Znanost objašnjava zašto su satovi uvijek postavljeni na vrijeme 10:10 u svim reklamama
- Gotovo svaka reklamna fotografija sata gotovo će uvijek prikazivati isto vrijeme: 10:10
- Većina fotografa to čini kako bi najbolje prikazala logotip tvrtke
- Međutim, znanstvenici su utvrdili da postoji više psihološki razlog za korištenje baš tog položaj kazaljki na satu
Mnogi ljudi su s vremenom primijetili kako se na brojnim reklamnim fotografijama pokazuju ručni satovi na kojima su kazaljke postavljene tako da je 10:10 sati. Naravno, ljudi su tijekom godina imali i neke lude teorije da objasne zašto. Neki su čak otišli tako daleko da su 10:10 povezali s 10. listopada, nazvavši ga „Međunarodnim danom satova“. Pojavile su se brojne zablude i zanimljivo je znati razmjere mašte ljudi koji pokušavaju objasniti ovaj fenomen. Od smrti i izuma, do rata i pobjede, teorije bi se do neke mjere mogle činiti uvjerljivima, ali uglavnom su samo bizarne.
Postoje razne teorije
Često se može čuti teorija da je izumitelj sata umro u 10:10, pa je slikanje brojčanika na kojima je prikazano to vrijeme počast njemu. Nije se teoretiziralo samo o njegovoj smrti. Ispada da su neki čak rekli da je rođen u to vrijeme, pa je zato svoj izum postavio na 10:10. Neki su čak i teoretizirali da je 10:10 bilo vrijeme njegovog „eureka“ trenutka te da je to prvo točno vrijeme koje je pokazao sat. Istina je da ne postoji nitko kome se može pripisati izum modernog sata. Dok se nizozemskom matematičaru i znanstveniku iz 17. stoljeća, Christiaanu Huygensu, koji je izumio prvi sat s njihalom, često pripisuje izum sata, zapravo se radi o nizu izuma i razvoja tijekom stoljeća koji su doveli do toga da sat i ručni sat budu onakvi kakvi su danas. Štoviše, ne postoji jasan ili potvrđen zapis o vremenu kada je Huygens izumio taj prvi sat s njihalom.
U čast američkih predsjednika
Naravno, ne treba čuditi što je Amerika 10:10 pripisala sebi, a neki su tvrdili da je razlog zašto to vidimo kao vrijeme na većini fotografija satova taj što je to bilo vrijeme smrti predsjednika Abrahama Lincolna. Neki su čak odabrali još jednog voljenog predsjednika, predsjednika Johna F. Kennedyja. Obojica su ubijeni pa su stoga napustili svijet „prije svog vremena". Nije to tako nategnuta misao, kad se malo bolje razmisli.
Amerika je najvećim dijelom bila supersila i odigrala je ključnu ulogu u tabanju puta kapitalizmu. Stoga nije nevjerojatno da se njihov utjecaj vidi u vizualnom predstavljanju proizvoda kao što su satovi. Premda je Švicarska neosporna prijestolnica satova, Amerika je i dalje vjerojatno najveće tržište za satove. Pa zašto onda ne fotografirati sve satove koji govore o vremenu smrti legendarnog američkog predsjednika! Ali, prava istina je da niti jedan od navedenih mrtvih predsjednika nije preminuo u 10:10. Lincoln je upucan u 22:15, a umro je u 7:22 ujutro. Kennedy je upucan u 12:30, a proglašen mrtvim u 13:00.
Vrijeme smrti
Kada postoji nešto tako neobično neobjašnjivo kao što je vrijeme u kojem se satovi fotografiraju, očito ljudi razmišljaju i o nečemu zlokobnom poput smrti. Druga popularna teorija također je bila o legendarnoj američkoj ličnost, dr. Martinu Lutheru Kingu Jr. Ljudi su sugerirali da je 10:10 bilo vrijeme smrti aktivista i vođe američkog pokreta za građanska prava. Istina je da je dr. King upucan u 18:01 i proglašen mrtvim u 19:05.
