Tinu znamo s billboarda na kojem je 'oglasila' sebe tražeći posao - danas ženama pomaže da uskoče u poduzetničke štikle

Mladen Nađ
Vidi originalni članak
  • U našoj rubrici '15 minuta sa...' razgovaramo s uspješnim, zanimljivim i inspirativnim ženama
  • Tina Šmanjak je magistrica novinarstva i sociologije koja je javnosti postala poznata kao djevojka koja je zakupila billboard u potrazi za poslom, a čime je dokazala da hrabrost i proaktivnost mogu otvoriti vrata velikih prilika
  • Danas kroz svoju vlastitu poduzetničku Bossy priču i podcast 'Iza uspjeha' rado dijeli svoju viziju, iskustvo i savjete te pomaže drugim ženama da ostvare svoje poslovne ciljeve

Kada je prije 6 godina odlučila posao potražiti na vrlo neobičan način - zakupljivanjem billboarda, Tina Šmanjak nije mogla ni zamisliti kakvo je putovanje očekuje. Danas, kada s odmakom gleda na taj pothvat koji je postao viralan, vjeruje da ništa nije slučajno i da je, iako je bilo neplanirano i spontano, sve to bilo proizvod njezinih dugogodišnjih razočaranja u pronalaženju idealnog poslodavca i poslovnog okruženja. Osjećaj je to koji nam je svima dobro poznat, budući da gotovo svaka od nas sanja o okruženju  koje će prepoznati i cijeniti naš trud i proaktivnost, želju da želimo i možemo više i spremnost da radimo kao da radimo za sebe.

S obzirom na to da, kako sama priznaje, nikada nije voljela biti u ulozi žrtve i žaliti se, odlučila je preuzeti inicijativu, kreirati svoja pravila i stvoriti si ravnopravniju poziciju prilikom zapošljavanja i odabira poslodavca, a billbord joj se učinio kao savršena ideja za to. Pomogao joj je da se istakne te si otvori neke nove i bolje prilike, a iako je kampanja uspjela te je putem nje pronašla novog poslodavca, situacija se zapravo nije razvila onako kako je priželjkivala pa je opet bila primorana pristati na kompromis i zaposlenje u okruženju koje nije bilo po njezinoj mjeri.

U cijeloj su je priči ugodno iznenadile podrška javnosti, svakodnevne poruke te pozitivni komentari i reakcije koje je dobivala. Bilo je tu, kaže, i hejta i negativnih komentara, prvenstveno zbog potrošenog novca na realizaciju ideje, ali su joj, priznaje, i takve reakcije pomogle boostati doseg i proširiti vijest brže do onih do kojih je trebala doći.

“Iako je odaziv bio odličan te sam dobila preko 20 ponuda za razgovore, susrela sam se s uvjerenjima da trebaš biti sretan ako imaš (stalan) posao i da novi posao tražiš samo ako ga nemaš, a ne zato što želiš nešto bolje za sebe. Upravo suprotno, ovom sam kampanjom imala želju istaknuti se na tržištu rada, pokazati znanje te si omogućiti bolju poziciju i bolje uvjete”, kaže. 

Vis a vis onoga da se ništa ne događa slučajno, ubrzo je nakon odabira poslodavca naišla na novi životni izazov. Naime, taman kada su stvari počele sjedati na svoje mjesto, ni mjesec dana nakon zaposlenja i kampanje, doživjela je tešku prometnu nesreću koja je, priznaje, bila velika prekretnica u njezinom karijernom putu.

“Iako je ispred mene bila godina dana bolovanja i rehabilitacije od ozljeda i iako je izgledalo da ne može gore, u tom se izazovnom periodu u meni ponovno aktivirao taj borbeni mindset i želja da iz svega toga izvučem najbolje. Budući da sam se aktivno bavila fitnessom i bila u izvrsnoj formi u vrijeme prometne nezgode, a što mi je prema riječima doktora spasilo život i znatno olakšalo rehabilitaciju, zajedno sam s partnerom kineziterapeutom došla na ideju da pokrenemo vlastiti fitness brend i približimo pozitivne učinke fitnessa široj populaciji. Tako sam opet odlučila uzeti stvari u svoje ruke i bolovanje iskoristiti za razvijanje vlastite poduzetničke ideje i stvaranje respektabilnog branda u fitnessu koji sada broji više od 200.000 pratitelja te više od 10.000 zadovoljnih klijenata. Šest godina nakon svega toga, vrijeme je da to svoje znanje i iskustvo podijelim kroz Bossy. projekt i s ostalim snažnim i odlučnim ženama koje osjećaju da mogu i žele više i koje svoju vještinu i strast žele pretočiti u uspješnu poduzetničku priču, ali možda ne znaju kako doći do tog cilja”, poručuje.

