Pogledali smo novi film o Marilyn Monroe: Genijalna uloga Ane de Armas u životnoj drami slavne ikone
- Pogledali smo dugoočekivani film 'Plavuša' o slavnoj Marilyn Monroe koji je danas izašao na Netflixu
- Film je baziran na romanu Joyce Carol Oate, a režirao ga je Andrew Dominik. U glavnoj ulozi je Ana de Armas čija je transformacija u legendarnu plavušu vrijedna divljenja
- Vrijedi li pogledati film 'Plavuša'? Svakako da. Međutim, sa zabilješkom da se od njega ne očekuje ono što nije - dosljedna biografija slavne ikone
Život legendarne holivudske glumice Marilyn Monroe i šezdesetak godina nakon njene smrti predmet je interesa javnosti. To najbolje dokazuje dugoiščekivani film 'Plavuša' koji je danas izašao na Netflixu, ali oko kojeg su se mnogo ranije vezale kontroverze, baš kao i oko života njegove tragične junakinje.
Marilyn Monroe bila je više od glumice, ona je bila ikona svoga doba koja je plijenila pažnju svojim izgledom i šarmom. Oko njenog glumačkog talenta se i dan danas lome koplja, međutim nepošteno bi ga bilo negirati ili umanjivati. Svakako bliže istini bilo bi primjetiti da je njen nesvakidašnjii seksipil bio zanimljiviji Hollywoodu, mašineriji koja ga je brutalno iskorištavala, od toga zna li glumiti. A Marilyn, točnije Normu Jeane, tijekom života su iskorištavali, zlostavljali i ostavljali mnogi - što je upravo i predmet interesa redatelja Andrewa Dominika koji je ovim filmom pokušao odgovoriti na pitanje - tko je bila ova fatalna žena kada se ugase filmska svjetla? Tko je Norma Jeane, a tko je Marilyn Monroe?
Djelo fikcije bazirane na istinitoj osobi i (nekim) istinitim događajima
Sigurna sam da bi lice Marilyn Monroe prepoznala bilo koja osoba na svijetu. Nabrojati filmove u kojima je glumila dosta manje njih, iako ih je za vrijeme njenog kratkog, 36-godišnjeg života bilo mnogo. Marilynin privatan život bio je i nadasve turbulentan, a uz nju su se vezali razni poznati muškarci, uključujući i predsjednika Kennedya, ali i njegova brata. Život glumice javnosti je postao zanimljiviji od njenih filmova i na kraju, i sam predložak za filmski scenarij. O 'pravoj istini o Marilyn Monroe' znala sam koliko i svi - znači ništa. Upravo iz tog razloga zainteresirala me najava njene biografije u filmu 'Plavuša'.
No, ono što sam vrlo brzo, za vrijeme gotovo tri sata dugačkog filma, shvatila je da se ovdje radi o izrazito fikcijskom uratku, puno manje o biografiji koja će istinito i kronološki pratiti život hollywoodske dive. Ovo me, na prvu, dosta razočaralo jer sam očekivala prije svega biografski film o životu legendarne glumice čija je životna priča dovoljno zanimljiva da se ne mora dodatno prepuštati fikciji. Međutim, negdje oko polovice 'Plavuše' počela sam uistinu uživati u filmu za ono što on zapravo jest - ozbiljna melodrama, o traumi iz djetinjstva koja proganja život odrasle osobe, ispričana kroz lik Marilyn Monroe.
Film započinje prikazom života sedmogodišnje Norme Jeane i njene psihički nestabilne majke i alkoholičarke, no prije svega duboko nesretne žene koja krivca nalazi u svojoj kćerci. Jednom prilikom pokušala ju je i utopiti u kadi, a nakon ovog incidenta biva hospitalizirana, dok je mala Norma Jeane prepuštena socijalnoj službi i domovima. Međutim, ne postoje zapisi o tome da je Gladys Pearl Baker uistinu pokušala ubiti djevojčicu koja će za desetak godina postati najpoznatije lice Hollywooda. No, budući da se i ovako dugačak film nije stigao previše baviti djetinjstvom Marilyn Monroe, shvaćamo kako je određeni detalj možda i izmišljen, dodan naraciji filma kako bi opisao ozbiljnost Gladysina mentalnog stanja i kako je ono prijetilo i kakve posljedice ostavilo na Monroe koja se čitavog života osjećala nevoljenom.
'Robinja sam ovoj Marilyn Monroe'
Film se brzo prebacuje na odraslu Normu Jeane koja započinje glumačku karijeru i kreira osobu Marilyn Monroe koja se probija u svijetu Hollywooda. Između njenih naslovnica časopisa i prvih filmskih uloga, Marilyn se seksualno podređuje moćnom igraču iz Tinseltowna. Nakon nekoliko prvih filmskih uloga Hollywood postaje opsjednut zanosnom Marilyn Monroe, simbolom seksipila koja se pretvara u jednu od prvih ženskih celebrity persona oko kojih se stvara kult ličnosti.
