Od nule do biznisa: Lekcije žena koje su svoj projekt uspješno izgradile od ideje

Unsplash+ Foto: Unsplash+
Vidi originalni članak
  • Ovaj panel nije bio o Instagram verziji poduzetništva, nego o stvarnim procesima, riziku i odlukama koje stoje iza pokretanja vlastitog biznisa
  • Iva Zovko, Antonija Ivanković i Ana Šimunović pokazale su kako uspjeh ne dolazi iz savršenog trenutka, nego iz odluke da se krene, autentičnosti, podrške i hrabrosti, bez garancija 
  • Njihova ključna poruka: ne postoji idealan plan - samo odluka da vjeruješ svojoj ideji, komuniciraš je i gradiš put dok ideš

Ovo nije još jedna priča o ‘poželjnoj poduzetnosti’ iz Instagram prikaza života. Ovo je priča o procesima iza kulisa - o onome s čime se suočava svaka žena koja u jednom trenutku odluči da joj je dosta tuđih scenarija i da je vrijeme da napiše svoj. Nova generacija žena ne dolazi s unaprijed iscrtanim mapama: one grade svoje biznise organski, hrabro, s puno improvizacije i još više odlučnosti.

Na prvom panelu konferencije, u fokusu su bile tri žene koje vode brendove i tvrtke nastale iz ideje, impulsa, želje za promjenom i trenutka koji je izgledao kao slučajnost, ali se pokazao sudbonosnim.

Iva Zovko (Sonik grupa), Antonija Ivanković (Anka Jularić) i Ana Šimunović (X Mark) nisu samo izgradile poslovne modele - one su redefinirale pravila kako se uopće gradi karijera. Njihov razgovor, istodobno brutalan u razotkrivanju realnosti i nježan u pružanju podrške, donosi lekcije koje vrijede za svaku ženu na početku vlastite profesionalne revolucije.

Ideja je važna, ali nije dovoljna - presudno je krenuti

U poslovnom svijetu stalno slušamo o ‘pravom trenutku’, no one su na samom početku taj mit razbile: savršen trenutak ne postoji. Postoji samo početak.

Antonija Ivanković svoju je priču započela potpuno neočekivano. Nakon godina u korporativnom marketingu, jednog je dana na Tajlandu vidjela poludrago kamenje i znala - tu je nešto. Nije imala savršeni plan, budžet, niti idealne uvjete. “Što je najgore što se može dogoditi? Možeš ne uspjeti. Ali onda ideš dalje. To je samo jedna životna lekcija”, kaže.

Anka je danas brend koji raste posljednjih pet godina i koji nije nastao zato što je vrijeme bilo idealno, već zato što je Antonijina odluka bila jasna.

Isto potvrđuje i Iva: “Ne čekajte savršen trenutak - postoji samo odluka da vjeruješ u ideju i pretvoriš je u stvarnost.”

Prva lekcija je brutalno jednostavna: biznis počinje od trenutka u kojem odbiješ čekati tuđe dopuštenje.

Inovacija nije projekt - to je mentalitet

Sonik grupa nije nastala u trenutku inspiracije, već kao ishod znanja, partnerstva i ekstremne hrabrosti. Njihov digitalni suplement - Sonik Pil - postao je prepoznatljiv upravo zato što spaja nespojivo: neuroznanost, zvuk, tehnologiju, glazbenu produkciju i well-being.

“Mi smo tehnološka tvrtka. Htjeli smo iskoristiti tehnologiju da bude u službi čovjeka”, priča Iva. Prve dvije partnerice Sonika - Lara i Petra, bile su ‘ispred vremena’ još 2017. Tada je nastao proizvod kojem je trebala jedna stvar: trenutak tržišne zrelosti. Iva je u Sonik ušla tek kasnije i trebalo joj je, kaže, vrijeme da razumije ideju. “U svijetu inovacija ulaziš u prostor neizvjesnosti i rizika. Ali ako ga promatraš kao prostor za rast, to postaje najveća vrijednost.”

Ovaj mindset je ključan: inovacija nije proizvod, nego pogled na svijet. Zato Sonik danas nastupa globalno, pa čak i na najvećem svjetskom sajmu inovacija u Dubaiju.

Ne moraš sve sama. Odaberi svoje ljude

Poduzetništvo je samo još jedna dimenzija života, i nitko je ne može proći solo. Svaka od njih imala je istu ideju: okružiti se partnerima, timom ili zajednicom. Jer, kažu, “najbolje stvari nikada ne nastaju same”.

