime, teško je dati ocjenu kada nisi igrač “iznutra”. Ipak rekla bih kako su dobri glasnogovornici brzi, novinarima uvijek na raspolaganju s točnim, provjerenim i transparentnim informacijama. Tko je izvrstan, najbolje se vidi u kritičnim situacijama, primjerice kada se pojavi potreba za kriznim komuniciranjem. Tada možete otkriti tko je dobar, ali i tko je iznad prosjeka.
Kad govorimo o modnim stilovima, ti si prošla put od zakopčanih košulja i hlača do haljina koje danas češće nosiš nego ranije. Što se dogodilo da promijenila stil odijevanja?
Kada imaš 25 godina i krećeš u poslovne vode želiš izgledati starije, sigurnije, pa i odjećom sugerirati da si poslovna žena. Sada to više nije slučaj. Ne moram odjećom dodavati godine. Poslovne utakmice koje imam iza sebe daju mi osjećaj samopouzdanja bila u odijelu, haljini, nosila potpetice ili čizme. Mogu reći kako sam putem izgradila svoj stil odijevanja u kojem se dobro osjećam.
Vratila si se s Maldiva nedavno. Kako si se provela?
Odlično! Vratila sam se puna energije, spremna za nove poslovne izazove. Već nekoliko godina za redom vrijeme Božića i Nova godina za mene predstavljaju vrijeme putovanja i odmora u toplijim krajevima. Dane sam provela uživajući u suncu, odmoru uz dobre knjige i dobru hranu.
Poslovno često putujem. Kad god sam u mogućnosti na putovanjima spojim poslovno i privatno, “ukradem” odlazak na izložbu ili kazalište. Inače, privatno odlazim dva puta godišnje na dalja putovanja. Zima i ljeto su moja su najdraža godišnja doba za putne kombinacije.
Završila si tečaj kroz koji se mogu pročitati karakterne i poslovne mogućnosti pomoću konja. Reci nam nešto o tom tečaju i što ti je rezultat ukazao?
Da, bilo je to zanimljivo i neobično iskustvo. Umjesto klasične metode učenja kada slušaš predavača i odrađuješ vježbe kroz ovaj osebujan program u ugodnoj interakciji s konjima doznajete više o sebi kao osobi, ali i vođi tima. Kada si okružen prelijepim, ali i snažnim i moćnim životinjama, nemoguće je ne preispitivati svoje strahove i sposobnosti. Oni su kao zrcalo, ukažu na reakcije i ponašanja u određenim situacijama kojih nisi svjestan.