Moleskine, najpopularnija crna bilježnica na svijetu slavi 25. rođendan

Instagram@moleskine
Vidi originalni članak
  • Mala je bilježnica oduvijek bila neizostavni pratitelj svakog pisca, umjetnika, sanjara
  • Ona prvotna poslužila je kao nadahnuće za nastanak možda najpopularnije na svijetu, poznate pod imenom  Moleskine
  • U godini kada ovaj brend slavi 25 godina postojanja, prisjetiti ćemo se povijesti slavne crne bilježnice i njezinog puta do kultnog statusa

Prazne stranice nove bilježnice, uz sanjare, mislioce i kreativce, pružaju užitak svima te daju bezbroj mogućnosti, pogotovo ako se radi o legendarnom brendu kao što je Moleskine. Mnogi su od nas u ove bilježnice zapisivali, te zapisuju, kako ideje tako i popise za kupovinu.

Prvotna bilježnica odigrala je ključnu ulogu u stvaranju ovog brenda koji ove godine obilježava 25 godina postojanja. No kako je nastala ova najpopularnija crna bilježnica na svijetu? 

Malene džepne bilježnice, nazivane „carnets“, ukoričene u impregnirane pamučne tkanine ili kožu, prodavale su se u pariškim  papirnicama još u 19. i početkom 20. stoljeća, a koristili su ih umjetnici poput Vincenta van Gogha, Picassa i Hemingwaya. No za nastanak imena slavne bilježnice zaslužan je britanski pisac i veliki ljubitelj malih bilježnica Bruce Chatwin koji je u svojoj knjizi „The Songlines“ iz 1987. godine opisao kako je svoje pariške bilježnice posložio u tri uredna stupca.

Britanski pisac Bruce Chatwin, veliki poklonik Moleskinea ime je koje se redovito spominje kad se govori o popularizaciji bilježnica

U Francuskoj su te bilježnice bile poznate kao „carnets moleskines“. Naziv „moleskine“ se odnosio na njihov crni uvez od impregnirane tkanine. Chatwin je prilikom svakog posjeta Parizu kupovao zalihu ovih bilježnica koje je izrađivala mala obiteljska tvrtka iz francuskog grada Tours. No baš kada je odlučio napraviti zalihu koja mu je trebala biti dostatna za čitav život, otkrio je da se zbog smrti vlasnika tvrtka ugasila. No tu priča ne završava. 

Talijanska tvrtka Modo & Modo iz Milana specijalizirana za prudukt dizajn koju je utemeljio Francesco Franceschi, angažirala je 1994. godine Mariu Sebregondi, koja je bila i suosnivač tvrtke, da kreira proizvode za novu generaciju putnika kojima je era nakon Hladnog rata otvorila nove mogućnosti. Sebregondi je pročitala Chatwinovu knjigu, a kako je i sama ranih 1980-ih u Parizu kupovala isti tip bilježnica, dosjetila se osmisliti nešto slično kako bi nova generacija mogla bilježiti svoja iskustva i doživljaje. Tako je nastala ova mala bilježnica papira boje slonovače.

Naziv Moleskine, koji dolazi od riječi koja ima korijene u francuskom nazivu za impregniranu pamučnu tkaninu, pokazao se kao pravi odabir. Ime je patentirano 1996., a sljedeće 1997. godine počele su se proizvoditi prve bilježnice. Tako je stvoren proizvod po kojem će tvrtka postati poznata, mala jednostavna crna bilježnica zaobljenih uglova, sa trakom za oznaku stranica i elastičnom trakom, te džepom na kraju koji se može otvoriti, a u kojemu je skrivena priča o bilježnici, ne bi li se tako potaknula kreativnost onih koji ju koriste.

To je bio prvi korak u izgradnji brenda koji je postao svjetska uspješnica. Prve Moleskine bilježnice doslovno su razgrabljene s polica i do današnjeg su dana bestseller tvrtke. Umjesto u milanskim papirnicama prodavane su u knjižarama, a tim je potezom Sebregondi gotovo odašiljala poruku da su njezine stranice savršeno mjesto za pohraniti misli, ideje i crteže, da je gotovo poput knjige čije prazne stranice samo čekaju da budu ispunjene.

Tvrtka je od početka bila jako pažljiva te nikad nije navela da su umjetnici poput Hemingwaya, Matissea i Picassa koristili ovu
bilježnicu koja je naravno nastala puno kasnije. No napravljena je mudra poveznica između genija avant-garde i korištenja sličnih bilježnica što je bilo dovoljno da se raspiri mašta potencijalnih kupaca. Bio je to izvrstan marketinški potez koji se pokazao kao pun pogodak. 

Brend je pažljivo građen, a tvrtka ovaj proizvod nikad nije plasirala kao najbolji na tržištu već je težište stavljala na životni stil onih koji ga koriste. Tako je nastala bilježnica koja će postati sinonim za kulturu, maštu, putovanja, sjećanja, osobni identitet. Ovo je proizvod koji je prema riječima tvrtke osmišljen za suvremene ljude u pokretu, a danas ih koriste brojni poznati arhitekti, poduzetnici,  celebrityji.

S vremenom se počela raditi i uspješna poveznica brenda sa drugim legendarnim imenima pa su nastale limitirane serije Moleskine bilježnica posvećene Lego kockama, Harryju Potteru, Ratovima zvijezda itd. Moleskine je išao i ukorak sa potrošačkim trendovima pa je uz klasične crne počeo proizvoditi i bilježnice u crvenoj boji, da bi paletu boja upotpunjavao svake godine prateći modne i
dizajnerske trendove. Njihova obitelj „nomadskih proizvoda“ sada uključuje planere, dnevnike, blokove za crtanje, kemijske olovke, torbe, a tvrtka nije zanemarila ni digitalne medije.

Tko još jedva čeka novu godinu da kupi novi planer? Donosimo ti 5 najljepših

Tvrtka je otvorila i cafée u Milanu, Pekingu, Londonu, New Yorku te Hamburgu, kako navodi, utočišta za sve koji traže nova iskustva i nadahnuće. U želji da poveća broj kupaca, Moleskine je širom otvorio vrata i korporativnom svijetu. Naime za različite je tvrtke počeo proizvoditi bilježnice rađene po narudžbi.

Moleskine je brend za čiji je uspjeh zaslužan genijalan marketing. Svoj je proizvod mudro i dosljedno predstavljen ljudima s porukom da su njihove misli i ideje vrijedne toga da se zabilježe na poseban i jedinstven način. Upravo su zato Moleskine bilježnice tijekom punih 25 godina postojanja našle mjesto u srcima mnogih. Ispunjavajući stranice ove kultne bilježnice svatko od nas kreativnošću i maštom može sudjelovati u ispisivanju novog poglavlja priče o ovom svjetski poznatom brendu.

Posjeti Miss7.24sata.hr