Life&style Mari Domazet životni je poziv pronašla kao organizatorica domova. Marie Kondo na drugoj je strani svijeta, ona ovdje

Iza Bossy. projekta krije se je još jedna njezina životna priča. Naime, još kao studentica je pokrenula svoju prvu poduzetničku ideju - web trgovinu sa ženskom odjećom - Krpice.hr. Iako je posao u kratkom vremenu zaživio, u nedostatku iskustva, podrške i razumijevanja okoline za njezinu viziju i ideju, projekt je odlučila ugasiti i pronaći stalan posao u struci. Ono što joj je tada na njezinom  poduzetničkom putu ključno nedostajalo je podrška nekoga tko bi imao iste vrijednosti poput nje, tko bi je razumio i tko bi je mogao kvalitetno usmjeriti u svim procesima pokretanja poduzetničke ideje.

“U mom okruženju mi je nedostajala osoba - mentor, koja bi izvukla iz mene najbolje, a pri tome me poštedila nepotrebnih početničkih pogrešaka i financijskih izdataka te mi skratila put prema uspjehu. I danas, više od 10 godina nakon lansiranja moje prve poduzetničke priče, na tržištu nisam pronašla osobu ili projekt koji nudi kompletnu podršku od kreiranja poduzetničke ideje pa sve do realizacije. I baš zato sam odlučila pokrenuti brend 'Bossy.' i mentorski program koji nudi sveobuhvatnu podršku poduzetnicama u svim fazama stvaranja branda i razvoja poslovanja”, kaže. 

Program obuhvaća stručna savjetovanja i podršku iz područja validacije poslovne ideje, izrade poslovnog plana, razvoja proizvoda ili usluge, marketinga, financija, upravljanja rizicima i rasta poslovanja. Kroz mentorske programe, individualno savjetovanje i edukacijske module, polaznici dobivaju priliku razviti svoje poslovne vještine, proširiti svoje znanje i dobiti konkretne smjernice za uspješno vođenje i razvoj svog poslovanja.

Uz to, u sklopu projekta nalazi se i jedan poseban proizvod - 'Play like a Bossy.', edukativni paket s biznis igračkim karticama, za sve žene koje bi voljele vidjeti kako izgleda stvaranje poslovne ideje, ali žele napredovati polako, svojim tempom i bez previše ulaganja. Igračke kartice vodit će ih korak po korak prema otkrivanju i kreiranju njihove poslovne ideje. “No, mentorski programi i kartice su samo početak. Usudit ću se sanjati velike snove i reći da je 'Bossy.' daleko više od samog brenda i u mojoj glavi je bezbroj ideja koje će mijenjati poslovna, ali i društvena pravila igre”, poručuje.

Zanimalo nas je i koji su najveći izazovi s kojima se žene poduzetnice danas susreću i kako će mentorski program 'Bossy.' pomagati u prevladavanju tih izazova.

“Prije svega, poduzetništvo je još uvijek u našem društvu dominantno muška djelatnost i često sam se i sama nalazila u poslovnim, ali i privatnim situacijama, kada me se unatoč mom znanju, iskustvu i kompetencijama, nije shvaćalo ozbiljno ili se prema meni pristupalo s nepovjerenjem samo zato što sam žena”, priznaje Tina. “S druge strane, u poslu sam se nerijetko suočavala s 'žena je ženi vuk' izazovima, pogotovo zbog moje izravne i asertivne komunikacije te odlučnosti, stava i težnje za izvrsnošću, a zbog kojih su me žene nerijetko doživljavale kao hladnu i neprijateljski nastrojenu. Dok se takva komunikacija i odlučnost potiče i veže uz muške lidere, žene su s druge strane često okarakterizirane kao 'bossy'. Kada u obzir uzmete i činjenicu da sam plavuša, da volim brinuti o sebi i svom izgledu, nepovjerenje se samo dodatno povećavalo, moje šanse za ravnopravnošću samo su se smanjivale, a uspjeh mi se nije opraštao."

"Ne volim podjele na muško/žensko poduzetništvo, ali smatram da se žene u društvu, ali i u poduzetništvu te poslovnim situacijama suočavaju s puno više izazova i moraju se puno više dokazivati, a nerijetko vidim i da umanjuju svoju vrijednost samo kako bi bile prihvaćene i kako bi se uklopile. Bilo da svojim 'sjajem' i sposobnostima ne bi ugrožavale muškarce ili da s druge strane druge žene ne bi bile ljubomorne na njih. Zato za mene 'Bossy.' nije samo mentorski program i brend, već svojevrstan pokret u kojem mijenjamo društvena pravila igre. Moj cilj je kroz edukaciju i programe potaknuti žene da prepoznaju svoju unutarnju snagu i samopouzdanje kako bi ostvarile sve svoje željene ciljeve. Oko projekta želim okupiti zajednicu žena koje rezoniraju s tim situacijama, koje žele krojiti svoja pravila igre, a ne mijenjati sebe prema tuđim pravilima. Želim mladim djevojkama, koje se možda sada nalaze u cipelama u kojima sam se ja nekada nalazila, pokazati da mogu sve što požele, ako su spremne raditi da to i ostvare. Želim ih podržati svojim znanjem i profesionalnim vještinama te ih ohrabriti da uskoče u poduzetničke štikle i s ponosom nose naziv 'bossy'.”