Konačna tragedija
Katastrofa se nastavlja na ovom popisu teorija. Ova nadilazi legendarne ličnosti i govori o razornom gubitku nevinih života te o životnim medicinskim problemima s kojima su se mnogi drugi suočili zbog toga. To je bacanje atomskih bombi na Hirošimu i Nagasaki. Ljudi su teoretizirali da je 10:10 bilo vrijeme kada je bačena jedna od dvije bombe. Istina je da su atomske bombe bačene u 8:15 i 11:02 ujutro, 6. odnosno 9. kolovoza 1945. na Hirošimu, odnosno Nagasaki.
Simbol pobjede
Drugi svjetski rat također doprinosi ovoj teoriji. Nakon pobjede savezničkih sila, osjećaj pozitivnosti i nade doveo je do toga da se slovo 'V' koristi kao simbol pobjede. Neki sugeriraju da 10:10 na satu izgleda kao 'V', i zato je vrijeme na satovima prikazano nakon rata trebalo biti primjer ovog duha pobjede i nade. Sada ne postoje čvrsti dokazi koji bi diskreditirali ovu teoriju, tako da bi u njoj moglo biti malo istine. Čovjek ne može biti potpuno siguran…
Ovo je pravi razlog
Međutim, kako je izvijestio RealClear Science, znanstvenici su istražili ideju da se prikazivanjem vremena od 10:10 prodaje više satova od ostalih prikazanih vremena, jer kazaljke nalikuju osmijehu i ostavljaju gledatelje u boljem raspoloženju u usporedbi s drugim rasporedima kazaljki.
U istraživanju objavljenom u Frontiers in Psychology, znanstvenici su tvrdili da je sat koji pokazuje 10:10 vizualno privlačniji od sata koji je postavljen na „neutralno“ vrijeme poput 11:30. Također su htjeli vidjeti hoće li vrijeme koje je podsjećalo na „tužno lice“ u 8:20 imati suprotan učinak.
Primjeri podražaja korištenih u eksperimentu. (A) Prikazuje jedan od korištenih satova s tri različite postavke vremena (10:10, 11:30 i 08:20). (B) Prikazuje ljestvicu zadovoljstva iz Manikina za samoprocjenu (SAM) Bradleyja i Langa (1994.). Najpozitivnije lice kodirano je brojem 5, dok je najnegativnije lice šifrirano brojem 1.
Znanstvenici primjećuju da tendencija korištenja 10:10 nije uspostavljena kao norma sve do 1950-ih. Prije toga, satovi su gotovo uvijek bili postavljeni na vrijeme od 8:20, što je imalo simetričnost kao estetsku prednost, a da u isto vrijeme ne sakriva logo.
"Satovi postavljeni u 10:10 pokazali su značajan pozitivan učinak na emociju promatrača i namjeru kupovine. Međutim, satovi postavljeni na 8:20 nisu pokazali nikakav utjecaj na emocije ili namjeru kupovine”, otkrili su znanstvenici.
"Štoviše, satovi postavljeni na 10:10 izazvali su kod žena znatno jaču ocjenu užitka nego kod muškaraca. Podaci iz drugog eksperimenta pokazuju da sudionici dosljedno percipiraju veliku sličnost između satova postavljenih u 10:10 i nasmijanog lica, kao i veliku sličnost između satova postavljenih na 8:20 i tužnog lica.“
Znanstvenici kažu da ovo istraživanje po prvi put dokazuje da postoje empirijski dokazi za ideju da korištenje satova s postavkom vremena koja podsjeća na nasmiješeno lice, poput sveprisutnog 10:10, može pozitivno utjecati na emocionalni odgovor korisnika čak i ako gledatelj nije svjestan činjenice da pokazivanje tog vremena izaziva pozitivan učinak.