Traper komadi su must have sezone
"Traper je danas najprodavaniji odjevni artikl, nose ga svi slojevi društva. Nije vezan uz trend i uvijek je prisutan u svakodnevnom odijevanju. Zahvalan je materijal koji podnosi različite krojeve te je time prilagodljiv različitim tipovima građe. Možda je popularniji među mlađom generacijom, ali je jednako dobro prihvaćen u svim dobnim skupinama. Volimo denim i smatramo da je to jedan on najnosivijih i najpraktičnijih street trendova koji se može uklopiti u apsolutno bilo koju varijantu nošenja. Radni dan – škola, faks, posao; opuštena atmosfera– kava s frendovima, piknik, šetnje, izlasci... Apsolutno uvijek je in", ističu dizajnerice Jasmina Arnautović i Maja Virgej iz Jet Laga.
Kratka povijest trapera
"Traper se pojavio sredinom 19. stoljeća u Americi, kada su najveći dio njezina stanovništva bili radnici. Mnogi od njih bavili su se potragom za zlatom, a teški radni uvjeti zahtijevali su i čvrstu radnu odjeću. Do sredine 19. stoljeća, čvrsti keper od denima koristio se kao pouzdana tkanina za izradu radničke odjeće. Od nje su se izrađivali kombinezoni: predimenzionirani odjevni predmeti koji su se nosili preko svakodnevne odjeće, a koji su imali džepove sprijeda i sa strane na kukovima. Sredinom desetljeća jedan od najuspješnijih poduzetnika na području trgovine tekstilom bio je Levi Strauss. Držao je trgovinu mješovitim odjevnim predmetima i na veliko je prodavao posteljinu, donje rublje, kabanice, ovratnike i manšete za rukave obiteljima koje su se doseljavale na novi teritorij. U to se vrijeme za hlače koristila posebna vrsta platna, koje je bilo nešto lakše od onoga koje se koristilo za prekrivanje kola i kočija, a koja nije bila dovoljno izdrživa za potrebe života tadašnjih rudara. Kako se njihova odjeća lako derala i uništavala, Levi Strauss nastojao je pronaći materijal i oblik kojim bi izašao u susret potrebama rudara, točnije kopača zlata", započinje priču o povijesti trapera profesorica Nina Režek Willson.
U nastavku profesorica objašnjava kako je na temelju materijala koje je naručio iz Europe za izradu šatora napravio hlače koje su mogle podnijeti opterećenje posla u rudniku. Materijal od kojega su bile napravljene nije žuljao, bilo ga je teško poderati, a grubi keper od kojega je bio tkan još uvijek je bio dovoljno lagan da spriječi pretjerano znojenje. Tako je denim u popularnosti prestigao sve ostale materijale koji su se koristili za izradu radne uniforme, a tako su ujedno nastale i prve traperice koje i danas popularno zovemo levisice. 1872. godine došlo je do još jednog napretka u evoluciji modernih traperica. Jacob Davis, inače krojač, došao je na ideju koja će Levisove traperice izdvojiti od svih ostalih. Davis je predložio da se bakrene zakovice stave na područja džepova i zatvarača, kako bi ih spriječio od deranja, no nije imao 68 dolara kako bi patentirao svoj izum. Godinu dana kasnije, u partnerstvu s Straussom dobio je Patent 139,121 za svoj kombinezon u visini struka od plavog denima sa zakovicama.
Filmska industrija popularizirala traperice
"U drugoj polovici 19. stoljeća proizvodnja traperica nastavila je rasti. Popularnost denima dobila je sasvim novu dimenziju zahvaljujući filmskoj industriji kada su postali popularni vesterni i likovi kauboja, koji su gledateljima nudili romantizirane i akcijom nabijene priče o rađanju nacije i divljem zapadu. U filmovima Johna Forda sa zvijezdama kao što su John Wayne i Gene Autry – pojam muškosti zauvijek je redefiniran trapericama. Ipak, jeans se nije vezivao isključivo uz muško odijevanje. 1935. godine pojavila se i ženska verzija levisica (Lady Levi's), a uskoro ju je pratila i linija „Tropical Togs“, ženska sportska linija koja se sastojala od hlača, teniskog odijela i samostojećeg gornjeg dijela od denima. Bila je to idealna odjeća za nešto imućnije Amerikanke koje su ih nosile na rančevima tijekom godišnjih odmora. Drugi svjetski rat nakratko će prekinuti američki zaigrani odnos s denimom, vrativši ga ponovno u funkciju radne odjeće, no ovoga puta za žene. Kasnije je Hollywood ponovno odigrao veliku ulogu. Filmovi kao što su Divljak (The Wild One, 1953) i Buntovnik bez razloga (Rebel Without a Cause, 1955) svojom su senzualnom formom koja je pratila liniju tijela naelektrizirali maštu mladeži, zbog čega je roditeljima bio mrzak. Naime, kako bi što više slijedio liniju tijela, traperice su se odijevale na specifičan način. Da bi ih se zakopčalo, bilo je potrebno uvući trbuh i zadržati dah, najčešće u ležećem položaju, a zatim se ulazilo u kadu punu vode kako bi se skupile i pratile liniju tijela. Traper je erotizirao tijela mladih ljudi, zbog čega su ga roditelji smatrali vulgarnim, no mladi su ga obožavali", nastavlja Nina Režek Willson.