U sklopu mentorskog programa Tina je odlučila pokrenuti i podcast 'Iza uspjeha' kao još jednu sastavnicu brenda, i to je projekt u čijem stvaranju, kaže, istinski uživa.

“Misija podcasta je ispričati velike priče malih ljudi, onih koji su skromni u svojim uspjesima. Riječ je o nevjerojatnim životnim pričama i postignućima običnih ljudi koji često ostaju neprimijećeni u mainstream medijima. Kroz razgovore i intervjue, podcast predstavlja pojedince koji su unatoč skromnim počecima i bez velikih resursa, uspjeli ostvariti značajne rezultate i napraviti pozitivne promjene u svojim zajednicama. Svaki tjedan dijelit ću priče hrabrih i inspirativnih ljudi, pružajući slušateljima uvid u stvarne priče iza kulisa uspjeha. Imam osjećaj kako se uspjeh danas najčešće mjeri kroz materijalnu dimenziju, društveni status, novac i brojke, a malo tko priča o vrijednostima, ljudskosti i empatiji. Svjetla reflektora su usmjerena na one najglasnije, često bez pokrića, a priče o uspjehu su zamotane u celofan, prikazane kroz filter savršenih Instagram priča, dok se malo govori o odricanjima, izazovima i problemima."

"Stvaranjem takvih nerealnih priča se zapravo utječe i na mentalno zdravlje pojedinca koji se osjeća usamljeno, neuspješno i otuđeno u svojim problemima, a sve to dovodi do nezadovoljstva, pogrešnih društvenih trendova i trčanja za instant uspjehom. Podcastom želim svijetu dati realniju sliku uspjeha Bitno je znati da je i neuspjeh dio uspjeha i želim da se glasnije čuju priče stvarnih ljudi koji su na putu do uspjeha doživjeli i neuspjeh, digli se i još snažniji krenuli naprijed. Njihovim pričama želim potaknuti ljude da se ne boje eksperimentirati, preuzimati rizike i prihvaćati nove izazove. Uspjeh je odluka, samo trebate prepoznati što on za vas zaista znači i učiniti sve da ga svakodnevno i živite.”

Life&style Zabavnim videima na Instagramu Katarina Marjanović uči ljude pravopisu i gramatici. I ima sve više pratitelja!

Upitana što bi savjetovala mladim ženama koje tek započinju svoju poduzetničku karijeru i traže načine kako se istaknuti na konkurentnom tržištu, Tina kaže da bi im dala isti savjet kao i samoj sebi prije 10-15 godina: “Slušaj sebe i usudi se pogriješiti! Ako te strah, zapitaj se - što je najgore što se može dogoditi. Ako to možeš podnijeti i preživjeti, onda samo nastavi! I ne zaboravi, ništa ne dolazi preko noći i bez predanog rada.”

Kako u svemu tako i u poduzetništvu, kaže Tina, mi smo najčešće robovi vlastitih strahova i uvjerenja koja nas sabotiraju. Previše slušamo, oslanjamo se i vodimo se primjerima drugih, a premalo slušamo vlastite želje, što nas pokreće, uveseljava i u čemu istinski uživamo.

“Ovo će zvučati kao klišej, ali svi odgovori se kriju u nama samima i zapravo ih znamo, samo je pitanje usudimo li se priznati si ih, a to je izrazito važno kada pokrećeš vlastitu poduzetničku ideju. Poduzetnička ideja treba odražavati tebe, tvoja pravila, tvoj pristup, tvoje vrijednosti i tvoju autentičnost. To je ono što će te držati u onim manje lijepim trenucima poduzetništva, što će te tjerati dalje da ustraješ i što ti neće dopustiti da odustaneš. Jer ako poduzetničku karijeru započinješ iz krivih razloga - zbog novca, statusa, ili toga što ti je susjed pokrenuo biznis, jer to radi netko na Instagramu, jer svi to rade i slično, te želiš biti netko drugi i živjeti tuđe snove, kad tad će ti to doći na naplatu. A tu dolazimo i do formule kako se istaknuti na konkurentnom tržištu - tako da budeš svoj i igraš po svojim pravilima, a oni koji trebaju će to i prepoznati. Jer u konačnici, uspjeh nije istaknuti se pod bilo koju cijenu - uspjeh je kada se istakneš tako da ostaneš svoj i na kraju dana si miran i zadovoljan jer znaš da postižeš rezultate, a da pritom nisi izgubio sebe i svoje vrijednosti.”

