Kamera je jako moćno oružje - ponekad je poput pištolja uperenog ravno u lice, tvrdi fotograf Marc Hom. U prošla dva i pol desetljeća snimao je neka od najvećih imena showbusinessa i kulture, od glumica i sportaša do manekenki i vladara. No jedna stvar koju ne voli naziv je “celebrity”.
“Ta riječ dolazi s toliko negativnog naboja da je ne volim upotrebljavati. Po meni su to sve svjetske ličnosti”, zaključuje danski fotograf. Marc Hom se 1989. preselio iz rodnoga Kopenhagena na newyorški asfalt, s diplomom s Danske umjetničke akademije. Odrastao u kreativnoj obitelji, Hom je umjetnošću okružen odmalena. “Otac mi je bio snimatelj i fotograf te je otvorio prvo nezavisno kino u Kopenhagenu, gdje je prikazivao filmove manje poznatih redatelja. Majka je bila glumica, a djed i baka s obiju strana slikari, tako da sam doista odrastao u nevjerojatnom okruženju”, izjavio je.
“Nakon završetka fakulteta shvatio sam kako mi se Kopenhagen čini premalen, nije bio ni blizu kozmopolitskom gradu kakav je sad”, prisjetio se. Nakon godinu i pol života u New Yorku i rada s nekim od tada najslavnijih američkih fotografa dobio je prvu priliku - snimanje bečkog baleta. Rezultat je bila knjiga s 80 fotografija snimljenih tijekom šest mjeseci provedenih u austrijskoj prijestolnici, a upravo ona mu je omogućila da se po povratku zaposli kao jedan od stalnih suradnika Harper’s Bazaara. “Upoznao sam Fabiena Barona i Liz Tilberis, koji su baš počeli časopis. Bio je to nevjerojatan trenutak za nas mlade - David Sims, Mario Sorrenti i ja. Imao sam nevjerojatnu sreću”, tvrdi fotograf. Tek tada, s 22 godine, Hom je počeo raditi modne fotografije i počeo put do današnje pozicije jednog od omiljenih fotografa slavnih lica. “Marc je jednostavno drukčiji - on ne gura, nekako stoji u pozadini, sluša te oko sebe stvara atmosferu mira i nježnosti. Nikad nije pokušao od mene napraviti nešto što nisam niti je kritizirao ono što jesam. Snimanje s njim bilo je prvo na kojem sam se osjećala lijepom”, izjavila je glumica Anne Hathaway.
“Unutar svake žene postoji ljepota koja zablista kada je doista sretna i samouvjerena. Svaka žena, neovisno o dobi, obliku ili veličini, zaslužuje osjećati se ugodno i senzualno”, izjavio je Hom, koji u svom portfoliju doista ima impresivan niz klijenata - od modnih kuća poput Guccija, Max Mare i Gennyja do snimki nekih od najkreativnijih, utjecajnijih i poznatijih lica današnjice: Amy Adams, Cher, Johnnyja Deppa, Arethe Franklin, Angeline Jolie, Wiz Khalife, Matthewa McConaugheya, Alexandera McQueena, Iggyja Popa, Vivienne Westwood i brojnih drugih.
Njegova nova knjiga “Profiles” posvećena je upravo onim osobama koje su ostavile trajan trag na njegovoj karijeri i napravile skok od objekta do prijatelja i suradnika poput Anne Hathaway, Alicije Vikander i Davida Beckhama. Upravo njegova sposobnost da uspostavi i njeguje bliske odnose s klijentima, smatra Hom, ono je što daje život njegovim fotografijama - ljudi su dovoljno opušteni da slijede njegove vizije i potpuno se prepuste procesu.
“Ne možete napraviti dobru fotografiju ako vam ljudi ne vjeruju. Ako nemate međusobno poštovanje, snimanje može biti poput lupanja glavom o zid”, tvrdi. “Knjiga ‘Profiles’ kolekcija je portreta snimljenih u prošlih šest-osam godina, uključujući snimke kreativaca iz svijeta umjetnosti i filma, ali i fotografije obitelji i prijatelja. Neke od fotki potječu s poslovnih zadataka, neke od prijateljskih druženja, ali sve su utjelovljenje moje očaranosti osobom, njezinom unutarnjom ljepotom i karakterom”, objasnio je Hom. “Istodobno pokazuje puno o tome što se meni događalo, različitim kretanjima. Poput dnevnika je - dokumentirao sam i svoje promjene u životu, kroz koje sada mogu proći i objasniti što mi se događalo”, dodao je. No u doba kada svatko ima mobitel s kamerom, a selfieji su najpopularniji oblik fotografije, brine li se za svoju budućnost?
“Ma kakvi. Ljudi mogu napraviti dosta dobre fotografije telefonima, kvaliteta je dobra i imaju potrebu što bolje izgledati. To je dobro. No ja i dalje pristupam svom poslu kao da snimam na filmu - nikad ne lupam u prazno pa kasnije vidim što valja. To je nepoštovanje prema mediju, tako ga zlostavljati. Uostalom, volim izgraditi dobar kadar - nikad ne kadriram, režem ruke i glave. Jednostavno zabilježim trenutak”, samouvjereno će fotograf. No daleko od toga da smatra svoj posao jednostavnim. “Modna fotografija je poput okupljanja vojske - jako ovisi o tome da imate najbolje manekenke, najbolje frizere i vizažiste, najboljeg stilista, sve najbolje prije nego što vi sami možete napraviti nešto dobro. Za portrete koristim modu kao jedan od elemenata, no ona nije prioritet - lice i oči su ono što volim”, zaključuje.
A na pitanje postoji li itko koga bi volio fotografirati, spremno daje odgovor: “Obama. Ovo što se trenutačno događa u svijetu je stravično, dolazimo blizu onome što su naši roditelji proživljavali nakon Vijetnamskog rata, jako puno promjena koje stvaraju čudnu energiju. Ne znam što će ona stvoriti na kraju. Postoji toliko ljudi koji rade hrpe stvari bez ikakvog talenta i samo žele biti slavni. Mislim da će za nekoliko godina biti jako bitno moći pogledati unatrag i vidjeti nešto autentično, a ne samo hrpu selfieja”.