Kako nas trgovine „tjeraju“ da trošimo više novca
Lako je postati žrtvom prodaje, uzoraka i brojnih opcija koje nudi supermarket. Istina je da trgovine često kupce „na foru“ natjeraju da nešto kupe. Otkrivamo suptilne načine na koje trgovine prehrambenim artiklima vabe kupce da kupuju više nego što su planirali – i kako bismo ti pomogli da ne posrneš, imamo savjete o tome kako se pametnije „kretati“ supermarketima.
Mnogi članci o utjecaju glazbe u trgovinama referiraju se na istraživanje objavljeno još davne 1982. godine u časopisu „Journal of Marketing“. Znanstvenik dr. Ronald E. Milliman otkrio je da prosječna bruto prodaja u američkim trgovinama odabranima za istraživanje bila veća kad je trgovina svirala glazbu laganog tempa u usporedbi s onim trgovinama u kojima je svirala glazba bržeg tempa. Milliman je izjavio da bi trebalo provesti više istraživanja prije donošenja konačnog zaključka.
Časopis „Life Hacks“ ohrabrio je svoje čitatelje da nose slušalice i slušaju „brzu glazbu“ dok kupuju – kako bi smanjili spontanu kupovinu. Međutim, na kraju provedenog eksperimenta 2014. godine, znanstvenici u Norveškoj i Njemačkoj otkrili su da se u šest trgovina u kojima se pušta „brza glazba“ zapravo „potaknula dodatna potrošnja“ – kad su trgovine bile prepune.
Kako se nositi s time: važno je da prepoznaš kakva glazba utječe na tebe. Ako imaš slušalice koje ti skreću pažnju od besplatnih uzoraka ili velikih natpisa s popustima, to bi moglo biti sjajno za tebe. Ako te „sporija glazba“ održava koncentriranom – samo naprijed! Stručnjaci kažu – jednom kad postaneš svjesna tog „trika“, počet ćeš razmišljati o tome kad si u kupovini.
Proizvodi u blizini kase
Kad završiš s kupovinom, čekanje u redu na kasi znači da ćeš se naći licem u lice s još nekoliko proizvoda koji te mame da ih kupiš. U većini slučajeva taj izbor pada na nezdrave slatkiše ili napitke. Teško se suzdržati kad nam je strpljenje već jako tanko…
„Trgovine stavljaju slatkiše, sokove, grickalice, žvakaće gume i slične proizvode u blizinu kase kako bi ti (i tvojoj djeci) bili nadohvat ruke za brzu, nesmotrenu kupovinu. Pazite se tog trika“, kaže dr. Elena Paddock, nutricionistica iz Dallasa.
Kako se nositi s time: Paddock sugerira da čitaš nešto dok čekaš na kasi. Možeš čitati i s djecom.
Cijene
Paddock ističe da su najskuplji proizvodi obično u visini očiju ili na početku i kraju prolaza. „Trgovine namjerno stavljaju takve artikle na vidljiva mjesta kako bi zaradile više novaca“, kaže. Vjerojatno ćeš se suočiti i s proizvodima koji su „na popustu“ ili na one koje možeš kupiti u rinfuzi, ali to ne znači da ćeš bolje proći. Važno je imati na umu trebaš li uistinu taj proizvod i koliki je njegov rok trajanja.
Kako se nositi s time: Paddock kaže sljedeće: „Provjeravaj i uspoređuj cijene!“ Još jedan savjet – uzmi košaricu, a ne kolica. „Veći prostor za kupljene stvari utječe na to koliko ćeš kupovati.“
Uzorci
Znanstvenici su prošle godine potvrdili da prezentacija uzoraka u trgovinama vodi do neposredne prodaje, ali i da se time dobiju vjerni kupci. „Trgovci vole prezentacije proizvoda, besplatnu konzumaciju i trenutačni popust, jer takva događanja potiču potrošače da iskušaju proizvod te da se kod njih izgradi lojalnost prema proizvodu i kad se vrati stvarna cijena.“
Kako se nositi s time: Nemoj kupovati dok si gladna! „Uvijek prije kupovine nešto na brzinu pojedi, makar šaku badema“, kaže Paddock. „Ako si gladna, veća je vjerojatnost da ćeš kupiti više hrane.“
Izgled trgovine
Paddock je napomenula da mnoge trgovine živežnih namirnica imaju meso i mliječne proizvode na kraju trgovine – kako bi morala hodati kroz cijelu trgovinu da dođeš do njih. „To će te natjerati da usput još nešto ubaciš u košaru – stvari koje možda i ne trebaš.“
Kako se nositi s time: moraš točno znati što želiš kupiti (a što izbjeći!) i jednostavno uopće ne gledati druge proizvode.