Zašto sve više nosimo odjeću od umjetnih materijala?
Niže cijene = lošija kvaliteta
Uspoređujemo li našu odjeću od prije 10-tak godina i danas, uočavamo promjenu u kvaliteti, ali i u količini. Dok smo prije većinom kupovali kad nam je nešto bilo potrebno i duži period nosili jedan komad, danas redovito posjećujemo trgovine, a shopping odlasci popunili su naš ormar s odjećom sumnjive kvalitete. Više nemamo samo jednu bijelu košulju nego njih par, imamo i više primjeraka sakoa, a prestali smo pratiti količinu običnih T-shirt majica koje imamo u svom asortimanu. Naše shopping navike su se promijenile, a krojačica Martina Milek Spandl za to krivi highstreet brendove.
Da je profit glavni razlog dominacije umjetnih materijala, smatra i hrvatski dizajner Manuel Maligec. Objašnjava kako oni ne prevladavaju samo kod svjetskih highstreet brendova nego se nalaze u ponudi i kod dijela hrvatskih dizajnera. Jeftinija cijena je glavna motivacija, a na malom hrvatskom tržištu na kojem vlada financijska kriza, jeftiniji proizvod često znači i opstanak posla.
Nataša Butković-Varićak iz tvrtke Pamigo, koja nudi pregršt tkanina i krojačkog pribora, nadopunjuje kako razloge možemo tražiti i na drugim područjima. Odjevni komadi od umjetnih materijala lakše se održavaju, izdržljivi su, a veći izbor tkanina, boja i uzoraka potiče dio hrvatskih dizajnera da za svoje kreacije biraju one umjetne.
Zašto su umjetne tkanine jeftinije?
Dovoljno je samo usporediti cijene popularnih highstreet brendova da shvatimo da su uz kvalitetu, pale i cijene. Odjeća nije više luksuz, a police se na tjednoj bazi pune novim kolekcijama. Zašto se toliko isplati koristiti umjetne tkanine i zbog čega su one prirodne postale 'luksuzna roba'?
„Sintetički materijali su desetljećima zastupljeni u proizvodnji odjevnih predmeta. Kako je proizvodnja takvih tkanina postala jeftinija i kraća, kako se industrija razvijala i istraživanjem su se dobivale kvalitetnije i ugodnije tkanine, tako je njihova primjena postajala masovnija. Danas imamo vrlo bogatu ponudu sintetičkih materijala i važna je stavka da su jeftiniji, i to znatno jeftiniji od prirodnih tkanina. Naime, proizvodnja prirodnih tkanina iziskuje puno vremena, više ljudi, više procesa i veće površine (pamuk i lan su biljke), a proizvodnja sintetičkih "preskače" većinu njih (odradu zemlje, sadnju, zaštitu, branje....). Sintetičke tkanine dobivene su sintezom nafte. Otporne su na trošenje, vodu, trajne su i boje su im postojane, no nisu bio razgradive i sirovine neće biti uvijek lako dostupne. Također su osjetljive na visoku toplinu, tale se, no mogu se reciklirati (PET boce)“, ističe Martina.
I Nataša smatra da su poboljšana tehnologija i brojna istraživanja utjecale na češće korištenje umjetnih tkanina.
Sintetika dominira kod sportske odjeće
Svjetski sportski brendovi iz godine u godinu se hvale inovativnim tehnologijama izrade te lansiraju odjeću od neobičnog i nesvakidašnjeg materijala. Na prvu to djeluje kao „izmišljanje tople vode“, no sportaši i aktivni rekreativci za svoje treninge koriste samo sportsku odjeću od umjetnog materijala. Očigledno je vrijeme alergijskih reakcija i neprozračnosti iza nas.
„Sintetičkoj sportskoj odjeći smo skloniji jer hladi (ima hladan opip), brzo se suši, ugodna je i elastična. Pamučna odjeća je teža, dugo se suši i zadržava miris. Kad trčite na otvorenom i na vjetru, veoma je važno da odjeća nije mokra kako se ne bi prehladili i tu sintetika pokazuje svoj veliki plus. Lako se pere, ne treba je glačati i također bitna razlika od pamuka, miris znoja se ne uvlači u vlakno“, smatra Martina.
Prednosti i nedostaci prirodnih i umjetnih materijala
Danas se u tekstilnoj industriji najčešće koristi poliester, čist ili u mješavini s prirodnim vlaknima, i poliamid. Također su popularni poliakril, elastin, mikrofibra, saten i likra.
„Kada govorimo o materijalima, nužno je početi od vlakana. U većini slučajeva sintetička vlakna imaju malu sposobnost upijanja vode, smanjena svojstva bojadisanja, smanjenu razgradivost, sklona su pilingu i nabijanju statičkog elektriciteta. S druge strane, laka su za održavanje, prikladna za miješanje s drugim (prirodnim) vlaknima, imaju odličnu dimenzijsku stabilnost te su otporna na trenje, gužvanje i mikroorganizme“, objašnjava detaljno Manuel.
Odlični rezultati postižu se miješanjem sintetičkih i prirodnih vlakana, a Nataša objašnjava kako na taj način dobivamo mješavinu koja je spoj dobrih svojstava prirodnih i onih umjetnih.
Prirodni vs. umjetni materijali – što pobjeđuje?
Martina, Nataša i Manuel slažu se da prilikom odabira materijala ništa nije crno-bijelo. S jedne strane zbog umjetnih materijala pala je cijena odjeće što je omogućilo većem broju ljudi obnovu ormara češće nego prije. Razvoj tehnologije i inovativni način proizvodnje i obrade stvara nove materijale i poboljšava svojstva postojećih. No, s druge strane, odjeća od umjetnog materijala ima kraći vijek trajanja jer nije samo materijal nego je i sami proces izrade jeftiniji i manje kvalitetan. Nakon što je usporedila sve stavke, Nataša prednost daje umjetnim materijalima.
„S obzirom na ubrzani način života, brzinu kojom se mijenja moda, cijenom i novim tehnologijama proizvodnje, tkanine umjetnog porijekla imaju prednost jer sve što iziskuje manje vremena za održavanje i sve što ima manju cijenu, samim time je popularnije, pogovoto kod mlađe generacije“, smatra Nataša.
„Kao kupac, kada bih izdvojio određenu svotu novaca za neki komad, volio bih da njegova izrada i kvaliteta budu proporcionalna svoti koju izdvajam. I to je ono što moje klijentice, a vjerujem i kritika cijeni. Likru i ostale sintetičke materijale jeftinog sjaja u mojim kolekcijama nećete naći“, jasan je Manuel.
Martina gleda prednosti oba materijala i naglašava kako joj se posebno sviđa što se sintetika na kraju reciklira. No, njen negativan stav nije usmjeren prema samoj odjeći nego današnjoj potrošačkoj filozofiji u kojoj pobjeđuje kvantiteta nad kvalitetom.
Na koncu važno je znati što nosimo i kako se pojedini materijal ponaša, bio on prirodan ili umjetan. Ne smijemo očekivati ono nemoguće od pojedinih komada. Pulover od umjetnog materijala ne može nas grijati poput onog od prave vune. Također lijepe, ali jeftine cipele nisu trajne poput jednih kvalitetnih. Ulažite mudro u skuplje komade, budite razigrani uz one jeftinije. Zadovoljan i sretan kupac je onaj koji zna što kupuje.