Iako joj na početku godi slava i pozornost, Marilyn ne upijeva biti shvaćena ozbiljno - niti honorarom niti ulogama koje dobiva. Ovdje se film dotiče i problematike položaja glumice u zlatno doba Hollywooda gdje bi Marilyn, samo zato što je žena, dobivala i po 20 puta manji honorar od svog filmskog partnera iako je upravo ona glavna zvijezda filma. Brutalna hollywoodska mašinerija dodatno je, po svojim željama, stvorila već izmišljeni lik Marilyn Monroe od kojeg se Norma sve više distancira. To vidimo kroz način na koji govori o sebi kao Marilyn u trećem licu, kada joj čitaju pisma obožavatelja i hejtera. "Neki vole Marilyn Monroe, neki ju mrze. Ne znam kakve to veze ima samnom?'
Marilyn Monroe: Njezine ljubavi, žudnje i tuge
Prilikom snimanja za jedan intervju, Nora u polušali kaže 'Robinja sam ovoj Marilyn Monroe', na što ju njena stilistica oštro prekori: "Svi na svijetu dali bi svoju desnu ruku da mogu biti ti i ti to znaš."
Međutim, sve što Marilyn uistinu želi je biti voljena. Ključni fokus narativnog zamaha upravo je njena potraga za vlastitim ocem kojeg nikada nije upoznala, a zamišlja ga kao slavnog glumca Clark Gablea jer joj je majka pokazivala njegovu sliku u djetinjstvu. Da se radi o osobi pepunoj trauma i 'daddy issuesa' vidimo kroz sve njene odnose s različitim muškarcima koje redom zove 'Tatice'. Film je propustio spomenuti njenog prvog muža kada je imala tek 16, te se bavio njezinim dobro poznatim muževima – bivšim napadačem Yankeesa Joeom DiMaggiom (Bobby Cannavale), i piscem Arthurom Millerom (Adrien Brody) koji su je obojica, svaki na svoj način iskorištavali ili zlostavljali - prvi fizički, drugi u korist svoje karijere.
No, ono što me natjeralo da pauziram film i obratim se Googleu je prikaz njenog odnosa sa sinovima legendarnog Charlia Chaplina koji je bio prikazan kao skandalozni ménage à trois u kojem su svi troje bili u nekom čudnom, zajedničkom, romantično-seksualnom odnosu. Ni za ovo nigdje ne postoje podaci da je uistinu bilo tako te je sve na razini tračeva, no čini se kako je redatelj još jednom zagazio u fikciju s ciljem približavanja narativa iskorištavane Marilyn.
Posebno su brutalne i teške scene njenih višestrukih abortusa s različitim muškarcima, od kojih su neki bili prisilni, drugi spontani. No, definitivno scena koja će izazvati najviše 'skandala' je eksplicitni prikaz oralnog zadovoljavanja na koji ju je prisilio američki predsjednik John F. Kennedy, nakon čega ju je brutalno silovao. Također, i ova scena je plod mašte, no kao i dosta drugih kontroverznih scena (kao one gdje ju majka pokušava ubiti) metaforički prikaz Marilynog položaja u kojem biva iskorištavana, zlostavljana i ponižavana, što od onih najbližih, što od strane Hollywooda, što od muškaraca s kojima je bila u odnosima.
Genijalna transformacija Ane de Armas
Poseban odlomak treba posvetiti glumici koja je utjelovila Marilyn Monroe u filmu 'Plavuša' - Ani de Armas. Kubanska glumica, dosad najpoznatija po filmu 'Knives Out', fizički se nevjerojatno transformirala u legendarnu plavušu. Iako je njena sličnost s Marilyn nevjerojatna, ono što je posebno vrijedno divljenja je gluma mlade glumice koja 2019. godine, kada je film krenuo sa snimanjem, bila još relativno nepoznato lice i ime u Hollywoodu. Bez obzira na to, redatelj je od samog početka vidio mladu Kubanku u ulozi Marilyn što je mnogima, pa i samom Netflixu bila upitna odluka. No, pokazalo se kako je definitivno bio u pravu, a sigurna sam kako Armas čeka i nominacija za Oscara.
Uloga Marilyn Monroe u ovome filmu bila je izrazito teška i izazovna za odglumiti, te sam sigurna da bi predstavljala izazov i mnogo iskusnijim glumicama od Ane de Armas. U svakom slučaju, 34-godišnja glumica je napravila uistinu izvanrednu transformaciju i iznijela je ovu tešku i nimalo zahvalnu ulogu fantastično.
Vrijedi li pogledati film 'Plavuša'? Svakako da. Međutim, sa zabilješkom da se od njega ne očekuje ono što nije - dosljedna biografija koja će otkriti 'pravu istinu' o događajiima iz života Marilyn Monroe. Film 'Plavuša' ima svoju vrijednost kao drama koja prikazuje kako trauma iz djetinjstva može utjecati na ostatak života jedne osobe. A ako ga gledamo isključivo kao prikaz Marilyn Monroe, treba biti svjestan da gledamo u subjektivni doživljaj osobe koja nije poznavala slavnu glumicu i njegove interpretacije toga što misli da je ona bila. Tko je uistinu bila znaju samo rijetki - ako itko, ako i ona.