Kao diplomirana magistra novinarstva, ali i sociologije, zanimalo nas je i koje osobine i vještine Tina smatra ključnima za uspjeh u poduzetništvu, a od svih najviše ističe pobjednički mindset. 

“Moje osobno mišljenje je da je to ključna stvar koja stoji iza uspješnih poduzetničkih priča. A što je za mene pobjednički mindset? Osobine poput orijentiranosti na rješenje problema, a ne na probleme, pozitivan stav, upornost, proaktivnost, strast, prilagodljivost, samopouzdanje, socijalna inteligencija, dobre komunikacijske vještine, objektivnost i realanost te sposobnost učenja iz vlastitih pogrešaka i dizanja kada se padne. Tim nas stvarima nažalost neće naučiti niti jedan fakultet, već životna škola i vlastiti izazovi, problemi i neuspjesi. Znanje, informacije i vještine se lako prikupi, pogotovo danas kada je svaka informacija nadohvat ruke, ili je lako zaposliti nekoga tko ih posjeduje, ali ako netko želi biti uspješan poduzetnik, ustrajati, i hvatati se u koštac sa svim poduzetničkim izazovima, vrijeme je da počne graditi taj mindset. Netko ga gradi nesvjesno i prirodno, cijeli život, kroz razne životne situacije, a netko donese svjesnu odluku. Ono što je danas jako popularno su mnogobrojne knjige, tečajevi, coachevi i razno razni gurui koji te uče tome, ali ti ništa neće pomoći ukoliko sam ne odlučiš i aktivno kreneš mijenjati stvari te se osobno dovoditi u prilike i situacije u kojima ćeš izaći iz svoje zone komfora, u kojima ćeš pokušavati, u kojima ćeš nekada pogriješiti i iz kojih ćeš u konačnici učiti, rasti i razvijati sebe, kao i taj mindset.”

Nismo se mogli ne zapitati kako Tina balansira između različitih projekata, lansiranja 'Bossy.' programa i osmišljavanja podcasta te ostaje li joj išta slobodnog vremena i kako ga najradije provodi, a balans je, priznaje, jedan od najvećih izazova s kojima se susreće na svom poduzetničkom putu.

“Jako sam strastvena oko razvijanja novih projekata i ideja, uživam u tome i jako se teško isključim i uzmem predah od svega. Često mi se zna dogoditi da uhvatim sebe kako funkcioniram na autopilotu i samo skačem iz projekta u projekt, mozak mi radi sto na sat, a pri tome zaboravim osvijestiti kako se osjećam, zaboravim uživati u rezultatima svog rada i nekada samoj sebi čestitati. Takvo funkcioniranje i konstantan mentalni rad me znao dovesti do burn out-a i pogrešnih procjena i odluka, i baš zato sada pokušavam raditi na tome da si uzmem barem sat vremena u danu samo za sebe. Tih sat vremena najčešće šetam, pokušavam ne razmišljati ni o čemu, već samo doći u doticaj sa sobom i time kako se osjećam. I mogu reći da je to nešto najbolje što sam mogla napraviti za sebe, ali i svoj posao."

"Uz to, trudim se provesti više vremena s dragim ljudima koji me okružuju i bez kojih niti jedan poduzetnički uspjeh ne bi imao smisla. Iako su novi projekti i ideje moja strast i jednostavno ne mogu zamisliti da stalno nešto ne stvaram, trenutno želim uživati u ovom velikom projektu kojeg sam pokrenula. Projekt 'Bossy.' za mene je bio ogroman izlazak iz moje zone komfora, od nekoga tko je stalno stvarao 'iz sjene', izložiti se, pokrenuti osobni brend i izaći pod svjetla reflektora nije bilo niti malo jednostavno i lako. Ali baš zato želim bar nekoliko mjeseci usporiti, osjetiti taj cijeli projekt, čestitati si, uživati u njemu i osluškivati reakcije publike te sa svojim znanjem, vještinama i željom za stvaranjem pomoći i nekom drugom da živi svoj poslovni san i svoju slobodu”, zaključuje. Jer niti jedna poduzetnička ideja, ma koliko velika bila, ne vrijedi, ako si u utrci za uspjehom izgubio sebe, drage ljude i ostao sam sa svojim rezultatima.

 

Posjeti Miss7.24sata.hr