Iva, Antonija i Ana tri su potpuno različita profila. I to je njihova prednost. One ne traže kopije sebe, nego komplementarnost. Zato je njihov savjet jasan: okruži se ljudima koji rezoniraju s tobom, ali i znaju ono što ti ne znaš. Ne zbog business plana, nego zbog mentalnog zdravlja.

Komunikacija je valuta uspjeha (pogotovo u brutalnom svijetu investicija)

Ana Šimunović je stručnjakinja za leadership i komunikaciju. Ona radi s kompanijama i liderima upravo na onome što se najčešće uzima zdravo za gotovo: sposobnosti da poneseš svoje ideje do drugih. “Svatko ima priču. Pitanje je znamo li je komunicirati.”

Njena je lekcija kristalno jasna: vjeruj svojoj priči, komuniciraj je kao dijalog, a ne monolog i preuzmi prostor riječju, stavom i prisutnošću.  A onda i ono što je najvažnije: “Ništa nam ne treba više od vlastitog dopuštenja da počnemo.”

Autentičnost nije trend, već poslovna strategija

Jedan od najponovljenijih zaključaka panela bio je upravo sljedeći: autentičnost je jedina dugoročna konkurentska prednost. Ne imitirati tržište. Ne pratiti konkurenciju. Ne pristajati na estetiku koja je trenutno popularna.

Antonija to savršeno objašnjava: “Za mene je nakit samo kanal kroz koji pričam priče.” Autentičnost nije romantični koncept - ona je dokaz da kupci osjećaju kada nešto dolazi iz istine, a ne iz kalkulacije.

Poduzetništvo je bolno. I nije za one koji se boje rizika

Nitko ne uljepšava stvar. Nema instant uspjeha. Nema stabilnog puta. Nema potpunog plana unaprijed. U jednom trenutku, prenoseći iskustva iz Dubaija, Iva zaključuje: “U svijetu startupova ništa nije izgubljeno. Sve što stvaraš i učiš ostaje kao tvoja vrijednost.” To znači prihvatiti rizik - ne kao neprijatelja, nego kao učitelja. Strah ne nestaje. Naučiš ga pretvoriti u alat.

Najvažniji resurs: hrabrost da izdržiš povratne udarce

Nema glamuroznog preskočenog dijela. Nema biznisa bez trenutaka u kojima se pitaš jesi li pogriješila. Nema rasta bez kritike, povratnih informacija, propitivanja. Ana to kaže najpreciznije: “Svaki feedback brusimo kao dijamant.” To je lekcija koju panelistice dijele otvoreno: ne postoji karijera bez pogrešaka. One su kompas.

Prava poduzetnička zajednica počinje tamo gdje prestaje perfekcionizam

Ovaj panel završio je rečenicom koju se lako može pogrešno protumačiti kao motivacijsku. Jer je ona zapravo vrlo poslovna: “Ne čekaj savršeni trenutak. Kreni.”

Ne zato što je romantično, nego zato što je tržište nestrpljivo, trendovi prolaze, a prilike su osjetljive kada je vrijeme u pitanju. Savršeno je uvijek prekasno.

Poduzetništvo nije za one koji čekaju potvrdu izvana. Ono je za žene koje su spremne izdržati nesigurnost, izgraditi vlastiti sistem podrške, pogriješiti, mijenjati strategiju i rasti.

Ove tri žene nisu došle pričati bajke, nego nam pokazati jasan smjer:

  • kreni
  • riskiraj
  • vjeruj u svoju ideju
  • gradi od ljudi, ne samo od planova
  • komuniciraj svoju priču
  • i ostani autentična

Postoji li savršeni recept za biznis? Ne. Ali zato postoji istina koju su sve tri izrekle na svoj način: Početak je jedina konstanta. Sve ostalo je proces.

Konferencija Poduzetnice 3.0 održana je uz podršku partnera koji potiču razvoj ženskog poduzetništva i jačanje poslovne zajednice. Zahvaljujemo Philip Morrisu, Fini, Ministarstvu demografije i useljeništva, Hrvatskoj obrtničkoj komori, JYSK-u, marki comma, Samsungu, Croatia Airlinesu i De Rigu na podršci ovogodišnjeg izdanja.

Posjeti Miss7.24sata.hr