Nadalje, profesorica ističe kako nije trebalo dugo da se jeans preseli iz ulične kulture američke mladeži na naslovnice albume rock glazbenika, a traper je predstavljao bijes protiv društvenog poretka. Tijekom 70-ih blue jeans mogle su se vidjeti svugdje: na rock-zvijezdama i celebrityjima, a u isto su ga vrijeme i dizajneri počeli shvaćati kao tkaninu vrijednu visoke mode. Dvoje ljudi koji su najviše utjecali na razvoj denima u 70-ima bili su Gloria Vanderbilt i Calvin Klein. Calvin Klein u svojim je dizajnerskim trapericama naglašavao seksepil onih koji su ih nosili. No, erotizacija se nije odnosila samo na dizajn, nego i na marketing. U kontroverznoj reklamnoj kampanji iz 1980. 15-godišnja Brooke Shields izgovorila je „Ništa ne dolazi između mene i mojih Calvinica“. Reklama je izazvala skandal, a prodaja traperica premašila je sva očekivanja. 1982. godine Karl Lagerfeld dizajnirao je odijelo od denima za Chanel, a čak je i Yves Saint-Laurent bio impresioniran fenomenom džinsa. Punk-pokret koji je počeo u New Yorku s Ramonesima tijekom 1970-ih redefinirao je modne trendove u Londonu. Poderane traperice postale su dio mladenačke kulture, jednako kao i crne majice kratkih rukava i par Conversica (starki), koje bi se nosile na rock koncertima.
Svi vole traper
I brojni svjetski dizajneri svoju inspiraciju pronalaze u jeans komadima. Tako su Stella McCartney, Valentino, Dries Van Noten, Chanel, Dior, Versace i Chloe samo neka od zvučnih modnih imena koja su koristila traper u svojim kolekcijama. Od domaćih dizajnera, u posljednjoj kolekciji su traper komade pokazale i djevojke koje se kriju iza imena Jet Lag. Tunike, haljine, muška "loose" odijela samo su neki od ponude koju imaju. Poznate svjetske i domaće zvijezde su također ljubitelji denima i raznovrsnih kombinacija koje taj materijal nudi.
Traper se pojavljuje i na crvenom tepihu, poput odabira mlade glumice Chloe Grace Moretz, ali jednako dobro funkcionira i za scenske nastupe i ležerne šetnje. To možemo vidjeti na primjerima Rihanne i Lane Del Ray koje biraju kratke vruće hlačice za scenu. Jedna od naših najpoznatijih voditeljica Iva Šulentić otkrila nam je kako je traper već dugi niz godina jedan od njezinih najčešćih i najdražih odabira.
"Vjerujem da, otkada je stari dobri Levi Strauss pomogao rudarima svojim izumom, denim nikada nije ni izašao iz mode. U mojem svijetu, barem, nikako. Od osnovne škole na tenisice, preko srednje gdje su otkrivene štikle pa faksa gdje su postale praktički uniforma pa donedavno kada su, osim plavih i crnih, i one u raznim bojama, pa čak i šarene, dobile svoju policu u ormaru. Traperice, odnosno denim općenito, po meni su čista klasika, poput male crne haljine. Dobre traperice, dobra traper košulja i jakna i žena se uvijek može itekako dobro obući, za bilo koju priliku", objasnila je Iva.
Kako nositi traper?
"Traper zaista možete nositi sa svime i svačime. Traper hlače i t-shirt, bluza, košulja, sako, tunika ili jaknica u bilo kojoj boji i materijalu. Traper jakna i kratke hlačice, duge hlače, suknja ili haljina u bilo kojoj boji i materijalu. Traper košulja i tajice, krake hlačice, duge hlače ili suknja u bilo kojoj boji i materijalu...Zaista postoji bezbroj kombinacija koje mogu izgledati sjajno u svakoj prilici. Možete kombinirati i traper na traper, ali u svakom slučaju budite malo oprezniji i pazite na nijansu trapera, obradu i teksturu. Preporučujemo tzv. ''pidžama look'' – baggy hlače od tankog trapera s ležernom traper košuljom – unisex styling. Jedino kada nije preporučljivo nositi denim je u iznimno svečanim prilikama ili kada postoji dress code na određenim radnim mjestima odnosno u tvrtkama i javnim službama koje to ne dozvoljavaju", zaključuju kreatorice iz Jet Laga.
Profesorica Režek je zaključila kako će traper ostati kao uniforma svih generacija i u budućnosti dostupan i siromašnijoj populaciji u hihg street brandovima ili u jeftinijim konfekcijama, a onaj s potpisom nosit će i dalje oni boljih platežnih mogućnosti. Javljat će se i kao trend nanovo dizajniran u cijelim kolekcijama ili kao prateći element, samo neki detalji, skoro svake godine na pistama ili svako nekoliko godina
Dakle, uz zaista veliku ponudu u trgovinama, dolazimo do zaključka kako traper hlače više nisu jedini popularan denim komad. Danas možete birati između vrlo popularnih kratkih hlačica koje su idealne za toplo vrijeme, traper košulja bez rukava i raznih modela traper haljina i suknji. Za urbane ljubiteljice mode dolaze i detalji u vidu zakovica, za fashionistice su uzorci na traperu, a za ljubitelje klasike preostaje dobar klasični plavi traper.
U galeriji detaljnije pogledajte fotografije i ponudu komada s punim cijenama iz hrvatskih trgovina...